Diefstal LAPTOP + FOTOTAS

HDR
Topic Starter

Diefstal LAPTOP + FOTOTAS

#1 , 22 sep 2015 00:31

Dinsdagavond hoorde ik een verdacht lawaai beneden in onze gang. Toen ik rechtstond hoorde ik de buurvrouw praten tegen een vrouw die hier verderop in de straat woont. Ik was me van geen kwaad bewust aangezien het om een persoon was uit onze straat (Deze vrouw komt regelmatig bij onze onderbuur)

Maar!!! Later op de avond wou mijn vriendin nog wat werken op de laptop. Zij naar beneden: "waar is de laptop? Ik had die hier gezet toen ik van mijn werk kwam". Wij alles afgezocht maar niets gevonden. Toen begon ik mij opeens te realiseren dat ik beneden iets gehoord had, maar dat ik er niet op gereageerd had omdat het voor de buurvrouw was.

Wij dus direct aangifte gedaan van diefstal, in de hoop hiermee iets te bereiken.

Vrijdag wou ik foto's trekken op een feestje, voor het vertrek wou ik nog snel de geheugenkaarten checken. Wat bleek? Mijn cameratas die ook in de gang klaarstond was ook gestolen. Camera en objectieven + een laptop van 't werk VERDWENEN. Die dinsdag had een persoon dus een grote slag binnengehaald. Wij bijkomende aangifte gedaan.

Nu hebben we maar één persoon die dit kon gedaan hebben, dit hebben we ook aan de politie verteld. Maar! Blijkbaar kunnen ze niets doen, anders hadden ze allang een huiszoeking gedaan bij die persoon. Gebrek aan bewijzen???

Iemand die ons kan zeggen hoe zo een onderzoekt verloopt, of enige tips voor ons? Wij zijn voor veel geld bestolen en slapen sinds vrijdag niet meer.
De gedachte dat die persoon onze spullen heeft gestolen en wij niets kunnen ondernemen is echt vervelend. Bellen naar de politie heeft geen enkele zin. Ze schepen ons gewoon af (op een sarcastische toon) met: Wij zijn met de zaak bezig meneer. Wij doen alles hoe de wet het ons omschrijft meneer.
U moet nog wat geduld hebben meneer!

Toen ik wat verdere uitleg vroeg omtrent het verloopt werd ze boos en was het enige antwoord: Wij doen alles volgens de wet! Meer kunnen we voor u niet doen.

Ik ben gewoon een tikkende tijdbom momenteel! Wij voelen ons compleet machteloos.

Met de beste groeten,

Uit Halle,

Jelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HDR
Topic Starter

#2 , 22 sep 2015 00:33

Moet er nog bij vertellen dat die vrouw die dikwijls bij de onderbuur komt, een sleutel heeft van het gebouw en dus elk moment binnen kan komen.

JPV

#3 , 22 sep 2015 07:02

Het is niet omdat ze een sleutel van het gebouw heeft, dat ze daarom de dader zou zijn. het is inderdaad niet gebruikelijk dat huiszoekingen niet zomaar gebeuren, zonder aanwijzing dat effectief die persoon de dader is.

Het plaatsen van materiaal in een gemeenschappelijke gang is niet zonder risico. Niet enkel mensen met een sleutel, maar ook mensen die géén sleutel hebben, maar zien dat de deur op een kiertje staat, kunnen zich toegang verschaffen.

Ik raad je sowieso aan om kapaza en andere tweedehandssites in de gaten te houden. Nit zelden duikt daar je materiaal op. Indien dit het geval is, ga dan niet zelf politie spelen, maar wijs de politie op de advertentie. Dan hebben ze een concrete aanwijzing en kunnen ze ingrijpen.

Reclame

HDR
Topic Starter

#4 , 22 sep 2015 11:58

Even ter verduidelijking:

Het materiaal stond niet in een gemeenschappelijke gang maar in onze berging.

Die persoon was de enige die ik hoorde vertrekken na dat ik iets verdacht hoorde in de gang. Niemand anders dan die persoon en de onderbuurvrouw (en mezelf) waren op dat moment in het pand.

Jasper.S

#5 , 22 sep 2015 12:13

Niemand anders dan die persoon en de onderbuurvrouw (en mezelf) waren op dat moment in het pand.
U hebt niemand anders gezien. Belangrijk verschil.
U hebt een vermoeden, maar geen bewijzen. Vermoedelijk is dat ook een van de redenen waarom de politie nog niet veel kan doen.

