Aanmaning materiële en morele schade door advocaat tegenpartij

Tomhollander
Topic Starter

Aanmaning materiële en morele schade door advocaat tegenpartij

#1 , 11 dec 2015 23:08

Beste,
Anderhalf jaar geleden werd onterecht een klacht tegen me neergelegd bij de politie betreffende slagen en verwondingen. De zaak werd overgemaakt aan de procureur des Konings. Tot op heden heb ik niets meer vernomen. Er werd dus geen vonnis uitgesproken en ik ga er zelf van uit dat de zaak geseponeerd werd.
Tot mijn grote verbazing krijg ik vandaag een niet aangetekende bedreigende aanmaning van de advocaat van de tegenpartij die materiele en morele schade eist voor zijn klant en me bedreigt dat hij me gerechterlijk zal vervolgen als ik niet binnen de 11 dagen betaal. Er staat letterlijk:
Geachte heer, ik mag aannemen dat de feiten op basis van proces verbaal xxxxxx u genoegzaam gekend zijn. Client heeft ten gevolge van deze feiten navolgend schade geleden: medische kosten xxx euro, materiele schade: xxx euro, morele schade xxx euro, kosten achternageloop xxx euro. Totaal: xxx euro. U gelieve het bedrag van xxx euro binnen de de 12 dagen op mijn rekening derden te storten, bij gebreke zulks wordt onverwijld overgegaan tot dagvaarding voor de bevoegde rechtbank, met alle kosten vandien die opnieuw ter uwen laste zullen vallen (gerechtsdeurwaarderkosten, rolrechten, rechtsverpleging ...)
Mijn vragen:
1. Sinds wanneer kan een advocaat zelf een vonnis bepalen, een aanmaning versturen en zelf een morele schadevergoeding EISEN, dit terwijl er geen enkele bewijslast is en er noch steeds geen feedback is gevallen van de procureur des Konings en ik nog niet werd gedagvaard voor een rechtbank. is het niet aan een rechter om de morele schadevergoeding te bepalen en de andere geleden schade?
2. Kan dit deontologisch wel door de beugel? Een advocaat die een bedreigende aanmaning stuurt terwijl er nog geen enkele uitspaak of vonnis via de rechtbank werd gedaan?
Alvast bedankt voor de hulp of raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2015 23:44

Klassieke methode ..u wat onder druk zetten.
Zolang er geen uitspraak is is er geen schuld van u vastgesteld dus juridisch geen schadevergoeding verschuldigd.
Misschien toch eens bij parket navragen of zaak effectief geseponeerd is.. indien dat het geval is zou ik persoonlijk zelfs niet reageren.
Indien niet het geval kan het zijn dat een schikking buiten rechtbank aangewezen is.

Maar voor de rest een advocaat mag dat niet alleen maar lijkt me ook normaal dat hij voor zijn cliënt alle mogelijkheden tot vergoeding gebruikt.
Op zich sta ik daar neutraal tegenover. Dat u die brief intimiderend vindt is uw mening, maar misschien zou ik dat niet vinden.
Want als dat de tekst is dan lijkt me dat een vrij normale advocatenbrief.

Aan u om te beslissen ...wij kennen de feiten niet.

Tegenpartij kan inderdaad zaak via parket vragen toch te vervolgen of rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele rechtbank.
Gezien sepo is hier trouwens nog geen rechter aan te pas gekomen.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”