dagelijkse diefstal supermarkt

marajuyo
Topic Starter

dagelijkse diefstal supermarkt

#1 , 18 okt 2015 17:56

Hallo,
Gisteren ben ik te weten gekomen dat een dame die dagelijks bij ons komt winkel ook telkens haar heel grote zwarte schoudertas vult met producten die ze niet betaald. Dit staat duidelijk op camera, enkel kan ik enkel zien dat ze effectief producten in tas steekt, maar ik kan niet zeggen welk product juist ( wel een categorie: bv fles wijn, maar niet welke fles juist)

Nu komt zij dagelijks behalve woensdag en dit vanaf maart 2015 ( dit heb ik nagekeken in de computer volgens haar klantenkaart)
Nu ga ik haar morgen op heterdaad proberen te betrappen ( wat wel moet lukken gezien ze elke dag komt en steelt), ik heb een sanctie berekend volgens de periode dat ze al komt winkelen bij ons: een boete van 50 euro per dag ( standaard bedrag boete politie, echte waarde van gestolen producten is hoger) x 6 dagen dat ze komt winkelen per week x 36 weken ( maart tot oktober ). Dit komt dan op een serieuze som van 10800 euro.
Dit moet ze dan betalen als schadevergoeding ( boete ),eventueel volgens afgeproken termijnen.

Als ze weigert hoe gaat het dan verder?
Via politie en rechtbank, maar gaan ze hier gevolg aan geven gezien ik niet specifiek kan zeggen wat er juist gestolen is, enkel richtlijnen volgens camera met duidelijk bewijs dat ze vanalles in haar tas steekt.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 okt 2015 18:20

Je mag zelf geen boetes opleggen bij diefstal, dat mag enkel het gerecht

marajuyo
Topic Starter

#3 , 18 okt 2015 18:28

ja dat dacht ik al, vandaar mijn vraag of het gerecht genoegen neemt met camerabeelden en een vage omschrijving ( bv fles wijn ) en niet specifiek welk product juist ( bv merk wijn )?
Dit gaat echter om een vind ik al groot bedrag en dit wil ik niet ongemoeid laten, wij de kleine zelfstandige hebben het al moeilijk genoeg zonder dat anderen diefstal plegen.
deze vrouw kwam alle dagen winkelen, super vriendelijk terwijl ze mij dan wel volop aan het bestelen was! Zelf wanneer haar kleinzoon er bij was stak ze alles zonder enig probleem in haar zakken. Ik heb nu heel deze week al bekeken en elke dag heeft ze gestolen ( drank, sterke drank, dierenvoeding, conserven, ...)

Reclame

LeenW

#4 , 18 okt 2015 18:34

U moet dan een schadevergoeding vragen via de rechtbank, probleem gaat natuurlijk zijn om hier een bedrag op te plakken als je niet weet wat er juist gestolen is. Je gaat van elke diefstal apart moeten zien wat er gestolen is, uw arbitraire berekening gaat m.i. niet standhouden. Valt het een en ander na te zien met de stock?

marajuyo
Topic Starter

#5 , 18 okt 2015 18:39

ja dat gaat wel, maar wie zegt dan weer dat deze vrouw dit allemaal heeft gestolen? Er zijn natuurlijk nog meer klanten in de winkel die zouden kunnen stelen.

Xenophon

#6 , 18 okt 2015 18:45

Eerst laten betrappen op diefstal, politie erbij halen, pv laten opstellen, burgerlijke partij stellen en de tapes van de voorgaande weken/maanden erbij halen.

