'Duw' stafswacht

Vdw
Topic Starter

'Duw' stafswacht

#1 , 18 nov 2015 20:26

Goeienavond,

Samengevat: ik parkeer mijn wagen, ik wil een ticket halen en ga naar de automaat. Ik bedenk me en wil wegrijden maar de stadswacht eist een ticket.
Ik praat met haar en vraag wat menselijkheid want ik heb er nog geen 30sec gestaan en ze ziet me van de automaat komen..
Uiteindelijk ga ik een ticket halen en ik duw dit ticket tegen haar schouder en zeg:"hier is uw ticket dat je zo graag wou hebben".

Hierop word ik aangeklaagd voor slagen en verwondingen en mondelinge bedreigingen.

Ik moet volgende week op verhoor.

Welke gevolgen kan deze onzin en machtsmisbruik hebben? Wat is het meest te verwachten..

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2015 21:56

Als de 'stadswacht' een ambtenaar is dan is het enkelvoudige slagen en verwondingen aan ambtenaar in functie.
Kan al naargelang er gezegd wordt inderdaad ook nog mondelinge bedreigingen zijn.
Staat op de uitnodiging dat u een advocaat kan raadplegen voor verhoor?
U stond er dus u moet een ticket hebben... is dat nu zo moeilijk?
Trouwens in de meeste gemeenten is de eerste '15 min' gratis.

Uiteraard weten we niet wat er in PV staat.

Anders mogelijk van toepassing:

Art. 398. Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

En de strafverzwaring tegenover ambtenaren.

Art. 280.[1 Indien de misdaad of het wanbedrijf is gepleegd op een ministerieel ambtenaar, een agent die drager is van het openbaar gezag of van de openbare macht of op enig ander persoon met een openbare hoedanigheid bekleed, in de uitvoering of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn bediening, zijn de straffen de volgende :
1° in de gevallen bedoeld in artikel 398, eerste lid, zijn de straffen gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro;
2° in de gevallen bedoeld in artikel 398, tweede lid, zijn de straffen gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro;
3° in de gevallen bedoeld in artikel 399, eerste lid, zijn de straffen gevangenisstraf van vier maanden tot vier jaar en geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro;
4° in de gevallen bedoeld in artikel 399, tweede lid, zijn de straffen gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro;
5° in de gevallen bedoeld in artikel 400, eerste lid, is de straf opsluiting van vijf jaar tot tien jaar;
6° in de gevallen bedoeld in artikel 400, tweede lid, is de straf opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar;
7° in de gevallen bedoeld in artikel 401, eerste lid, is de straf opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar;
8° in de gevallen bedoeld in artikel 401, tweede lid, is de straf opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar.]1
----------
(1)<W 2010-03-08/08, art. 2, 080; Inwerkingtreding : 09-04-2010>

LeenW

#3 , 19 nov 2015 00:04

Uw parkeert uw wagen, hoe kort dan ook, dus u had een ticket nodig. Uw geweld was dus nergens voor nodig. Wanneer dit voor de rechtbank komt, hoop ik dat u al wat schuldbesef hebt, dat zal uw straf zeker verminderen.

Reclame

giserke

#4 , 19 nov 2015 00:43

Hoewel uw reactie deels te begrijpen valt (lees wel: niet goed te keuren), zal je toch de zwarte piet krijgen.
En het zal een serieuze zwarte zijn.

Je blijft met je fikken van anderen af.

Vdw
Topic Starter

#5 , 19 nov 2015 08:14

Ja, er staat dat u een advocaat kan raadplegen en mondelinge bedreigingen.

En, ik ging een ticket halen voor de eerste 15min gratis, maar dat gold niet in die gemeente, dus daarom ging ik weer vertrekken.
Maakt niet zoveel uit, of ik nu een euro moet betalen of niet, daar gaat het niet over.

En uiteraard is het beter om het ticket niet persoonlijk te gaan bezorgen.. Maar we zijn allemaal mensen eh, en aan die menselijkheid ontbrak het op die dag bij alle partijen.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 nov 2015 08:28

Goeienavond,
[...]
Hierop word ik aangeklaagd voor slagen en verwondingen en mondelinge bedreigingen.

Ik moet volgende week op verhoor.

Welke gevolgen kan deze onzin en machtsmisbruik hebben? Wat is het meest te verwachten..

Bedankt.
U realiseert zich blijkbaar nog steeds niet dat het verkeerd is om fysiek en verbaal agressief te worden tegenover iemand die gewoon haar werk deed. Hoe zou u reageren indien iemand u begon uit te kafferen en te duwen ?

