Gehorig appartement/nachtlawaai

bald*no*locks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gehorig appartement/nachtlawaai

#1 , 22 aug 2015 12:39

Ik woon sinds 8 jaar in een appartementsblok op de gelijkvloerse verdieping, vanwege nachtlawaai mijn vorige appartement verkocht en dus dit destijds gekocht (waar het steeds rustig was tijdens mijn bezoeken aan het aan te kopen pand).

Al 8 jaar is er onvrede vanwege de nachtelijke levenswijze van de allochtone bovenburen, die blijkbaar niet openstaan voor dialoog, en dit onderwerp is op de eigenaarsvergadering ter sprake gekomen, en zal weer eens ter sprake worden gebracht, of ik ben te principieel, doch de eigenaar van het 3de verdiep deelt mijn mening.

Momenteel wordt het eerste verdiep bewoond door Turkse buren (eigenaars), ik heb met mevrouw de problemen uit het verleden aangekaart aangaande de nachtrust en andere zaken die hier reeds voorgevallen zijn (het oneigenlijke aftakken elektriciteit van de gemeenschappelijke meter, nooit gemeenschappelijke taken uitvoeren en dit steeds door de eigenaars van het eerste verdiep), er is een interne afspraak in het gebouw de nachtrust van de andere bewoners te respecteren van 22.00 uur tot en met 06.00 uur, dit hangt ook uit op de hall.

Doch heb ik de indruk dat, sommige mensen er van uit gaan dat eens men eigenaar is van een appartement, men doet waar men zin in heeft, en het sociale karakter dat in een woongemeenschap zou dienen te heersen te negeren.

Niet zo lang geleden heb ik de man eens gedurende de dag uitgenodigd, het rumoer komende van hun appartement zelf te komen vaststellen, het leek wel of er een bowling geopend was boven mij, en de man gaf toe dat dit gebouw wel héél gehorig was.

Slapen doe ik niet veel, want mijn buren hebben een nachtelijke levensstijl, waarbij het toegelaten wordt dat het kind van 4 of 5 jaar oud, stampend mag rondlopen, en dit zelfs tot 03.00 uur in de nacht, in de week en in het weekend, ik klaag trouwens niet over het gestamp gedurende de dag, of het nachtelijke luidruchtig betreden van het gebouw door hen.

Ikzelf hou strikt rekening met het feit dat mijn buren tot de middag te bed liggen en tracht hen niet te storen, maar het wederzijds respect ontbreekt. (Mijn living ligt onder hun slaapkamer en andersom, en ik hoor het jullie al denken "eigen schuld", maar weet dat op mijn vorige appartement, slaapkamer/slaapkamer ook géén garanties gaf (als de slaapkamer omgetoverd werd in een computerkamer die steeds nachtelijk gebruikt wordt), zelfs PET flessen om 04.00 uur s'morgens plat trappen op de hall werd aldaar als normaal beschouwd, net als het aftakken van elektriciteit voor de hall op mijn meter).

Op 20/08/2015 00.20 uur komt de Turkse buurman heftig discussieren aan mijn deur, na mijn beleefde vraag aan mevrouw om 00.15 uur het gestamp van haar kind te laten ophouden, waarop ik van haar trouwens een beleefde reactie terug kreeg.

Het gesprek ging als volgt: Hij: "Als u hier niet mee om kan dient u in een huis te gaan wonen en hoort u niet in een appartement!"

Ik: "U dient de nachtrust van andere bewoners te respecteren, en als dit zo verder blijft gaan, zal ik mij genoodzaakt zien de politie hiervoor te laten optreden!"

Hij: "Jij gaat mij bedreigen!, jij bedreigt mij niet!"

Ik: "Ik bedreig niemand, ik verwittig gewoon!", waarop ik plots een klap in het aangezicht kreeg van de man, waarop zijn vriendin de man wegtrok en deze naar hun appartement dwong.

