diefstal

dreamless123
Topic Starter

diefstal

#1 , 19 dec 2015 09:52

Hallo ,

Ik kreeg recent een cadeau van mijn ouders voor kerst ( een mand met voedsel in ) Ik woon in een appartement en wanneer ik het pakket kreeg moest ik dringend weg , dus ik zetten de mand in de gang en ging snel weg !

Nu kwam ik thuis en de mand is weg .
De enige personen die dit kunnen gestolen hebben zijn mijn 2 onder geburen .
Nu vraag ik mij af wat ik moet doen !
Als ik aanbel neemt niemand op dus ik kan het hen ook niet vragen .
Er kan niemand anders in het gebouw dus het kan niet iemand anders zijn .
Kan ik de politie bellen hiervoor en hun laten een huiszoeking doen ?

Vind het heel jammer dat ik mijn buren niet kan vertrouwen en vind het dan ook moeilijk om hen hierover aan te spreken .

Dus welke stappen moet ik ondernemen
en ben ik in fout gegaan door het de mand in de gemeenschappelijke ruimte te zetten ?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 19 dec 2015 10:02

U bent onvoorzichtig geweest door die mand daar te laten staan, dat is zeker. Uiteraard is dat geen reden voor iemand om het te stelen. U kan naar de politie gaan en klacht indienen maar wees voorzichtig met hoe u het formuleert want u kan niet zeker weten dat het uw onderburen waren. Er is een groot verschil tussen dat vermeden en 90% zeker zijn en het echt zeker weten (zoals indien u bv één van hen met de mand in hun appartement zou zien verdwijnen). Ik denk niet dat de politie een huiszoeking gaat doen naar een gestolen mand voedsel die u op een publiek toegankelijke plaats achtergelaten had. Huiszoekingen zijn gebonden aan bepaalde procedures en u zal begrijpen dat men daar behoedzaam mee omspringt en dat de politie wel andere katten te geselen heeft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

dreamless123
Topic Starter

#3 , 19 dec 2015 10:13

Kan ik bv , dit proberen via de huisbaas ?

Reclame

LeenW

#4 , 19 dec 2015 10:22

Wat proberen via de huisbaas? Die is niet bevoegd voor zo'n zaken hoor.

JPV

#5 , 19 dec 2015 10:36

De enige personen die dit kunnen gestolen hebben zijn mijn 2 onder geburen .
...
Er kan niemand anders in het gebouw dus het kan niet iemand anders zijn .
Er kunnen meer personen in dit gebouw, lijkt me:
- eventuele eigenaar
- oude bewoners met een sleutel
- kennissen die van de huidige bewoners een sleutel hebben of binnengelaten worden (bezoekers dus).
- mensen die door onvoorzichtig afsluiten (deur tegenaan laten, maar niet goed sluiten) in de gemeenschappelijke ruimte binnen konden

Tenzij u zeker bent dat geen enkele van deze personen kon binnengegaan zijn, kan u niet zomaar een van de 2 andere buren beschouwen als dief.

siesken

#6 , 19 dec 2015 12:53

zeer nalatig van jou!!

giserke

#7 , 19 dec 2015 12:59

U bent zelf in fout door dit daar te zetten, en U kunt niks bewijzen.

Sirkii

#8 , 19 dec 2015 20:36

Trek uw dappere schoenen aan en vraag vriendelijk bij de 2 buren of zij die mand toevallig niet binnengenomen hebben omdat ze in de ingang in de weg stond. Politie zal niet veel doen: voor huiszoeking is de toelating nodig van de onderzoeksrechter en dat zal hij/zij niet geven voor een mandje eten.

giserke

#9 , 20 dec 2015 01:09

Trek uw dappere schoenen aan en vraag vriendelijk bij de 2 buren of zij die mand toevallig niet binnengenomen hebben omdat ze in de ingang in de weg stond. Politie zal niet veel doen: voor huiszoeking is de toelating nodig van de onderzoeksrechter en dat zal hij/zij niet geven voor een mandje eten.
Als je niks hebt van bewijslast, is dit om problemen vragen.

Alfred J

#10 , 20 dec 2015 09:43

Als je niks hebt van bewijslast, is dit om problemen vragen.
Hangt er van af hoe je dat aanpakt. Als je vriendelijk vraagt of zij toevallig een mand hebben gezien in de gang, want dat je die kwijt bent - dus zonder te insinueren dat zij er voor iets tussen zitten, zou ik niet weten waarom dat om problemen vragen is. Als ze dan toch direct vreemd zouden reageren, weet je wel hoe laat het is, maar kan je nog steeds niets bewijzen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”