Wat zijn de gevolgen van een winkeldiefstal?

tessatj
Topic Starter

Wat zijn de gevolgen van een winkeldiefstal?

#1 , 22 jan 2016 09:45

Ik heb de grootste stommiteit uit mijn leven begaan.
Ik ben 23 jaar en ben eind vorig jaar betrapt bij het stelen van goederen uit een kledingwinkel.
De politie is erbij gekomen, ik heb de goederen meteen betaald en daarna hebben ze mij meegenomen voor vingerafdrukken, foto's en een verhoor.
Ik maak mij enorm veel zorgen over mijn toekomst. Komt dit op mijn strafblad? Welke straf kan ik verwachten?
Mijn strafblad was tot nu toe blanco maar ik heb schrik dat dit er wel op zal komen te staan.
Ik zit in mijn derde bachelor leerkracht secundair onderwijs en vrees dus dat ik nooit aan een job zal kunnen geraken.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jan 2016 10:46

Eerste keer en u hebt de goederen betaald? Dan zal het vermoedelijk bij een minnelijke schikking blijven die men u zal opzenden. Betaal die en u zal niet vervolgd worden. De gegevens komen niet in het strafregister maar worden wel bijgehouden in de politiedatabank.

Voor een job met minderjarigen zal u een blanco uittreksel model 2 moeten kunnen voorleggen maar ik denk niet dat dat een probleem zal zijn. Alleen indien een moraliteitsonderzoek wordt gevoerd dan kan dat u achtervolgen. Maar in principe gebeurt dit denk ik niet voor een job in het onderwijs.

Laat het een les geweest zijn: een paar prullen stelen en met wat pech gaat heel uw toekomst eraan. Hou dat voor ogen de volgende keer dat u gaat shoppen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#3 , 22 jan 2016 11:37

“Art.79.Indien verzachtende omstandigheden aanwezig zijn, worden de criminele straffen verminderd of gewijzigd overeenkomstig de volgende bepalingen.Art.85.Indien verzachtende omstandigheden aanwezig zijn, kunnen de gevangenisstraffen, de werkstraffen en de geldboeten onderscheidenlijk tot beneden acht dagen, vijfenveertig uren en zesentwintig EUR worden verminderd, zonder dat zij lager mogen zijn dan politiestraffen.”(Strafwetboek).

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal. Art.463 Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro.”(Strafwetboek).

“Art.590.Volgende persoonsgegevens worden in het Strafregister opgenomen :1° veroordelingen tot criminele, correctionele of politiestraffen;...”(Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2016 22:29

Zal vermoedelijk zo lopen zoals hierboven beschreven staat / mijn bescheiden mening.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”