#1 , 15 jan 2016 11:58
Beste forumleden,
Ik tracht even kort mijn situatie uit te leggen:
Ongeveer anderhalf jaar terug kwam een nieuw gezin, van allochtone afkomst, in het appartement onder mij wonen. Ik huurde op dat moment ongeveer 2,5 jaar dat appartement, en met de vorige bewoners heb ik nooit problemen gehad.
Vanaf dat moment heb ik last van geluidsoverlast, in allerlei vormen, meestal hard pratende of schreeuwende mensen, en onderlinge ruzies. Dit vaak tot na middernacht, zowel op weekdagen als in het weekend.
Een aantal keer ben ik voorzichtig gaan aanbellen, en heb ik de bewoners vriendelijk gevraagd om het wat rustiger te houden. Ik ben nooit gaan aanbellen voor 23u30 's avonds.
Hun reactie hierop, vooral van de vrouw des huizes, werd alsmaar heviger, van roepen, tieren, het uiten van allerlei beledigingen tot bedreigingen en intimidatie.
Wanneer ik aangeef dat ik de volgende dag moet werken, kreeg ik eens als reactie: 'Jij moet niet werken, jij zou beter een man zoeken!'
In september 2015 heb ik er een avond de politie bijgehaald. Het was toen 2 uur 's nachts. Ook tegen de politie was de vrouw toen bijzonder verbaal agressief. Er werd mij toen gezegd dat de wijkagent zou ingeschakeld worden ter bemiddeling, maar verder heb ik hier niets meer van vernomen.
Woensdagavond 13 januari 2016 tegen twaalf uur 's nachts, ben ik, na enige tijd proberen om door het lawaai heen te slapen, opnieuw eventjes vlug op hun deur gaan kloppen om aan te geven dat zij teveel lawaai maken. Ik ben nadien onmiddellijk terug naar boven gelopen, op confrontatie te vermijden. Mevrouw is mij achterna gelopen, heeft een aantal minuten zwaar op mijn deur gebonkt, en heeft in de gang een hele tijd in een Arabische taal staan roepen. Ik heb toen de politie gebeld, maar toen ik hen nog aan de lijn had, liep ze naar beneden, en werd het stiller, dus heb ik hen niet laten komen.
De volgende morgen wil ik rond tien voor negen naar mijn werk vertrekken.
Mevrouw stond mij beneden op te wachten. Ze versperde de voordeur en weigerde mij te laten vertrekken.
' Jij gaat vandaag niet werken! Jij gaat vandaag niet naar buiten! Ik laat je niet door! '
Met een grijns op het gezicht.
Zij is een kop groter dan mij, en een stuk breder.
Toen ik toch probeerde te passeren, begon ze mij te slaan en te kloppen.
Ik ben, behoorlijk in shock, terug naar boven gegaan, en heb onmiddellijk de politie laten komen.
Zij hebben een klacht opgenomen voor slagen en verwondingen, en wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Zij hebben mij aangeraden om naar de dokter te gaan, gezien ik zwaar overstuur was, dit heb ik dan ook gedaan.
Ik werk als zelfstandige, per uur.
Door deze hele situatie ben ik een halve dag inkomsten verloren.
Wat kan ik doen om deze kosten te verhalen op de buurvrouw?
Kan ik gewoon een factuur (vanuit mijn vennootschap) op haar naam opmaken en de kosten doorrekenen? Dient hier een begeleidende brief bij te zijn? Best aangetekend versturen?
Wat doe ik best?
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Groet,
Charlotte