Schending van het medisch geheim of niet?

FutureCop
Topic Starter

Schending van het medisch geheim of niet?

#1 , 04 feb 2016 16:33

Geachte

Een vriend van me heeft een knieblessure en kan bijgevolg niet deelnemen aan sportlessen op school.
De sportleerkracht deed echter wel moeilijk omdat hij niet meedeed. Zo verplichte de leerkracht hem om mee te fietsen terwijl de andere moesten lopen. Mijn vriend vond dit nog steeds belastend voor zijn knie en weigerde bijgevolg ook die oefeningen.

Nu een week later heeft de sportleerkracht naar de huisarts van mijn vriend gebeld om zijn doktersattest te laten nietig verklaren en aan te passen in een attest voor 'minder knie-belastende' opdrachten.
Ik vraag mij af of dit zomaar kan? Mag een leerkracht zonder toestemming jouw medisch attest opvragen. En mag een arts zomaar jouw dossier vrijgeven?

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 feb 2016 16:38

Een zware fout van die leerkracht LO, hij heeft noch de kwalificaties om het oordeel van een dokter in twijfel te trekken, noch de autoriteit om medische gegevens te bespreken met de dokter. Dien onmiddellijk klacht in bij de directie.

Blaatpraat

#3 , 04 feb 2016 16:39

Op beide vragen zou ik normaal gezien 'nee' antwoorden.

Heeft de huisarts dan effectief contact opgenomen met jouw vriend om deze een nieuw attest te bezorgen, daar de vorige nietig zou verklaard zijn (wat me ook zou verbazen mocht een gewone huisarts dit kunnen, enkel een arbitrage-arts kan dit, dacht ik)?

In ieder geval: klacht neerleggen bij de directie.
Eventueel ook bij de orde der geneesheren...

Reclame

FutureCop
Topic Starter

#4 , 04 feb 2016 16:49

@Blaatpraat

De huisarts heeft gewoon een nieuw attest opgemaakt specifiek voor 'minder kniebelastende' oefeningen. Zonder daar enig overleg in te plegen met mijn vriend.

LeenW

#5 , 04 feb 2016 16:51

Dan zou die vriend best ook een nieuwe huisarts zoeken..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2016 22:51

Kan niet mag niet en is tegen de deontologische code.
Een gesprek met uw ziekenfonds
Daarom mijn vraag is uw vriend meerderjarig want dan zou er zekere een gesprek met dokter volgen en eventueel ( nu ja wat mij betreft zeker) aangifte wegens schending beroepsgeheim bij de politie. art 458 Strafwet
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... epsgeheim/
en ook van prof Herman Van Goethem (schitterend lesgever n.b.)
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=z ... 8144,d.d2k

Blaatpraat

#7 , 05 feb 2016 09:19

Dus: klacht neerleggen bij de directie, bij de orde der geneesheren, en een nieuwe huisarts zoeken.
Als die LO leerkracht het smerig wilt spelen, moet je vriend dat ook maar doen, met een andere huisarts te zoeken (waarvan dat de attesten ook geldig zijn).

Enige correcte manier waarop die LO leerkracht het zou kunnen betwisten, is door dit via arbitrage op te lossen, en dat is een hel van een procedure alvast...

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 feb 2016 10:15

vraag wel eerst een kopietje van dat nieuwe attest.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”