Minderjarig diefstal

Marshalled
Topic Starter

Minderjarig diefstal

#1 , 10 feb 2016 19:18

Dus ik ging vandaag naar stad met een vriend. We gaan de media markt binnen, en hij steelt een hoesje. Echter daarna koopt hij een bluetooth boks. We verlaten de winkel. Ik haal een vriendin op, en die wilt een guess hoesje voor haar nieuwe iphone. Dus we keren terug, ik en haar gaan naar een andere afdeling terwijl hij zegt ik ga nog effjes naar de oortjes. We besluiten de bluetooth boks die hij heeft gekocht om te ruilen aangezien hij niet tevreden was. We doen dit dan ook, en ineens worden we alle 3 meegenomen door een of andere man door securitas. M'n vriendin mag gaan aangezien zij er niks met te maken heeft. Dan blijkt dat hij ook oortjes had meegepakt. Alleen wij 2 moesten blijven, ze hebben dan ook onmiddelijk de politie gebeld. Nu heb ik binnenkort een afspraak voor een verhoor. Even voor de duidelijlheid: ik heb niet geholpen bij deze diefstal
Ik wist van het gebeuren van de eerste diefstal (de cover) hier sta ik dan ook op de camerabeelden. Echter bij de tweede wist ik niks van ik was dan ook in een helemaal andere afdeling.
We zijn allebij 16jaar. Krijg ik hier een straf voor? Zo ja wat kan deze zijn? (Een geldstraf hoeveel dan..) de politie vertelde me echter dat ik de zelfde straf krijg als de dief zelf. Omdat ik als medeplichtig word gezien. Klopt dit? Ik heb zelf niks gestolen, niet geholpen ik wist gewoon van het gebeuren van de eerste diefstal.

Hopelijk weten jullie meer :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2016 19:32

U stond er bij en keek er naar.... u hebt niets gedaan om de diefstal te beletten noch hebt u de veiligheid of politie verwittigd.
Dat is mededader of medeplichtig aan diefstal.

U hebt geluk u bent beiden minderjarig
U kan beide aangesproken worden voor de schade en de kosten uw ouders ook trouwens want die zullen ook uitgenodigd worden door de politie.
Ik denk niet dat de jeugdrechter u uit handen zal geen dat wil zeggen dat u dan als volwassenen zou behandeld worden en dus voor de correctionele strafrechter zou voorkomen.

Vermoedelijk zal er een maatregel uitgesproken worden door de jeugdrechter en zal ofwel de jeugdpolitie of een jeugdassistente van het OCJ een begeleidingstraject opstarten.
Zeker als het voor u en uw ex-vriend de eerste maal is nu ja voor uw ex vriend zijn het al twee afzonderlijke diefstallen.

Marshalled
Topic Starter

#3 , 10 feb 2016 19:35

U stond er bij en keek er naar.... u hebt niets gedaan om de diefstal te beletten noch hebt u de veiligheid of politie verwittigd.
Dat is mededader of medeplichtig aan diefstal.

U hebt geluk u bent beiden minderjarig
U kan beide aangesproken worden voor de schade en de kosten uw ouders ook trouwens want die zullen ook uitgenodigd worden door de politie.
Ik denk niet dat de jeugdrechter u uit handen zal geen dat wil zeggen dat u dan als volwassenen zou behandeld worden en dus voor de correctionele strafrechter zou voorkomen.

Vermoedelijk zal er een maatregel uitgesproken worden door de jeugdrechter en zal ofwel de jeugdpolitie of een jeugdassistente van het OCJ een begeleidingstraject opstarten.
Zeker als het voor u en uw ex-vriend de eerste maal is nu ja voor uw ex vriend zijn het al twee afzonderlijke diefstallen.
Dit kan toch niet door de correctionele strafrechter komen? We zijn zelf minderjarig en dit is de 1e keer dat we bij de politie verschijnen. Wat kunnen die kosten dan bedragen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2016 19:40

Dat staat er toch niet.... mocht dat uw Xste diefstal zijn bestaat die mogelijkheid wel.

Wat het zal kosten en wat de jeugdrechter uitspreekt zijn maatregelen en opvoedingsmaatregelen en het betalen van de schade en kosten.
Een maatregel zal vb zijn 150 uren werk als vrijwilliger ...ik zeg maar.

j.demoor

#5 , 12 feb 2016 11:46

“Art.36.De jeugdrechtbank neemt kennis :...4° van de vorderingen van het openbaar ministerie ten aanzien van de personen die vervolgd worden wegens een als misdrijf omschreven feit, gepleegd vóór de volle leeftijd van achttien jaar...Art.36bis...Indien uit de debatten voor die gerechten blijkt dat een maatregel van bewaring, behoeding of opvoeding geschikter is, kunnen die gerechten de zaak bij een met redenen omklede beslissing en ze naar het openbaar ministerie verwijzen met het oog op de vorderingen voor de jeugdrechtbank als daartoe grond bestaat...Art.37.§ 1. De jeugdrechtbank kan de voor haar gebrachte personen maatregelen van bewaring, behoeding en opvoeding opleggen...Art.57bis.§ 1. Indien de persoon die wegens een als misdrijf omschreven feit voor de jeugdrechtbank is gebracht, op het tijdstip van het feit zestien jaar of ouder was en de jeugdrechtbank een maatregel van bewaring, behoeding of opvoeding niet geschikt acht, kan zij de zaak bij een met redenen omklede beslissing uit handen geven en ze naar het openbaar ministerie verwijzen, met het oog op vervolging voor ofwel, indien de betrokkene ervan wordt verdacht een wanbedrijf of correctionaliseerbare misdaad te hebben gepleegd, een bijzondere kamer binnen de jeugdrechtbank die het gemeen strafrecht en de gemeenrechtelijke strafprocedure toepast, als daartoe grond bestaat, ofwel, indien de betrokkene ervan wordt verdacht een niet-correctionaliseerbare misdaad te hebben gepleegd, een hof van assisen ...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”