Hierop heb ik de politie gebeld, de man heeft volgens hen toegegeven dat hij geslagen had, zei dat hij mijn voortdurend geklaag moe was.
De politie stelde mij voor (1) buurtbemiddeling in te schakelen en het (2) plafond van de slaapkamer te isoleren. (1 al gecontacteerd, 2 in overweging).

Wat mij vreemd overkomt is dat er géén P.V. voor slagen en verwondingen werd opgesteld?, ik heb geeist dat hier nota van werd genomen, ik niet kan toelaten dat ik steeds maar op mijn gezicht dien laten te slaan, zonder de kans ongestraft weerwerk te kunnen bieden, de dader is wel steeds snel weg na de (mis)daad, waarop naar goede gewoonte valse verklaringen worden afgelegd door de tegenpartij.

Het is me al opgevallen dat de politie niet erg geneigd is een klacht serieus te nemen, en nogal snel de term "burenruzie" placht te gebruiken.

Nu deze burenruzie is momenteel, ontstaan vanaf het moment dat ik op mijn gezicht werd geslagen, wetende dat het appartement gehorig is, men blijft volharden in de boosheid, zulke agressieve reactie volgend op een zoveelste vraag het s'nachts rustig te houden, lijkt dit mij een ongepast antwoord op een beleefde vraag.

Een excuus van de man over zijn ongehoord gedrag verwacht ik niet, tenslotte ligt dit moeilijk bij hen, wat de situatie verder niet zal bevorderen.

Mijn vragen: Is er een wettelijke bepaling over de nachtrust die er in een appartementsgebouw dient te heersen? (contactgeluiden).

Dien ik toch klacht neer te leggen voor slagen en verwondingen, of laat ik het maar weer zo, wetende dat de politie deze zaak weer verticaal klasseert?

Graag jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 aug 2015 12:56

Nachtlawaai is verboden bij wet.
Familie met nachtelijk stampende kinderen hoort niet thuis in een appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bald*no*locks
Topic Starter

#3 , 22 aug 2015 13:19

Doch Roharro, de politie verteld mij dat dit leefgeluiden zijn, en ik daar niets tegen kan doen, buiten buurtbemiddeling inschakelen en het plafond isoleren.
Ik vond het argument van mijn bovenbuur alsook onredelijk en dom, net zoals zijn agressieve reactie.

Reclame

chantika

#4 , 22 aug 2015 14:01

allochtone bovenburen, .... door Turkse buren (eigenaars), ...... komt de Turkse buurman
.

Dit kon gemakkelijk vervangen worden door, bovenburen, buren (eigenaars), en buurman. Zou er zoveel veranderen als die mensen morgen van nationaliteit veranderen? Gelijk waar je woont is er altijd kans dat je in aanvaring komt met je buren.

het plafond isoleren zou inderdaad wel eens nuttig kunnen zijn. Weet je wat er veel meer lawaai maakt dan een kind? Twee kinderen.

jef007

#5 , 22 aug 2015 14:12

ik zou officieel klacht indienen betreffende slagen en verwondingen.
TS beschrijft zijn voorvallen zeer gedetailleerd, waarom zou hij dan niet mogen vermelden dat het om Turkse mensen gaat?

bald*no*locks
Topic Starter

#6 , 22 aug 2015 14:47

Tja jef007, de huidige heersende"politieke correctheid" vereist dat er zeker niet verwezen mag worden naar of van agressief gedrag naar autochtonen toe, laat ik hier "bewust" religie achterwege, en nog wordt je aangesproken op het vermeldden van....nationaliteiten.
Net zoals de politie vanwege diezelfde politieke correctheid zaken verticaal klasseert, de autochtoon moet blijkbaar monddood gemaakt worden.
Ik ben opgegroeid in een huis, en vermoedelijk met andere waarden (en laat ik ze maar verder veiligheidshalve "buren" noemen) opgevoed als mijn "buren", ik leef in Belgie, niet in Turkije, als ik in Turkije of elders een appartement zou bewonen, zou ik mij ook dienen de schikken naar de waarden van de bewoners van het land waar ik leef, en mijn leven alhier vind alleszins niet s'nachts plaats, dan tracht ik te slapen, en als ik kinderen had zou ik ze alleszins niet tot 03.00 uur s'morgens de nachtrust ontzeggen, sommige, ontbreekt het fatsoen en respect rekening te houden met het feit dat men in een appartementsgebouw niet alléén woont, maar hier ga ik "weer" te ver zeker, chantika, niet?

