Jeugdzonde

Jules94
Topic Starter

Jeugdzonde

#1 , 18 dec 2015 20:41

Beste,

Ik ben 21 en heb deze week een klein voorval gehad na een avondje stappen. Als student zitten deze avondjes vaak vol amusement en dat gelde niet anders voor deze avond. Gedurende deze avond daagde mijn kameraden en ik elkaar graag uit om onnozele opdrachten te doen. Zo werd ik uitgedaagd door de groep om over een auto te lopen en dat is waar het fout ging. op het moment dat ik op de auto stapte zagen twee politie agenten dit en werd ik aan de kant gehaald en werd er een bluts en kras vastgesteld. Ze vertelde mij dat dit naar de procureur zou gaan en worden voorgelegd. Ik zit mij nu al de ganse week een beetje ongerust te maken en te pikkeren wat dit voor gevolgen gaat hebben. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en heb ook ng geen strafblad. Zalk er hierdoor een krijgen en ga ik hierdoor later problemen krijgen als ik afgestudeerd ben en werk ga zoeken. Ik hoop van niet natuurlijk maar wil wel weten wat me tr wachten staat :( hopelijk gaat deze ene stommiteit mij niet voor de rest van men leven achtervolgen...
Alvast mijn dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 dec 2015 20:53

Verwacht u nu echt dat men dit met "het is maar een jeugdzonde" gaat afhandelen? U bent 21 en dus al 3 jaar verantwoordelijk voor uw daden. Uw gedrag is niet acceptabel en u zal hiervoor gestraft worden. Begin alvast met de eigenaar van de auto spontaan te vergoden voor de schade, heel misschien dat het daarmee voldoende afgehandeld is en het niet op uw strafblad komt.

Drone

#3 , 18 dec 2015 20:55

de kans dat dit ooit u achtervolgd is zo goed als nihil

allereerst zal moeten vastgesteld door de verzekeringen van beide partijen of de bluts en de kras wel door u is veroorzaakt, indien ze menen van wel zal het beste zijn dat u de "schade" vergoed aan de tegenpartij.

in 99% van de gevallen stopt het hier dan en komt zoiets niet voor de rechtbank => geen veroordeling => geen strafblad

Reclame

Oude Belg

#4 , 19 dec 2015 22:53

"Ik ben 21 en heb deze week een klein voorval gehad na een avondje stappen. Als student zitten deze avondjes vaak vol amusement" enzoverder. Student? Meer dan tien taalfouten in een kort berichtje. Goed bezig. Twee beëdigde agenten zagen u over een auto lopen? Zie de post van Leen. Over een auto lopen is geen "klein voorval" maar ernstig vandalisme. Een auto kost behoorlijk veel geld, en als inwoner van een studentenstad hoop ik dat de rechter het soort gekken dat dit "een klein voorval" en "amusement" noemt, duidelijk maakt dat dit nooit te tolereren valt. Hopelijk een fikse schadevergoeding plus zware boete en een voorwaardelijke gevangenisstraf.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 dec 2015 08:04

Da's geen jeugdzonde, dat is vandalisme. Begin met de schade te vergoeden aan de eigenaar van de wagen. Om uw eigen bestwil zou ik niet aankomen met argumenten als 'bewijs eens dat de schade door mij werd veroorzaakt' want u bent op heterdaad gepakt toen u over de wagen liep, dergelijke redenering zal leiden tot een gegarandeerde verschijning in de rechtbank en meer dan waarschijnlijk een veroordeling.

Indien u dan héél veel geluk heeft zal er geen burgerlijke partijstelling zijn en laat het parket de zaak zo. En werk aan uw spelling, ik vrees voor de toekomst wanneer ik 'studenten' zoals u lees.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2015 23:06

Kan correctioneel vervolgbaar (vernieling) zijn hangt van type schade af. Voor vernieling van voertuigen - er zijn duidelijke richtlijnen over wat vernieling en wat beschadiging is.
Vandalisme komt niet voor als juridisch begrip.
Wat staat er juist in het PV? Ik vermoed code 50?
art 521 2de deel strafwetboek
Bij onbruikbaarmaking met het oogmerk om te schaden, is de straf vijftien dagen tot drie jaar gevangenis en geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De in het tweede lid bedoelde straf is toepasselijk in geval van gehele of gedeeltelijke vernieling of van onbruikbaarmaking, met het oogmerk om te schaden, van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen.

En zoals reeds geschreven u bent ouder dan 18 dus u komt zo wie zo voor de politierechtbank (beschadiging) of correctionele rechtbank ( vernieling)
Beide feiten komen op us strafregister.

U kan enkel hopen dat parket een minnelijke schikking voorstelt ...dat wil ook zeggen dat u het slachtoffer volledig dient te vergoeden en liefst voordat er een doorverwijzing is.

Mocht u een bericht krijgen van de politie voor een verhoor met de mogelijkheid voorafgaand een advocaat te raadplegen .. dan is het door pdK al als een Salduz III geklasseerd. Dan zeker tweede deel per direct vorige regel uitvoeren.
Herstel van ingedeukte daken - motorkappen kan een bedrag zijn van meer dan € 1000.

mjers

#7 , 21 dec 2015 07:46

Als u na vele jaren hard werk eindelijk wat gespaard hebt voor een auto, wat zou u er dan van denken dat enkele studenten voor hun "amusement" wat over uw auto beginnen te lopen? Of het nu gaat om een dure jaguar of een kleine fiat. iedere auto heeft veel waarde voor de eigenaar. Dit is pure vandalisme en getuigt van een onderontwikkelde denkvermogen. Ofwel bent u gewoon respectloos crapuul of u bent nog niet volwassen en schat duidelijk de gevolgen van uw gedrag totaal verkeerd is. Laten we dan maar van het laatste uitgaan.

Dit zal u zeker wat geld kosten, uiteraard alles afhankelijk welke wagen dit precies was. Laat dit een dure levensles zijn.

k.b.

#8 , 21 dec 2015 10:08

Ik ben gelukkig dat deze agenten u te stekken hebben gehad ... ja waarlijk ...
Want stel je maar even voor dat jullie de "weddenschapjes" nog wat konden opdrijven ... wat zou de uitdaging geweest zijn enkele uurtjes later ??? een wagen in een kanaal duwen ? een frituur in brand steken ?
Neen sorry ... heel onvolwassen en beschamend ...
Ik zou dan ook voorstellen dat U een andere vorm van amusement zoekt ...

U kan alvast beginnen met de schade "spontaan" te regelen ...

En daarna misschien doorsparen voor een advocaat ... ik hoop echt dat u een gepaste straf krijgt ... en ik hoop tevens dat een advocaat er wat kan voor zorgen dat deze zaken uw verder leven niet gaan beinvloeden door middel van bvb een vermelding op uw strafblad ...

Gaan betwisten dat de schade door u is aangebracht ??? Lijkt mij gewoon een tweede keer onvolwassen ... mogelijks ontkom je zo aan de burgerlijke schadeloosstelling van de eigenaar maar strafrechterlijk zal dit zeker niet "bijdragen" tot een oplossing ... ( want ontekenning is nu alvast geen houding van "spijt" ...)

k.b.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”