Dan (gesteld dat ze middelen heeft) onderhandelen met haar advocaat om tot een regeling te komen voor de vergoeding. Wat alleszins niet zal lukken is uw berekening, de rechtbank zal die als arbitrair beschouwen, schade dient te worden bewezen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

marajuyo
Topic Starter

#7 , 18 okt 2015 18:50

ok bedankt alvast, ik ga morgen al direct alle camerabeelden opslaan op stick. En het zal in ieder geval gebeuren via het gerecht en advocaten dan.

groetjes

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2015 20:54

En u mag de zak ook niet doorzoeken dat mag alleen de politie.
U mag ze wel tegenhouden. Wanneer dame zich zou verzetten dus u of een andere persoon een duw geven wordt het een diefstal met geweld - uiteraard indien er iets wordt aangetroffen.

Meeboo

#9 , 19 okt 2015 10:31

heel moeilijk om te bewijzen dat de vrouw alle voorgaande keren gestolen heeft. U zou ze telkens moeten op heterdaad betrapen anders is het uw woord tegen het hare

Franciscus

#10 , 19 okt 2015 10:46

Politie zal daar een huiszoeking moeten doen met toestemming.
Ook al hebt u x voorbeelden op bewakingsgegevens ik vrees dat het parket hier voor geen onderzoeksrechter zal vorderen voor een huiszoekingsbevel.
Hoe gaat u bewijzen dat de goederen die bij haar staan 1- van uw winkel komen - 2- niet betaald zijn.
Gezien u wel weet wanneer ze is geweest dient u :
dat allemaal op een lijst te vermelden mer datum
dan per datum alle zaken te vermelden die die dag zijn gekocht (u kan niet weten wat ze heeft meegenomen op welke dag en u zal per dag geen inventaris hebben) -Bij producten met vervaldatum weet u dat die voor die datum bij u 'gekocht ' zijn.
U zal er dus heel wat werk bij hebben.

tira00

#11 , 19 okt 2015 14:03

U mag na betrapping wel vragen of zijzelf haar boodschappentas wil leeg maken.
Veel winkeldieven zijn zo verbouwereerd en verschrokken door dat betrapt zijn, dat ze dat doen zonder nadenken.
Hoe komt het dat zij dit zolang heeft kunnen doen?
Moet toch al langer opgevallen zijn?

marajuyo
Topic Starter

#12 , 19 okt 2015 20:48

Nee eigenlijk niet. Een super vriendelijke vrouw, die het al 8 maand elke dag gedaan kreeg. Wij zijn een kleine winkel met weinig personeel en er kan dus niet altijd in elke rayon iemand aanwezig zijn.

marajuyo
Topic Starter

#13 , 19 okt 2015 20:53

Vandaag betrapt op heterdaad na afrekenen aan kassa. Ze heeft zelf haar tas open gedaan en uitgeladen op bureau. Ze geeft toe dat ze al zeker voor een waarde van 10000 euro heeft gestolen aan goederen in de afgelopen 8 maand. Dit staat op papier en ondertekend. Nu woensdag komt ze terug en zouden we een onderlinge overeenkomst regelen om dit terug te betalen. Maar ze heeft weinig inkomen en kan mss 100 euro oer maand aflossen. Dan zijn we natuurlijke wel enkele jaren zoet. Kan ze bv ook in werkuren betalen? Dus vrijwillig komen werken voor het bedrag dat ze schuldig is? Of kan dit enkel via advocaat geregeld worden?

JPV

#14 , 19 okt 2015 21:10

dwangarbeid is nog altijd niet toegestaan in België, dat zou er nogal sterk op lijken.

Je kan wel overeenkomen dat ze bij jou een arbeidsovereenkomst tekent, je zal dan loon uitbetalen die slechts in beperkte mate beslagbaar is. Als ze niet vrijwillig haar loon doorstort, zal je andere manieren moeten proberen om aan je geld te komen. Op dat loon moet trouwens natuurlijk ook sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing verrekend worden. Lijkt me dus geen slimme zet om het zo te doen, zeker omdat je een dief best niet dagelijks laat terugkomen waar ze gesteeld heeft... de verleiding zal dan wel groot zijn.

Franciscus

#15 , 19 okt 2015 21:15

En toch politie verwittigd?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”