Franciscus

#7 , 22 aug 2015 15:19

U dient aangifte te doen van de opzettelijke slagen en verwondingen. ( zal vermoedelijk als enkelvoudige slagen worden geregistreerd code 43)
Politie had daar ook akte van moeten nemen.
Ga desnoods zelf naar het politiekantoor.
Burenbemiddeling is op zich geen slecht gedacht en werkt wel degelijk.

bald*no*locks
Topic Starter

#8 , 22 aug 2015 15:50

Ik denk Franciscus, om de lieve vrede te bewaren, alvorens klacht te gaan neerleggen, eerst burenbemiddeling zal laten passeren.

Momenteel is de bowlingbaan boven mijn hoofd weer geopend, maar het is dag, dus zeg ik maar wijselijk niets ;)

Denk dat ik alleszins een opname hiervan ga maken op de laptop....

bald*no*locks
Topic Starter

#9 , 22 aug 2015 16:57

Ik heb zojuist me even geinformeerd bij de politie inzake een aangifte.

Hier werd mij verteld dat ik zou wachten met een klacht na de burenbemiddeling, de rechter zich zal afvragen waarom ik hiermee gewacht heb, probleem dat zich wel stelde is dat de man in Nederland woonachtig is, en hier niet staat geregistreerd op dit adres.

Ook zei men dat indien ik klacht in zou dienen na burenbemiddeling de zaak ook weer zou escaleren, wat ik bij positieve afloop van deze bemiddeling zowiezo niet zou doen.

Na overleg met de buurman van het derde verdiep, deze zei mij dat dit mijn beslissing is, maar zou de dame boven mij opbellen inzake bemiddeling.

Gedurende dit gesprek wordt mij ook het volgende kenbaar gemaakt: Dat deze bovenburen tegen hem beklag gedaan hebben over het plaatsen van een elektrische boiler in mijn appartement, en dit volgens hen vanaf 09.00 uur s'morgens, (volgens mijn kameraad was het 10.00 uur want hij diende zijn zoontje te gaan afzetten in de creche), maar blijkbaar is het altijd handig wat zaken te gaan verdraaien. kortom, ik persoonlijk mag zeker niet klagen over de geluidsoverlast in de dag en ook niet s'nachts, maar zij mogen wel achter mijn rug om hun beklag gaan over nodige werkzaamheden gedurende de dag.

Dus is mijn rechtuit zijn mijn eigenlijke fout, ik richt mij rechtstreeks tot het "probleem".

Daar ik niet mezelf op mijn gezicht heb geslagen, is het mijn persoonlijke mening dat niet ik de eerste stap dien te zetten.

Als mijn bovenbuur het vertikt van zich te excuseren voor zijn wandaad, of compromissen te sluiten, zal ik daadwerkelijk maandag klacht gaan neerleggen op het politiekantoor voor zoals Franciscus het formuleerde "eenzijdige slagen en verwondingen".

roharro

#10 , 22 aug 2015 18:26

's Nachts op en neer staan springen in een appartement is evenals stampen op de grond geen leefgeluid maar een pestgeluid.
Waarom zou u het plafond moeten isoleren. U vraagt toch ook niet aan de bovenburen dat ze hun benen moeten laten amputeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bald*no*locks
Topic Starter

#11 , 22 aug 2015 20:11

Ik ben benieuwd Roharro, maandag, of ze het weer eens gaan negeren, of eindelijk gaan doorhebben wie hier het eigenlijke slachtoffer is.