Wat 'het meest te verwachten' is, is dat u het aan de rechter zal mogen gaan uitleggen en deze zal u ongetwijfeld in groot detail uiteenzetten wat anderen hier ook al gedaan hebben: dat dergelijk gedrag onaanvaardbaar is en niet wordt getolereerd. Het enige wat ik u zou adviseren is een advocaat aan te spreken/mee te brengen naar het verhoor en daar best laten noteren dat u zich excuseert want indien in uw verklaring onzin wordt genoteerd zoals wat u hierboven schreef dan zal het niet goed komen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Vdw
Topic Starter

#7 , 19 nov 2015 09:07

Tuurlijk realiseer ik me dat wel ! Ik ben geen agressief persoon hoor..
Ik heb ook niemand uitgekafferd zoals jij het zegt. Dat is het probleem van dit verhaal net: om op papier uit te leggen wat en hoe het precies is gebeurd en om alles in het juiste perspectief te zien.

Ik ben niet dom en ik weet ook wel dat je beter aan niemand komt. Ik heb ook niet de bedoeling gehad om iemand te duwen. Ik heb de bedoeling gehad om te tonen: hier is hetgene wat je zo graag wou. (op een berustende manier uitgedrukt)
Ik weet dat het fout blijft !

Maar wie foute bedoelingen heeft of wil overdrijven die kan snel zaken in andere daglichten plaatsen.
Ik kan ook bij een knuffel gaan beweren dat ik gewurgd wordt bij wijze van spreken.

Maar nogmaals: neemt niet weg dat het dom blijft, dat ik mijn koppigheid om het ticket te gaan afgeven laat overwinnen van mijn verstand.

Gebruiker21

#8 , 19 nov 2015 10:52

Maar nogmaals: neemt niet weg dat het dom blijft, dat ik mijn koppigheid om het ticket te gaan afgeven laat overwinnen van mijn verstand.
U hebt het ticket niet "afgegeven", u hebt het "tegen haar schouder geduwd". Had u gewoon een ticket gehaald en haar overhandigd op een normale manier, had u niet in deze situatie gezeten.

U zegt dat ook de tegenpartij een "gebrek aan menselijkheid" vertoonde, maar de parkeerwachter deed enkel haar job. Zij had het volste recht om u er op te wijzen dat u een ticket moet hebben als u parkeert, hoe kort ook.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#9 , 19 nov 2015 11:00

Eigenlijk deed ze u nog een plezier door u nog de kans te geven alsnog een ticket te halen, ze had u ook meteen mogen opschrijven omdat u niet spontaan een ticket was gaan halen. Als u dan met geweld reageert, kan ik wel begrijpen dat ze klacht indient, ook al was het maar aan duw.

Didymus

#10 , 19 nov 2015 11:30

Was het een stadswacht of een parkeerwachter? TS spreekt over een stadswacht.

Stadswachten zijn algemeen gesproken gepensioneerden in een paarse vest die op alles en niks "toezicht" houden, terwijl parkeerwachters vergunde bewakingsagenten zijn, bevoegd om het parkeerbeleid te handhaven. Toch wel een wezenlijk verschil.
"sowieso" schrijf je zo.

giserke

#11 , 19 nov 2015 12:06

Was het een stadswacht of een parkeerwachter? TS spreekt over een stadswacht.

Stadswachten zijn algemeen gesproken gepensioneerden in een paarse vest die op alles en niks "toezicht" houden, terwijl parkeerwachters vergunde bewakingsagenten zijn, bevoegd om het parkeerbeleid te handhaven. Toch wel een wezenlijk verschil.
Of het stads of parkeerwachters zijn, maakt in deze geen enkel verschil uit.
Beiden zijn in opdracht van de stad bezig. De rechtbank zal in deze geen enkel onderscheid maken.

Didymus

#12 , 19 nov 2015 13:35

Maakt wel uit voor de verdediging.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus

#13 , 19 nov 2015 13:44

Hoe ziet u dat anders ...het zijn aangestelden van een openbaar bestuur of aanverwante besturen.

""of op enig ander persoon met een openbare hoedanigheid bekleed, in de uitvoering of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn bediening, zijn de straffen de volgende :""

Rapture

#14 , 23 nov 2015 16:05

Indien het effectief iemand van de stadswacht (die met die paarse uniformkes) was:
Gewoon alles ontkennen.

De verklaringen van zo een stadswacht hebben toch geen bijzondere bewijswaarde.
Zij legt u slagen en verwondingen ten laste, dan moet zij dat maar bewijzen, een loutere verklaring is niet voldoende.
Maw stadswacht moet bewijzen dat gij geduwd hebt, gij moet niet bewijzen dat ge niet geduwd hebt.

Voor alle zekerheid kunt ge checken of daar geen camera hangt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”