diefstal gefilmd

rikske1956
Topic Starter

diefstal gefilmd

#1 , 05 nov 2015 23:39

graag had ik wat meer advies over volgend feit ; een tijdje geleden verdwenen er een paar spullen uit mijn garage(garagepoort stond nog open,klaarlichte dag)het is een aaneen schakeling van 6 garage's achter het appartementgebouw,nu heb ik al een tijdje een daschbordcamera achter het raam geplaatst van mijn camper die naast mijn garage staat,en uit recente beelden heb ik de dader kunnen filmen het is een persoon van een van de appartementen die weer werkgetuig stal(ik heb nog altijd geen klacht bij politie neergelegd),nu heeft mijn partner zijn mond voorbij gepraat en gezegd dat alles gefilmd is,nu komt de kat op de koord....vandaag heb ik een uitnodeging gekregen van de politie en ik vermoed dat de dader klacht heeft neergelegd over dat filmen,nu is mijn vraag of ik over dat filmen moet zwijgen of dat dit als bewijs mag gebruit worden,graag u mening

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 nov 2015 23:45

Als u zo gefilmd hebt dat u de privacy van anderen werd geschonden, kan u daarvoor vervolgd worden. Dat staat los van het onderzoek naar de diefstal.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2015 00:08

kleine nuance als de camera enkel de garage filmde ...maar u loopt nu te achtervolgenr.
Had de camera en de feiten kenbaar gemaakt en afgegeven als bewijsmateriaal had er quasi zeker geen probleem geweest.

Reclame

Xenophon

#4 , 06 nov 2015 05:54

Indien de camera enkel de garage filmde is er geen probleem.

Waarom heeft u nog geen klacht ingediend bij de politie wegens diefstal, met de beelden als bewijs en de lijst van wat gestolen werd? Dan hadden ze kunnen gaan kijken bij die persoon en de spullen waarschijnlijk daar aangetroffen. In elk geval zal het uiteindelijk de rechter zijn die beoordeelt of het als bewijsmateriaal aanvaard wordt of niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

warhead

#5 , 06 nov 2015 09:20

zo goed ik weet is filmen toegestaan in en rond uw huis (camera's gsm ect..) , en als u iemand filmt die op de openbare weg ben jij strafbaaren niet de dader , weet het een stomme wet maar is een feit.

mjers

#6 , 06 nov 2015 09:45

Het stiekem filmen mag niet, ook niet uw eigen huis... De camera moet duidelijk zichtbaar zijn.
TS heeft de camera verstopt in zijn camper...

Het openbaar filmen mag ook.
Nogmaals, zolang de camera zichtbaar is. Anders zouden dashcams niet toegelaten zijn...

rikske1956
Topic Starter

#7 , 06 nov 2015 10:30

bedankt voor de vele reactie's,nog even ter info;de daschcam staat constant achter het raam(getinte ruit) gericht op de garages en natuurllijk word iedereen gefilmd die in de korte nabijheid van de garage komt gefilmd en trouwens hoe kan men anders een dief anders op heterdaad betrappen;men kan toch niet aan de politie gaan vragen of ze een hele dag een oogje in het zeil komen houden en met andere woorden kan iedereen dan vervolgd worden die gebruikt maakt van een daschcam om verkeersagressie aan te tonen

LeenW

#8 , 06 nov 2015 10:35

Er zijn specifieke regels voor dashcams, maar u gebruikt deze eerder als bewakingscamera, waardoor u m.i. die wetgeving moet volgen.

mjers

#9 , 06 nov 2015 11:08

bedankt voor de vele reactie's,nog even ter info;de daschcam staat constant achter het raam(getinte ruit) gericht op de garages en natuurllijk word iedereen gefilmd die in de korte nabijheid van de garage komt gefilmd en trouwens hoe kan men anders een dief anders op heterdaad betrappen;men kan toch niet aan de politie gaan vragen of ze een hele dag een oogje in het zeil komen houden en met andere woorden kan iedereen dan vervolgd worden die gebruikt maakt van een daschcam om verkeersagressie aan te tonen
Beste,

Het filmen mag. U mag perfect in het openbaar andere mensen filmen. Zolang de camera goed zichtbaar is.