Mijn klachten blijken steeds ongegrond, dus beroving van nachtrust kan niet voor irritaties zorgen, het stampend over en weer lopen (rennen) zijn "leefgeluiden" ook s'nachts, zoals ik van de klantendienst van de politie aangaande een vorig conflict mocht vernemen zijn het doodgewone burenruzies en daar geeft men géén verder gevolg aan.

Klacht wegens laster en eerroof (uitgemaakt geweest voor homo, racist, nazi, hitler door vroegere bovenbuur terwijl ik in het bijzijn was van een bevriend politieman/inspecteur) zonder gevolg gebleven, enkele weken later op men bek geslagen na iemand gezegd te hebben om 01.15 uur "kameraad, u woont hier niet alléén", mijn toenmalige Filippijnse vriendin hinderde mij mezelf te verdedigen in deze laffe nachtelijke aanval in de rug, doch was zij getuige van het voorval, zij is nooit verhoord geweest, dader legde veel later nuchter een valse verklaring af (deed toen de deur niet open vanwege dronkenschap), zijn toenmalige Russische vriendin weigerde op vraag van de dader een valse verklaring af te leggen (oei...vermeldde ik hier weer twee nationaliteiten!), zaak geseponeerd, later heeft deze mevrouw een verklaring in mijn voordeel afgelegd, daar zij getuige was van het voorval, maar véél te laat.

Nu wederom nog is op mijn bek geslagen, benieuwd, erg benieuwd hoe men nu tegen de zaak aan gaat kijken....en of er weer gelogen gaat worden door de tegenpartij.

eylis

#12 , 23 aug 2015 15:06

bald, ik leg je even uit waarom op het forum alert gereageerd wordt als een poster zijn verhaal vertelt met de nationaliteit erbij van de "belager" of "tegenpartij". Heel eenvoudig: een kort, goed samengevat bericht met de essentiele informatie bevordert de leesbaarheid en snelle analyse voor de forumiens om te helpen. In jouw verhaal doet de nationaliteit van de de pleger niets terzake. Dus schrappen onnutte info en wij lezen alweer sneller om te kunnen helpen :-) Bovendien kan ik het toch even niet laten, maar: een autochtoon wat is dat? Mijn buren zijn geboren in België en zijn Belg, spreken perfect Nederlands en Frans en hebben een mokkakleurige huid. Dat zijn dus autochtonen. Je ziet maar, die benamingen zijn zeer vaag en zelfs onjuist en dragen in feite niet toe aan je case.

bald*no*locks
Topic Starter

#13 , 24 aug 2015 13:11

Dag Eylis, dit doet wel ter zake in het feit dat een cultuurverschil en of een andere opvoeding voor problemen zorgt, (andere normen/andere waarden), en of hier iemand van een andere kleur is en of Belg of niet-Belg, je word opgevoed door ouders die een andere cultuur hebben en dit ook overdragen aan hun kinderen (zoals mijn bovenburen het normaal vinden dat een kind van 4 a 5 jaar tot 03.00 uur s'nachts mag opblijven en lawaai mag maken), en denk ik niet dat het onredelijk is van mij, te vragen om nachtrust van anderen te respecteren.

Momenteel werkloos, maar mijn hoofdberoep is heftruckchauffeur, een functie waar veiligheid een vereiste is, en als je half slapend gaat rijden, rij je iemand aan, wat mij ongelukkig genoeg vorig jaar is voorgevallen, zij het dat de vrachtwagenchauffeur zich op een plaats bevond waar hij niet hoorde te zijn, maar kom, het is voorgevallen en door beroving van de nachtrust, ben van dit voorval een paar dagen niet goed geweest.

Zelf (wetende dat mijn buren tot de middag slapen), hou ik hier rekening mee en houd het stil, en ben daar zelfs héél strikt in, ook als ik dien te gaan werken en om 06.40 uur aan de ontbijttafel zit, maar het respect is niet wederzijds in de nachtelijke uren.

