Opgelicht op tweedehands.be

Joebie
Topic Starter

Opgelicht op tweedehands.be

#1 , 04 jan 2016 22:39

Hallo,

Een paar weken geleden zag ik een advertentie van een camera op tweedehands.be. Na een paar mailtjes over en weer besloot ik om de camera te kopen. De persoon gaf mij een kopie van zijn identiteitskaart, en ik storte 300 euro over op zijn (Nederlandse) rekening. Daarna heb ik niets meer van hem gehoord. Ik heb ondertussen research gedaan, en de persoon die op de identiteitskaart staat kunnen contacteren. Deze zei echter dat er een kopie van zijn identiteitskaart in de omloop is, en hij er niets mee te maken heeft.
Wat ik morgen zal doen:
-aangifte bij Nederlandse politie
-aangifte bij belgische politie
-ip adres proberen te achterhalen
-klacht indienen bij mijn bank
-klacht indienen bij de bank naar waar het geld is overgeschreven

Zijn er nog dingen die ik vergeet? Iemand die tips heeft?
Het zoekertje is trouwens meteen verwijdert toen ik de besloot om er op in te gaan.

Dankjewel alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007

#2 , 05 jan 2016 01:15

Tips ? De kans dat U bedrogen word met die Nederlandse aanbiedingen is groot. Wat deze persoon beweert, nl. dat er een kopie van zijn IK in omloop is kan natuurlijk. U zegt nu dat het zoekertje verdwenen is. En de persoon zelf heeft die nog een account zelf op 2ehands ?

bleutinum

#3 , 05 jan 2016 08:10

Misschien een tip voor 2de hands.be : Stel voor om de goederen af te halen , dan heb je al een idee of de persoon betrouwbaar is

Reclame

Joebie
Topic Starter

#4 , 05 jan 2016 14:16

De aanbieding of de persoon op de identiteitskaart waren belgisch, het rekeningnummer nederlands.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2016 14:40

Aan de hand van het rekeningnummer kan de bank (van de "verkoper) de echte eigenaar van de rekening achterhalen. Probleem is natuurlijk dat die bank u niet zomaar die naam mag geven. Dus naar de politie gaan (in eerste instantie de Belgische) is de eerste stap, denk ik.

Verder gaat de echte eigenaar van die ID-kaart hier nogal licht over, naar mijn mening. Gewoon zeggen: "Ik weet het, er wordt kopie van mijn ID-kaart gebruikt om mensen op te lichten, maar ik weet er verder niets over." is nogal kort door de bocht. Heeft die persoon al klacht neergelegd voor deze identiteitsdiefstal? Indien niet, moet je er van uitgaan dat het ook effectief die persoon is die je probeert op te lichten! Geef die kopie van de ID-kaart dus zeker ook aan de politie. Zij kunnen vrij makkelijk checken of deze als verloren / gestolen opgegeven werd. Als dit niet het geval is, kan die persoon zich wel eens aan een bezoekje van de politie verwachten.

In ieder geval: interessante "case". Laat ons weten hoe dit verder gaat!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Siegfried

#6 , 05 jan 2016 15:49

Oplichter zal vast werken met een katvanger. Opgelicht.nl wil zo een zaak nog wel eens oppikken als er voldoende slachtoffers zijn.

berenod

#7 , 05 jan 2016 17:38

Er zijn tientallen slachtoffers van deze persoon.
Ze hebben zelfs een facebook groep opgericht om zich te verenigen.

Op dit ogenblik gaat deze oplichter al vele maanden zijn gangetje, en blijkt noch langs Belgische, noch langs Nederlandse kant er veel aan gedaan te worden door de overheden...

Xenophon

#8 , 05 jan 2016 18:10

Bankrekening waarop het geld overgemaakt werd zal vermoedelijk van iemand zijn die van geen hout pijlen weet te maken en in ruil voor een vergoeding de rekening laat gebruiken voor dergelijke zaken. De oplichter haalt het geld gewoon af met diens bankkaart en is er vandoor. Op het einde van de rit blijft er ergens een onvermogende achter waar geen schade kan van gerecupereerd worden en case closed.

Off topic maar het bovenstaande illustreert nogmaals waarom het geen goed idee is ergens 'voor de garantie' een scan of copy van de id te laten maken.

Alleszins aangifte doen bij BE en NL politie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jan 2016 22:44

Inderdaad..en politie kan wel aan de gegevens eigenaar bankrekening bij een misdrijf.
Geef ook de sociale mediagroepen op bij uw aangifte ..dan weet men dat het 'herhaling' is.

artemis

#10 , 06 jan 2016 10:13

Ik vraag me af... Tegenwoordig moet men bij een overschrijving ook de naam van de begunstigde ingeven, zonder naam kan men de overschrijving niet meer uitvoeren (vroeger wel). Moet die naam dan niet overeenstemmen met de naam van de titularis van de rekening?

Xenophon

#11 , 06 jan 2016 10:28

@artemis: Dat wordt blijkbaar niet rigoureus door alle banken toegepast, toch niet bij internationale transacties (ik spreek nu wel uit/naar landen buiten de EU). Heb zo eens als trial (2 jaar geleden) een overschrijving gedaan naar 'Napoleon Bonaparte' vanop mijn buitenlandse rekening naar mijn eigen rekeningnummer in België (BNP) en dat is netjes toegekomen. Voor het goede begrip: mijn naam is niet Napoleon Bonaparte.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

artemis

#12 , 06 jan 2016 10:39

Maar hoe gaat het dan wat dit betreft binnen Europa of zelfs binnen België?

Blaatpraat

#13 , 06 jan 2016 11:17

Met die naam (en tegenwoordig ook adres) wordt niets gedaan, voor zover ik weet.
Enkel krijg je deze gegevens wel te zien op je uittreksel.

Ice

#14 , 06 jan 2016 22:07

Misschien een tip voor 2de hands.be : Stel voor om de goederen af te halen , dan heb je al een idee of de persoon betrouwbaar is
Hoezo? Ze kunnen dan evengoed toch een vals adres opgeven? Dit is ook al aan bod gekomen bij oplichting.nl, dan vragen ze toch een voorschot dat je dan kwijt bent...

Xenophon

#15 , 07 jan 2016 07:46

Ofwel betalen met PayPal, (commerce, niet 'gift') dan moet de verkoper op zijn minst een fysiek verzendingsbewijs voorleggen of je kan het geld terugvorderen (dan kan hij nog steeds een bak stenen opzenden maar bon, dat zijn truken die een verkoper maar 1 of 2 keer kan uithalen vooraleer zijn account geschorst wordt), ofwel fysieke levering met een originele factuur of een verklaring van de verkoper waarop diens identiteit staat en het feit dat het wel degelijk om zijn rechtmatig eigendom gaat dat hij verkoopt + betaling bij afhaling en na nazicht.

(Online) overschrijvingen enkel bij professionele handelaars met een legitieme webshop en link naar een portaal dat de betaling afhandelt.

Western Union etc: nooit.

En het belangrijkste van al: als een deal er te mooi uitziet om waar te zijjn--->dan is het ook te mooi om waar te zijn, wandel weg.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”