Als ik het goed begrijp, hebt u na het verdachte geluid een buurvrouw buiten op straat tegen de dame in kwestie horen praten? Eens vragen of dat klopt, en of ze toevallig ook uit jullie gebouw kwam. Misschien passeerde ze toevallig net op straat, komende van ergens helemaal anders? Eens navragen bij de onderbuur of de dame bij haar was langs geweest.

Altijd opletten met beschuldigingen als je ze niet kan bewijzen. Een vermoeden is niet voldoende...

Kali

#6 , 22 sep 2015 12:48

Waar bevond die berging zich en was deze afgesloten?

LeenW

#7 , 22 sep 2015 13:42

Politie mag niet zomaar huiszoekingen doen, dus u moet ze daar niet mee blijven lastigvallen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 sep 2015 16:21

De topic starter gaat nogal kort door de bocht: er werd materiaal gestolen uit een berging, en omdat er rond die periode een vrouw met de onderbuur aan het praten was, zou dit de dader zijn? En waarom kan de onderbuur niet de dader zijn? Of iemand anders die toegang heeft tot het gebouw? In principe is iedere andere bewoner van het gebouw verdacht, niet? Ik begrijp best dat de politie niet genoeg argumenten heeft als het enige feit dat de topic starter kan aandragen is: "de onderbuur stond met een vrouw te praten op een moment dat de laptop ongeveer gestolen zou zij."

Bijkomende vraag aan de topic starter: hoeveel tijd zat er tussen het door jullie opbergen van de laptop / fototoestel, en het opmerken dat deze gestolen was?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HDR
Topic Starter

#9 , 22 sep 2015 20:43

Niemand anders dan die persoon en de onderbuurvrouw (en mezelf) waren op dat moment in het pand.
U hebt niemand anders gezien. Belangrijk verschil.
U hebt een vermoeden, maar geen bewijzen. Vermoedelijk is dat ook een van de redenen waarom de politie nog niet veel kan doen.

Als ik het goed begrijp, hebt u na het verdachte geluid een buurvrouw buiten op straat tegen de dame in kwestie horen praten? Eens vragen of dat klopt, en of ze toevallig ook uit jullie gebouw kwam. Misschien passeerde ze toevallig net op straat, komende van ergens helemaal anders? Eens navragen bij de onderbuur of de dame bij haar was langs geweest.

Altijd opletten met beschuldigingen als je ze niet kan bewijzen. Een vermoeden is niet voldoende...
Super!!! Bedankt voor de informatie.

Deze dame kwam van bij de buurvrouw. Toen ik thuiskwam van mijn werk heb ik de buitendeur onmiddellijk vastgemaakt. Ik ben snel naar boven gegaan om de hond uit te laten. Deze was niet op het appartement (vriendin was blijkbaar voor mij thuis). Ik heb snel iets genomen om te drinken en een snack toen ik de buitendeur hoorde opengaan. Dit kon ik heel duidelijk horen (binnenshuis) aangezien de sleutels bij het draaien in het slot tegen het raam in de deur kletsen. Ik ging er vanuit dat mijn vriendin thuiskwam en bleef even wachten. Ik hoorde geluid beneden aan onze berging. Realiseerde me toen dat de hond vrij lang beneden bleef aangezien onze Cocker de eerste is die terug boven is om me te begroeten. Toen ik naar de trap kwam hoorde ik enkel de buur vrouw uit de straat zeggen tegen onze onderbuurvrouw dat ze weg was.

Aangezien ik er vanuit ging dat het voor de buren en niet voor mij was, was ik me dus van geen kwaad bewust. Ik had toen direct naar beneden moeten gaan en de berging controleren. Maar na 5 jaar hier te wonen zonder noemenswaardige problemen (buiten vandalisme), ga je er niet direct vanuit dat iemand tussen je spullen zit te zoeken.

Afstand tot de straat (onze oprit) is 15meter. Dus had ik maar naar buiten gekeken dan had ik ze betrapt op heterdaad. Die tassen zouden mij direct opvallen. In de onderbuurvrouw heb ik alle vertrouwen dat zij dit niet zou doen. (Dit is een dame van rond de 80.) Die dame daarentegen is rond de 50. Ik mag er niet meer over vertellen maar blijkbaar staat ze bekend voor een bepaalde problematiek. Dit wisten we op dat moment niet maar we hebben het aan de lijve ondervonden. Akkoord niemand is schuldig tot het tegendeel bewezen is. MAAR toen ik binnenkwam stonden beide tassen op hun plaats. Want, ik heb me toen nog afgevraagd waarom mijn vriendin haar laptop niet mee had. Ik ben meestal vroeger thuis dan haar. Zij had dus reeds haar tas naast mijn cameratas geplaatst.