Vanmorgen dus bij de politie geweest inzake de klacht wegens éénzijdige slagen en verwondingen.

Ik ben géén onredelijke mens, heb de politie dus ook gezegd dat op aanraden van de interventieploeg en het Juridisch forum, buurtbemiddeling heb gecontacteerd, maar ik nog géén antwoord heb ontvangen, en ik de zaak niet wil laten escaleren door effectief klacht neer te leggen (wat de bemiddelende buur en de acterende officier een wijze beslissing vonden), maar wel deze optie behoud.

Verder denk ik niet op het aanbieden van excuses te mogen rekenen (wat ik al ergens weet, een utopie is vanwege het cultuurverschil), verder er een positief gevolg gegeven wordt aan het respecteren van de nachtrust van anderen.

Werd ook aangehaald dat ik op aanraden, de man reeds persoonlijk heb laten komen luisteren naar de gehorigheid van het appartement, en deze dus weet had of heeft van het rumoer komende vanuit hun appartement en de gehorigheid van het gehele gebouw, (maar zoals mij later vandaag aan de telefoon duidelijk gemaakt werd door de buurman, deze hiermede géén rekening wil of zal houden en niet bereid tot toegevingen.

Heb terzijde ook even gemeld dat mijn buren de klacht tegen mij hadden geuit, dat ik met een kameraad een elektrische boiler diende te installeren in mijn appartement, en dit op het (volgens hen) onaanvaardbare 09.00 uur s'morgens (werkelijke aanvangsuur was 10.00 uur), op een werkdag, waarbij zij werden gestoord in hun slaap door deze werkzaamheden, deze opmerking van "hen" voorspeld weinig goeds, als men volgende maand bij mij nieuwe ramen komt plaatsen, want ik vrees dat dit niet geluidsloos gaat kunnen uitgevoerd worden.

Ook heb ik de zaak uit het verleden aangehaald, waarbij ik om "dezelfde" vraag ook slachtoffer werd van een aanval, maar op basis van een valse verklaring van de tegenpartij de zaak geseponeerd werd, de politie mij vertelde dat het het recht is van iedereen om te liegen, de rechter beslist uiteindelijk of een zaak voorkomt of niet, dus ik acht de kans klein dat het deze maal tot een gerechtszaak zal leiden, justitie heeft het te druk, en dit is voor hen géén prioriteit.

Ik heb zojuist met de buurman (die trachtte te bemiddelen) contact gehad, deze zei mij dat zowel mevrouw als mijnheer, niet willen toegeven dat zij ook maar ergens in de fout zijn gegaan, mevrouw wil wel toegevingen doen (wat op zich al schuld bekennen is, me dunkt), maar de persoon die graag agressie aanwend in een (tot op een bepaald moment), beleefde dialoog, is niet bereid ook maar iets te ondernemen de situatie te bevorderen in de positieve zin, dus ga ik er al vanuit dat bemiddeling misschien wel iets zal uithalen, maar de agressor zijn foute gedrag niet wil inzien.

Vreemd vind ik dan wel weer dat de politie tijdens de interventie tegen mij zegt dat de dader toegegeven heeft dat hij geslagen heeft, maar mevrouw véél later en op een ander tijdstip tegen de buurman gaat vertellen dat dit maar een duw was, waarop zij van hem het antwoord gekregen heeft: "Ik weet niet wat er zich heeft afgespeeld, maar een slag of duw, géén van beiden zaken zijn ontoelaatbaar, je houd een gesprek beschaafd, of je verlaat het gesprek".

En dus mag ik weer tot vaststelling komen dat men weer gaat liegen om zichzelf in een beter daglicht te stellen, en ik heb het persoonlijk nooit anders geweten na gewelddaden tegenover mijn persoon, stel ik mij de vraag hoe zou ik zelf zijn, moest ik de aanvaller zijn?, maar ik geloof nog altijd in eerlijkheid, en je dient de gevolgen van je daden te dragen.

