Winkelinspecteurs mogen dieven enkel en alleen na het passeren van de kassa aanspreken.Helemaal geen lompe vraag.
Strafwetboek:
Art. 461. Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
(Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.)
Meestal omwille van bewijslast slechts vastgesteld bij passeren van de kassa maar dat is geen absolute vereiste: verbergen van de goederen door aan het zicht te onttrekken, etiketten en beveiligingskenmerken te verwijderen....wordt ook aanvaard als diefstal. Maar hier is er dus inderdaad ook een bekentenis.
Hangt er allemaal van af, wat de richtlijnen zijn voor winkelinspecteurs weet ik niet, qua bewijslast is het aan de kassa gepasseerd zijn uiteraard een goed criterium. In de rechtspraak wordt aanvaard dat er reeds diefstal is bij het op kennelijk bedrieglijke wijze wegstoppen van goederen of het zich bedrieglijk toe-eigenen ervan. Vb: diefstalbeveiliging verwijderen, etiketjes verwijderen en wegstoppen onder andere zaken in een tas of bv. aan het fruit passeren in de supermarkt, een aantal druiven eten en dan rustig doorwandelen zonder de tros mee te nemen in de winkelkar, een fles gin openen, er een goeie slok van nemen en ze terugzetten. Alles hangt af van de concrete omstandigheden en de appreciatie daarvan door de rechter.
Winkelinspecteurs mogen dieven enkel en alleen na het passeren van de kassa aanspreken.
De dief kan zich in de winkel altijd bedenken en de gestolen goederen toch nog betalen (wat ook dikwijls echt gebeurt).
Heb verschillende dergelijke voorvallen ooit meegemaakt en politie wou de pv 's nooit opstellen als diefstal zijnde.
Een winkel kan iedereen weigeren die het wil, mits er geen discriminatie is. Bij jou is er een gegronde reden om je verder te weigeren en kan men dit dus zeker gebruiken. Men kan het zelfs vermelden, gezien het zeker geen laster, maar ook geen eerroof is indien je toch de winkel zou blijven ingaan en je niet zomaar wil weggaan op hun vraag. Afficheren of buiten de winkel verder verspreiden is wél niet toegelaten.Extra lastig detail is dat het in een winkel was waar ik normaal, dus voor de financiele problemen, vaak kledij kocht voor mijn petekind en 1x per seizoen ook voor mezelf.
Nu werd me gezegd dat ik daar niet meer welkom ben - wat ik an sich kan begrijpen. Vraag ik me wel af of ik dan (mijn papa koopt daar ook vaak kleding) ook met mijn papa geweigerd zou worden, en of zij open en bloot zouden zeggen waarom. Want ik hoop dit stil te houden voor mijn familie, fouten zijn immers absoluut niet 'toegelaten' of 'vergeefbaar' bij ons.
Goed punt. Had de topic starter zo gereageerd:Het kan een lompe gedachte van mij zijn maar is het niet pas een diefstal na het passeren van de kassa?
Doordat u de diefstal toegegeven hebt, ligt de situatie natuurlijk anders.
Is het echt nodig om op dit forum uit te leggen hoe je jezelf aan vervolging kan onttrekken voor criminele activiteiten?Goed punt. Had de topic starter zo gereageerd:Het kan een lompe gedachte van mij zijn maar is het niet pas een diefstal na het passeren van de kassa?
Doordat u de diefstal toegegeven hebt, ligt de situatie natuurlijk anders.
- Verkoopster: "Dag mevrouw, u mag me de kleren die u gepast hebt teruggeven."
- Topic Starter: "Alstublieft."
- Verkoopster: "Mevrouw, er ontbreken twee stukken."
- Topic Starter: "Ja, dat klopt, ik ga twee truitjes kopen, 'k heb die hier even in mijn tas gestoken om die andere kleren te kunnen dragen. Ik ga nu afrekenen."
Dan mag de verkoopster dit nog zo "verdacht" vinden of er op reageren, topic starter zou nooit kunnen veroordeeld worden voor diefstal. Verkoopster kan nooit bewijzen dat topic starter effectief de intentie had de truitjes te stelen, en niet dat de topic starter ze alsnog zou betalen.
Onttrekken aan vervolging? Als de topic starter effectief met de truitjes naar buiten gestapt was, was ze uiteraard schuldig aan diefstal. Nu had ze de INTENTIE om te stelen. Een intentie hebben tot diefstal, is voor zover ik weet niet strafbaar zolang je die intentie niet effectief in praktijk omzet. Topic starter had evengoed spijt kunnen krijgen toen ze van het pashokje naar buiten wou stappen, en de truitjes dan alsnog betalen aan de kassa. In dat geval zou er zelfs geen sprake geweest zijn van diefstal.Is het echt nodig om op dit forum uit te leggen hoe je jezelf aan vervolging kan onttrekken voor criminele activiteiten?
Zoals hier dikwijls gezegd wordt: dit is een juridisch forum, geen moreel forum. Het gaat niet over "jokers" gebruiken, het gaat over kunnen bewijzen wat je claimt. Indien de topic starter haar schuld niet had toegegeven, in hoeverre zou de winkelbediende dan kunnen bewijzen dat de topic starter gestolen heeft? In mijn ogen kan dit pas als de winkel verlaten wordt met goederen die niet betaald zijn. Heeft niets met "joker" te maken. In dit concrete geval heeft de topic starter toegegeven dat ze effectief de truitjes zou gestolen hebben, maar dan nog: kan ze veroordeeld worden voor diefstal, omdat ze enkel de intentie had te stelen? Volgens mij kan een goede advocaat hier wel pleiten dat de effectieve diestal niet gebeurd is, aangezien de winkel niet verlaten is met niet-betaalde stukken.Hoewel het juridisch klopt wat Gebruiker21 schrijft, is het wel bedenkelijk dat dit hier zo wordt geschreven.
Het heeft iets van "welke joker kun je gebruiken als je gepakt wordt".