Uitnodiging verhoor : verdachte diefstal ?

Unreal
Topic Starter

Uitnodiging verhoor : verdachte diefstal ?

#1 , 14 feb 2016 15:49

Ik ben uitgenodigd tot verhoor inzake: gewone diefstal ( dat mij ten laste kan gelegd worden ?) over periode van 1/10/2008 tot 8/9/2015 ??

Ik weet iemand hoe zwaar ik hieraan moet tillen? Ik heb geen diefstal gepleegd en zou verhoord worden over zo een lange periode ??
Kan ik aangehouden worden of is dit enkel een zaak die kan geseponeerd worden... Ik weet momenteel niet waarover dit gaat .... Wat mij zeer onzeker maakt .... Ik heb enkel en vermoeden over wat dit kan gaan , maar dat is reeds onderzocht door de FOD en hieroor ben ik reeds bij een gerechtspsychiater geweest de welke zwart op wit heeft geschreven dat ik geen zaken achterhoud ???

Kan iemand mij geruststellen of vertellen aan wat ik mij mogelijks kan verwachten en hoe ik het beste hier op reageer ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2016 15:58

FOD welke?
Uitnodiging komt nu van welke dienst?
Staat op de uitnodiging dat u voorafgaandelijk een advocaat kan raadplegen?.
Gerechtspsychiater aangesteld door wie ?

Unreal
Topic Starter

#3 , 14 feb 2016 16:16

Federale overheidsdienst gezondeheidszorg ( FOD)
Uitnodiging komt nu van GOK politie
En ja er staat dat ik voorafgaandelijk een advocaat kan raadplegen
En de gerechtspsychiater was aangesteld door de FOD ( gelet ik in de medische sector zit )

Reclame

Franciscus

#4 , 14 feb 2016 16:38

Dat wil zeggen dat "iemand' in opdracht aangifte heeft gedaan bij de gerechtelijke overheid en de politie nu opdracht heeft gekregen u te verhoren.
Lokale of federale politie.
Welke artikels strafwetboek staan er op de uitnodiging?
GOK is mij niet helemaal duidelijk....

DavidP585

#5 , 14 feb 2016 16:43

Hebben die andere feiten (=waarvoor je al verhoord bent door de fod) iets te maken met je werk?
Zo ja werk je toevallig in de psychiatrie?
Wat is de gok politie? De kansspelcommissie?

Unreal
Topic Starter

#6 , 14 feb 2016 16:50

Het heeft beide onrechtstreeks met mijn werk te maken.
En het is de gok ( afdeling gerechtelijk onderzoek en kantschriften)

Maar ik vermoed dat er door iemand is klacht neergelegd voor diefstal en dit over feiten die onderzocht zijn door de FOD ( waar uit ik reeds ben vrij gesproken ... )

Unreal
Topic Starter

#7 , 14 feb 2016 16:51

Nee niet in de psychiatrie ...

DavidP585

#8 , 14 feb 2016 17:43

Maar ik vermoed dat er door iemand is klacht neergelegd voor diefstal en dit over feiten die onderzocht zijn door de FOD ( waar uit ik reeds ben vrij gesproken ... )
Dat lijkt mij waarschijnlijk. Een "vrijspraak" door fod volksgezondheid telt niet voor politie en justitie.

Waarschijnlijk heeft "iemand" ooit klacht tegen jou ingediend bij de fod volksgezondheid, die is onderzocht "zonder politie" ( dat kan als je bij fod volksgezondheid werkt of zoiets) en bleek onterecht ( dat noem jij vrijgesproken). Kan fit kloppen?

Niets belet die "iemand" om hetzelfde te gaan klagen bij de politie. Lees maar de posts die sommige hier starten, dat soort mensen.

De politie moet dat onderzoeken maar wat denk je dat die gaat vinden? .... Juist hetzelfde als fod volksgezondheid.

Wees dus gerust

Unreal
Topic Starter

#9 , 14 feb 2016 18:04

Kan ik dan best het dossier van de FOD bijvoegen in het dossier , want daar staat alles reeds uitgespit in ?

DavidP585

#10 , 14 feb 2016 18:25

Neem zeker een kopie mee (maar let op je beroepsgeheim, weet dat je beroepsgeheim niet geldt als je eigen patient strafklacht heeft ingediend).

Franciscus

#11 , 14 feb 2016 18:45

Ik vermoed gezien de uitleg over benaming Lokale politie.
Wat zijn de strafwetsartikels die vermeld werden op de uitnodiging??

Unreal
Topic Starter

#12 , 14 feb 2016 20:27

Ten eerste gaat het wss over een arts
En niet een patiënt ...
Er staan geen wetsartikelen vermeld ???

Wel dat ik recht heb om advocaat te raadplegen voor het verhoor ...

Franciscus

#13 , 14 feb 2016 22:42

Eventjes de Saluz wetgeving erbijhalen .
Persoonlijk zou ik het FOD dossier nier afgeven maar wel de gegevens vermelden en laat de politie ( in casus de pdK maar vermoedelijk zelfs de Onderzoeksrechter dat maar opvragen).
Indien deze weigeren kan een OR het nog altijd bij u via huiszoekingsbevel in beslag laten nemen.
Zo maakt u al zeker geen enkele procedurefout.

Ergens anders heb ik al geschreven:
Salduz regeling:

Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

DavidP585

#14 , 15 feb 2016 08:48

Ik denk niet dat dit al een "gerechtelijk onderzoek" is, maar nog altijd een opsporingsonderzoek. Voor diegenen die het niet weten: een gerechtelijk onderzoek is onder leiding van een onderzoeksrechter, een opsporingsonderzoek onder leiding van de procureur des Konings. Het verschil is niet zo héél groot. Een gerechtelijk onderzoek geeft meer garanties, is dus duurder en omslachtiger.

ik zie geen "meerwaarde" voor een gerechtelijk onderzoek, tenminste niet gezien vanuit het standpunt van de procureur des Konings. Die gaan zich daar niet extra moe om maken. De TS meldt niet dat er al eerder een verhoor door de politie geweest is, het lijkt dus straf dat het parket deze zaak al eerder heeft willen seponeren, om die reden heeft een gerechtelijk onderzoek nauwelijks meerwaarde voor het slachtoffer/benadeelde.

Een kantschrift kan perfect verstuurd worden door de procureur en zelfs in een APA-onderzoek door de politie.

Unreal
Topic Starter

#15 , 15 feb 2016 16:52

?????
En nu in gewone taal , want ik snap er helemaal niks meer van???

Erg of niet erg
Gaan ze mij daar houden voor feiten op vermoeden ? Wat ik een een ander dossier ( FOD) reeds weerlegd heb en waar staat wie wat gedaan heeft ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”