Moest de situatie andersom gelopen zijn, en ik slagen had toegediend aan mijn buurman, had ik degelijk een P.V. aan mijn been, maar spijtig genoeg ben ik niet gewelddadig ingesteld en geloof hier ook niet in, t'zal mijn leeftijd zijn denk ik, wat ouder en wijzer geworden....

Dus blijft de "open" vraag of ik klacht dien in te dienen voor de aanval, of dit onbestraft laat, en hiermee een fout signaal geeft naar de dader toe, tenslotte kan je hier vrij iedereen op zijn gezicht slaan en er mee wegkomen, maar justitie zal mij deze beslissing wel uit handen nemen, en zelf het foute signaal aan de dader geven, dus een werkelijke aanklacht indienen zou alléén maar goed zijn voor mijn "gemoedsrust".

Simpelweg, neem ik alleszins dit besluit, dat als de man wil blijven volharden in de boosheid, ik niet meer persoonlijk zal vragen om het rustig te houden, maar voortaan onmiddellijk de politie hierop af zal sturen.

Wat raden jullie aan, graag jullie visie....

bald*no*locks
Topic Starter

#14 , 24 aug 2015 15:16

Mag ik nog even vermeldden, dat na een telefoongesprek vandaag met mijn vroegere (R) buurvrouw mij leerde, dat haar ex partner, de nieuwe eigenaars die van hem het appartement over kochten heeft aangeraden dat indien er zich een probleem zou voordoen, de politie te vertellen dat ik een racist ben enzovoorts, ze zaken dienen te verdraaien zodat ik totaal géén geloofwaardigheid meer genieten zal bij de politie of andere instanties, en deze lijn word gewoon verder gezet.... :(

En u leest het verdraaien van de waarheid al in mijn voorgaande post, in elk geval heb ik juist bevestiging gekregen van buurtbemiddeling dat de zaak werd opgestart. :)

bald*no*locks
Topic Starter

#15 , 15 sep 2015 21:07

Vervolg.....
Vandaag omstreeks 17.00 uur staat de bovenbuurvrouw aan mijn deur....met de vraag van wie ik haar GSM nummer heb verkregen, daar zij gecontacteerd werd door burenbemiddeling.
Daar ik weigerde haar een naam bekend te maken, toonde ik volgens haar weinig respect naar haar toe, waarop ik antwoordde dat dit respect ook niet van hun kant naar mij toe komt.
Mevrouw verteld mij dat ze niet meer alléén in haar appartement durft te verblijven, dat zij bang is van mij (van u zelf in een slachtofferrol te plaatsen gesproken), waarop ik zei, dat ik alle contact met haar en haar vriend vermijd, en ik trouwens niet zo agressief ben als haar wederhelft, ik tevens nog altijd op een excuus wacht aangaande het agressieve gedrag van haar vriend tegenover mijn persoon.
Dus op 4 maanden tijd heb ik 4 maal gevraagd de nachtrust te respecteren, en éénmaal haar vriend zelf de overlast komen laten vaststellen in de avonduren, en u mag me geloven dat de keren overlast, het aantal verzoeken van mij uit ruim overschreden heeft.
Na het laatste nachtelijke voorvalletje is elk persoonlijk contact gemeden met deze mensen, en gezien de spanningen in het gesprek weer begonnen op te lopen, heb ik mevrouw duidelijk gemaakt dat wij beter verder praten in het bijzijn van burenbemiddeling, waarop ik mijn deur voor haar gesloten heb.
Het komt mij wel vreemd over dat zij verklaart bang te zijn van mij, ze toch zonder iemand om haar bij te staan aan mijn voordeur verschijnt en een confrontatie met mij aangaat?
Enig opzoekwerk naar huisreglementen appartementsgebouwen leerden mij dat ik toch wel gelijk heb in mijn vraag aangaande de rust, en zal dit haar dan ook voorleggen tijdens dit gesprek.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”