Het filmen mbv een "verstopte" camera is niet toegestaan. Zelfs niet in uw eigen woning.
Een dashcam wordt geacht zichtbaar te zijn.

Wilt u uw eigen woning filmen dat moet de camera zichtbaar zijn.

Dat gezegd zijnde heeft u absoluut gelijk dat dit de wereld op zijn kop is. Inbrekers dagen hun slachtoffer voor de rechter om privacyredenen. Voorbij alle realiteitszin. Maar dat is nu eenmaal het frapante van het systeem.

eylis

#10 , 06 nov 2015 11:10

zorg in elk geval dat u een kopij houdt van de beelden. Misschien vraagt de politie de originele footage op. Als u enigszins zeker bent dat de dader klacht heeft neergelegd, kan u natuurlijk langs uw neus weg aan de "dader" mededelen dat een boete wegens het niet helemaal regulier toepassen van de camerabewakingwet (voor een eerste inbreuk) gezien het feit dat er wel degelijk gestolen is, vrij mild kan zijn.
Terwijl de boete voor diefstal een pak hoger ligt én op je strafblad terechtkomt :-)

mjers

#11 , 06 nov 2015 11:21

zorg in elk geval dat u een kopij houdt van de beelden. Misschien vraagt de politie de originele footage op. Als u enigszins zeker bent dat de dader klacht heeft neergelegd, kan u natuurlijk langs uw neus weg aan de "dader" mededelen dat een boete wegens het niet helemaal regulier toepassen van de camerabewakingwet (voor een eerste inbreuk) gezien het feit dat er wel degelijk gestolen is, vrij mild kan zijn.
Terwijl de boete voor diefstal een pak hoger ligt én op je strafblad terechtkomt :-)
Maar hoe zal TS bewijzen wie de dader is?
De camerabeelden mogen niet gebruikt worden...

BloodNight

#12 , 06 nov 2015 11:26

Wat stond er in de uitnodiging van de politie? Salduz uitnodiging categorie II of III. Welke feiten worden u ten laste gelegd? Staat normaal gezien op de uitnodiging. Gaat het over een inbreuk van de privacy of over bv afpersing?

bartvdv

#13 , 06 nov 2015 11:27

Ik zou mij daar allemaal niet te veel zorgen om maken. Ik heb nog geen weet van iemand die werd vervolgd omdat hij stiekem zijn eigendom filmde om diefstal of vandalisme vast te stellen. En de beelden, laat dat aan de rechtbank over. Er verschijnen regelmatig beelden op facebook of elders en de commentaar is steeds van 'eigenlijk mag het niet'.

Maar de diefstal had je toch onmiddellijk moeten aangeven.

giserke

#14 , 06 nov 2015 11:59

Diefstal is een correctioneel feit. U bent verplicht dit aan te geven.
Wat U zegt is zuivere afpersing. Als die dief dit kan bewijzen, zou het wel eens kunnen dat je zwaarder gestraft wordt dan de dief zelf.

Xenophon

#15 , 06 nov 2015 13:33

Ik zou mij daar allemaal niet te veel zorgen om maken. Ik heb nog geen weet van iemand die werd vervolgd omdat hij stiekem zijn eigendom filmde om diefstal of vandalisme vast te stellen. En de beelden, laat dat aan de rechtbank over. Er verschijnen regelmatig beelden op facebook of elders en de commentaar is steeds van 'eigenlijk mag het niet'.

Maar de diefstal had je toch onmiddellijk moeten aangeven.
Het bovenstaande denk ik dus ook. Naar de politie en daarna naar de rechtbank met de beelden, laat het maar aan de rechter over om te beoordelen of de beelden als bewijsmateriaal mogen gebruikt worden of niet. Al de rest is geblaat en mistspuiterij vanwege de verdachte.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”