Sexueel misbruik door adoptieouder

Diazcita
Topic Starter

Sexueel misbruik door adoptieouder

#1 , 01 dec 2015 00:27

Beste
Ik heb gvrijdag een aangifte gedaan van sexueel misbruik.(aanranding van de eerbaarheid bij minderjarige)
De feiten zijn gepleegd tussen 1993 en 2002.
Mijn vraag is nu: Zijn de feiten ondertussen verjaard? Kan de dader nog strafrechtelijk vervolgd worden?

Ik dacht dat de wet ondertussen veranderd was. En dat je vanaf je 18de nog 15 jaar de tijd had, om een aanklacht in de dienen.
Ik heb al bij verchillende instanties contact gehad. Maar niemand kan me met zekerheid zeggen of het misdrijf verjaard is of niet?
Kan iemand me helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 dec 2015 04:26

Hoe oud bent u nu / hoe oud was u op het ogenblik van de laatste feiten in 2002?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2015 10:47

Ik dacht dat de wet ondertussen veranderd was. En dat je vanaf je 18de nog 15 jaar de tijd had, om een aanklacht in de dienen.
Voor zover ik weet is die wetswijziging inderdaad goedgekeurd. Vreemd dat bij de officiële instanties niemand dit met zekerheid kan zeggen. Die in ieder geval een aanklacht in, zodat dit reeds gebeurd is (verjaard of niet). Eens de aanklacht er is, zal wel iemand MOETEN beslissen of het verjaard is of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mjers

#4 , 01 dec 2015 11:39

Beste,

Ik begrijp de verwarring die bij iedereen heerst.

Ik probeer duidelijkheid te scheppen, zie hieronder:

"""""
Voor zedenmisdrijven golden de voorbije jaren 4 verschillende verjaringstermijnen:
A) tot 31.12.1993: 3 jaar te rekenen vanaf de datum waarop het feit werd gepleegd
B) 01.01.1994 tot 04.05.1995: 5 jaar vanaf het feit
C) 05.05.1995 tot 26.03. 2001: 5 jaar vanaf de 18e verjaardag van het slachtoffer
D) vanaf 27.03. 2001: 10 jaar vanaf de 18e verjaardag van het slachtoffer
E) vanaf 30.01.2012: de verjaringstermijn gaat van 10 naar 15 jaar. De termijn loopt vanaf de 18e verjaardag van het slachtoffer.

Er moet steeds worden uitgegaan van het verjaringsregime dat gold op het ogenblik van de feiten. Een later gewijzigd verjaringsregime is slechts van toepassing indien het feit, voor de nieuwe wijziging, nog niet verjaard was volgens het oude regime.

""""""

Dus in uw geval is het laatste misdrijf na 2001 gebeurd. Dan is de verjaring 10 jaar vanaf de 18de verjaardag van het slachtoffer.
Dus u kon de dader vervolgen tot uw 28ste verjaardag (op voorwaarde dat u in 2002 nog minderjarig was).

Echter, veel hangt af van uw leeftijd?
Was het feit op 30/01/2012 nog niet verjaard (volgens wet D) dan geld de verjaringstermijn van 15 jaar. (Dus wet E)
En kan u vervolgen tot uw 33ste levensjaar

Veel succes!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”