verjaring van feiten gepleegd door iemand ?

mogwai
Topic Starter

verjaring van feiten gepleegd door iemand ?

#1 , 20 nov 2015 13:14

iemand die ik ken deed vroeger wat kattekwaad. nu ja "kattekwaad":, graffiti toestanden, vandalisme door een container in brand te steken, diefstal van wat cd's in een winkel.. hij was toen 16 of 17. ik weet niet juist wat allemaal maar ik denk dat er toch serieus wat kosten bijkwamen...

nu is m'n vraag, kan hij de personen in kwestie (degene die hij zich nog herinnerd , hij was niet sober toen hij dat soort dingen uitstook) contacteren en in het reine komen?

mag de politie hiervan op de hoogte gebracht worden, en wat kunnen de gevolgen voor die persoon zijn bij de politie / strafrechtelijk? de persoon in kwestie is inmiddels 35 jaar oud.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2015 14:07

U bedoelt dat hij die dingen allemaal wel uitgespookt heeft, maar nooit veroordeeld geworden is, hiervoor (omdat de slachtoffers niet wisten dat hij het gedaan had)? Tja, veel van die misdrijven zullen wel al verjaard zijn, vermoed ik?

Waarom zou hij die mensen dan contacteren? Toch om zich the excuseren EN hen te vergoeden, denk ik? Anders komt het echt wel over als "Hey, ik heb jullie jaren geleden kosten bezorgd, maar het is nu allemaal verjaard en jullie kunnen me niets meer doen!"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon

#3 , 21 nov 2015 12:03

Burgerlijke vordering is mogelijk nog niet verjaard in geval hij erkent de daden te hebben gepleegd.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2015 12:44

Feiten als minderjarige gepleegd komen voor de jeugdrechtbank en hebben na de meerderjarigheid geen verdere invloed - jeugdstrafblad om het zo te noemen is gesloten.
Edoch er kunnen zaken gedaan zijn die gezien hun strafrechtelijke inpakt ( de brandstichting vb) bij betrapping op heterdaad doorverwezen zouden kunnen geweest zijn naar de gewone rechtbanken gezien hun impact.

Het siert de persoon dat hij in het reine wil komen. Best doet hij dat zeker als er een 'vermoeden' van schade is via een advocaat of een vertrouwenspersoon die juridisch geschoold is.

Zie hieronder door @Xenophon
Inderdaad correct had ik er beter bijgeschreven ... en is beter ....
Het kan zijn dat de mensen het zeer goed vinden en voor hen een afsluiten is van een feit maar dat ze geen contact wensen met de dader (om geen wonden op te halen) maar het toegeven en de eventuele schadevergoeding wel zullen / kunnen appreciëren.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 21 nov 2015 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#5 , 21 nov 2015 12:47

Het siert de persoon dat hij in het reine wil komen. Best doet hij dat zeker als er een 'vermoeden' van schade is via een advocaat of een vertrouwenspersoon die juridisch geschoold is.
...die omwille van het beroepsgeheim kan fungeren als barrière voor burgerlijke claims.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#6 , 22 nov 2015 10:07

“Art.21.Behoudens…verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING)

‘hij was toen 16 of 17‘. ...‘de persoon in kwestie is inmiddels 35 jaar oud’

35 - 17 = minstens 18 jaar , na de dag waarop het misdrijf is gepleegd en is dus verjaard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”