Aangezien de buitendeur op slot was en snel de hond ging halen had ik de deur van onze flat (en dus berging) niet vast gedaan. Meestal blijf ik beneden en fluit ik even tot onze hond zelf naar beneden komt. Maar mijn vriendin doet soms de deur van woonkamer toe waardoor ik de trap op moet om hem te halen.

Daarom ben ik naar boven gegaan. Heb ik het lawaai gehoord (veel lawaai was er niet, enkel geritsel) en aangezien ik me van geen kwaad bewust was, ben ik niet direct naar beneden gegaan.

HDR
Topic Starter

#10 , 22 sep 2015 21:43

Bovendien, ik ben nog nooit met een huiszoeking geconfronteerd geweest, dus hoe ik op dat moment zou reageren weet ik niet.
Maar mezelf kennende zou ik er alles aandoen om het tegendeel te bewijzen en met die huiszoeking instemmen.
Sowieso zou ik wel vragen of ik er bij mag blijven om een oogje in 't zeil te houden. Maar aangezien de wetgeving dit momenteel verbied. En hierdoor eindeloos veel zaken (die anders snel opgelost zouden raken) gewoon vast komen te zitten door die complexe structuur van wetten, ben ik toch van mening dat er veel fout loopt bij ons systeem.

Ik begin er stilaan aan te wennen dat het geld weg is en dat ik het niet meer terug zal zien, maar voel me wel enorm gefrustreerd hoe alles loopt.
Sowieso komt er morgen een camerasysteem, maar stel me toch de vraag of ik hiermee wel verder zal komen indien dit er is. Straks gaan ze nog zeggen dat dit niet op heterdaad betrappen is want je hebt het niet met eigen ogen aanzien en beelden kan men manipuleren.

Enige wat me nog rest is het heft in eigen handen nemen want ik ben er zeker van dat ze zich nog eens aan een risico durft te wagen. Maar dan gaan we weer een andere weg op en kan ik bv aangeklaagd worden voor misbruik van vertrouwen.

Iemand die weet of het in de val lokken van de dader bij wet verboden is? Iemand tips omtrent wat we verder nog kunnen doen?

HDR
Topic Starter

#11 , 22 sep 2015 21:46

Nog een detail: onze gang is amper 1m2.

roharro

#12 , 22 sep 2015 21:51

Iemand tips omtrent wat we verder nog kunnen doen?

Wat kalmeerpillen slikken. Verder kunnen en mogen jullie niets doen.

Enige wat me nog rest is het heft in eigen handen nemen want ik ben er zeker van dat ze zich nog eens aan een risico durft te wagen.

Niemand mag het recht in eigen handen nemen. Slecht idee. Dus vergeten en nog een extra kalmeerpil slikken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

HDR
Topic Starter

#13 , 22 sep 2015 22:53

Enige wat me nog rest is het heft in eigen handen nemen want ik ben er zeker van dat ze zich nog eens aan een risico durft te wagen.

Niemand mag het recht in eigen handen nemen. Slecht idee. Dus vergeten en nog een extra kalmeerpil slikken.

Meen je dit nu? Dus iedereen die dit ooit heeft meegemaakt moet het gewoon maar vergeten? Het gaat hier om een DSLR + objectief en dergelijke waarvan ik de waarde niet ga noemen. Maar des te meer een reden om het heft maar in eigen handen te nemen. Als je op het rechtssysteem niet kan vertrouwen dan lossen we het zelf maar op. Komen we hiermee in de problemen, dan is 't zo... Wij staan verdorie recht in onze schoenen, worden bestolen en we zouden niets kunnen of mogen doen? Vergeet het.

LeenW

#14 , 22 sep 2015 22:58

Meen je dit nu? Dus iedereen die dit ooit heeft meegemaakt moet het gewoon maar vergeten? Het gaat hier om een DSLR + objectief en dergelijke waarvan ik de waarde niet ga noemen. Maar des te meer een reden om het heft maar in eigen handen te nemen. Als je op het rechtssysteem niet kan vertrouwen dan lossen we het zelf maar op. Komen we hiermee in de problemen, dan is 't zo... Wij staan verdorie recht in onze schoenen, worden bestolen en we zouden niets kunnen of mogen doen? Vergeet het.
Anders moet u ook ineens rechter spelen en de vermoedelijke dader 6 jaar in uw kelder opsluiten (uiteraard na 2 jaar vrijlaten bij goed gedrag).

roharro

#15 , 22 sep 2015 23:06

Natuurlijk meen ik dat. Anders zou ik het niet schrijven.
Maar blijkbaar verwacht u geen zinnige antwoorden op uw vragen en gaat u liever de door u verdachte
persoon met een knots op zijn hoofd kloppen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”