Een romanpersonage

deschrijver
Topic Starter

Een romanpersonage

#1 , 20 jan 2016 09:39

Geachte dames en heren,

Ik ben schrijver - geen bijzonder bekende, maar toch - en in mijn nieuwe boek speelt een zekere Diederik een vrij belangrijke rol. Het punt is dat hij die rol enkel kan spelen als hij een misdaad begaat.

In de huidige versie is hij 17,5 jaar en pleegt hij een roofoverval (letterlijk bedreigt hij een vrouw met een baseballbat met de bedoeling haar te beroven van haar portefeuille). Dit loopt uit de hand, er worden klappen uitgedeeld en het slachtoffer komt in het ziekenhuis terecht maar overleeft het zonder daar verder veel gevolgen aan over te houden.

Voor mijn boek is het van belang dat hij ongeveer een jaar wordt opgesloten (de rechtsgang zelf wordt niet beschreven - hij is wat je een secundaire motor van het plot noemt) en daarna terug vrijkomt, met of zonder voorwaarden.

Mijn vraag is dan ook heel eenvoudig. Klinkt dit scenario realistisch? En zo nee, wat zou u eraan veranderen om het te laten overeenstemmen met de werkelijkheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2016 23:25

17,5 jaar de kans dat hij niet uit handen wordt gegeven door de jeugdrechter is zeer klein.
Zaak komt dus voor eerste aanleg dus onderzoeksrechter raadkamer ... diefstal met geweld en slagen en verwondingen - psychiatrisch onderzoek mogelijk. Dan hangt het er vanaf hoelang dame in ziekenhuis verblijft - schedelbreuk intensieve.... zolang zal dader wel in voorhechtenis blijven ( slachtoffer nog niet verhoord - dus nog onderzoeksdaden te stellen).
art 461 ev gaan over diefstallen en verzwarende omstandigheden. Op poging roofmoord staat aardig wat jaren gevangenisstraf
verdere artikels vind u inzake slagen en zo bij art 392 ev
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
PS ga eens enkele dagen naar een correctionele rechtbank luisteren naar wat er daar gezegd wordt.
Ook op TV vb de rechtbank - kroongetuigen - recherche drie goede programma's .... de buurtpolitie is comedy capers.
En naar de bibliotheek daar vindt u ook aardig wat boeken rond en over processen van bekende pleiters en of politiemensen.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”