Winkeldiefstal zonder heterdaad

Tanoniempje
Topic Starter

Winkeldiefstal zonder heterdaad

#1 , 10 dec 2015 16:02

Beste,

ik pleegde een winkeldiefstal in een schoenenzaak ik stal een handtas ter waarde van 59,90

Ik zat er zodanig mee in dat ik de week nadien opnieuw in de zaak ben geweest en mij wilde melden en de handtas wilde betalen
De winkelieren gedRaagden zich vreemd en ik durfde het niet meer toegeven en ben weggereden. Er stond een dame buiten die zo mijn nummerplaat heeft kunnen noteren. Ik vermoedde al iets en kreeg deze week een brief in de bus dat ik volgende week zal worden verwacht voor een eerste verhoor voor winkeldiefstal.

Wat raden jullie mij aan? Het was de eerste keer en heb er ontzettend veel spijt van.
ik heb een blanco strafblad en zou dat zo willen behouden zal dit op mijn strafblad staan? voor hoelang?

Moet ik contact opnemen met de winkel om het goed alsnog te betalen?

Help... :cry: :cry: :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2015 19:42

Voor uw eigen gemoedsrust betaal de handtas. Tegen ontvangst bewijs uiteraard of door storten op hun rekening uw gegevens zijn nu al gekend bij politie.
Dan zal u nog wel gehoord worden door politie.
Maar zal u er vanaf komen met een minnelijke schikking in feite verval strafvordering door betaling van een geldboete.
Artikel 216 bis Wetboek van Strafvordering.
u zal dan nog wel geregistreerd staan in politiesysteem ( foto, vingerafdrukken en individuele beschrijving) als ze hun werk correct doen.
Maar dat is het dan.
Als de winkeleigenaar echter verder wil gaan omdat u niet meewerkt ( betalen en verhoor) dan zal het de rechtbank zijn die beslist en dan is uw kans verkeken bij veroordeling.
Diefstal blijft bij mijn weten 5 jaar op uw strafblad staan. Daarna zal u eerherstel moeten vragen maar enkele voorwaarden zijn proeftermijn en slachtoffers vergoed voor de schade.

Dit in het kort.

Tanoniempje
Topic Starter

#3 , 16 dec 2015 16:27

Ik ben vandaag naar het verhoor geweest. voordien heb ik met de winkel gebeld en laten weten dat ik de schade wil vergoeden en op hun rekening wil storten. De agent zei me dat ze dat al hadden voorgesteld en ik dat ook best doe. De zaak zou volgens hem nog niet bij het parket liggen aangezien het in mijn streek gebeurd is hebben ze dit tot nu toe zelf kunnen afhandelen. Hij zei ook dat het niet op mijn strafblad zal staan aangezien het om een lichte diefstal gaat zonder verzwarende omstandigheden. Ik moet nu zelf alles verder regelen en een bewijs overhandigen dat ik met de winkel overeengekomen ben een bepaald bedrag te betalen en ze heb vergoed. Nadien kan het parket mij wel nog een boete opleggen van 100-150 Euro.

Ik zal alles regelen via mail en de gevraagde som storten om de rekening van de winkel en het bewijs overhandigen aan de wijkagent en de mogelijke boete van het parket betalen.

Ik ben blij met de kans die ik gekregen heb en zal mij in de toekomst niet meer bezighouden met zo'n praktijken.

Hierbij is mijn vraag of er echt niets te vinden zal zijn wanneer een advocaat of agent mijn naam intikt? (er zijn geen foto's of vingerafdrukken genomen)

Gr

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 dec 2015 21:49

Zal vermoedelijk als inlichting opgenomen worden in de ANG (politiedatabank). Maar die is enkel toegankelijk voor politiediensten, er komt niets op uw strafregister.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2015 15:21

Maar komt dus wel boven water bij een volgend feit en dan is parket misschien minder coulant.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”