Gerechtskosten Oostenrijk

adg
Topic Starter

Gerechtskosten Oostenrijk

#1 , 18 mar 2016 19:00

Hallo,

Ik en mijn vrienden twee maand geleden op ski vakantie naar Oostenrijk geweest. Daar heb ik per ongeluk, bij het gaan naar de lift, met mijn ski's een auto beschadigd. (de eigenaar sprak echter van vandalisme). Na tussenkomst van de politie hebben de agenten op een PV geschreven dat ik de schade van 750 euro zou betalen (wat ik ook gedaan heb) en hiermee de zaak door het gerecht zou geseponeerd worden.
Tot mijn grote verbazing ontving ik vandaag een brief van het Oostenrijks gerecht met een schuldvordering van 250 euro (gerechtskosten). Ik dacht werkelijk dat het met het betalen van de schade zou opgelost zijn en hier geen verder gevolg aan gegeven zou worden.

Wat kan het Oostenrijks gerecht doen om eventueel toch hun 250 euro te recupereren? Kunnen ze een Belgische deurwaarder inschakelen?
Ik heb echter geen zin dit te betalen daar ik nog maar student ben en dit geld zelf zeer goed kan gebruiken én ik mij vooral wat bedrogen voel door de agent.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 mar 2016 19:02

Ben je niet gedekt door een familiale polis?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adg
Topic Starter

#3 , 18 mar 2016 20:08

De verzekering wou niets betalen omdat de eigenaar van de wagen op zijn verklaring schreef dat ik het express zou gedaan hebben. Ik denk dat hij dit zegt om er meer geld uit te halen.... Ik heb de brief eens laten vertalen en het gaat dus om een "boete" van 250 euro. Indien ik dit niet betaal zal ik vervolgd worden. Ik geraak her helemaal niet meer aan uit omdat ik de schade al vergoed heb.
Ik vind het zeer oneerlijk van de agent dat hij me zo misleid heeft. Indien ik achter een vertaling vroeg gaf hij vaag iets in het engels.

Reclame

roharro

#4 , 18 mar 2016 20:17

Het is omdat u "vandalisme" hebt gepleegd dat uw verzekering niet betaalt.
En die boete is voor vandalisme......
U had u niet zo mogen laten doen. Tenzij het waar is wat die man beweert (getuigen?).
Dit is soms een harde wereld waarin men zijn tanden moet laten zien.

adg
Topic Starter

#5 , 18 mar 2016 20:36

Maar bij het betalen van de 750 euro liet de persoon iedere aanklacht vallen... Alles was betaald (heb hier ook bewijzen van) Dus ik snap niet goed waarom het Oostenrijks gerecht hier nog eens met een extra boete bijkomt?
Ik snap niet goed dat ze me nog willen vervolgen voor vandalisme aangezien momenteel ik en de persoon kwestie alles afgehandeld hebben?

roharro

#6 , 18 mar 2016 20:48

De klacht die is weggevallen was de burgerlijke eis van de tegenpartij.
De boete is het strafrechtelijk staartje voor vandalisme.

adg
Topic Starter

#7 , 18 mar 2016 21:52

En geldt een eventuele vervolging in Oostenrijk ook hier? daar mee wil ik bedoelen zou dit eventueel op mijn strafblad in België kunnen komen? Ik heb echter echt geen zin die 25à euro te betalen voor iets wat ik al vergoed heb en ze me beloofd hebben niet meer te vervolgen
Alvast bedankt

roharro

#8 , 18 mar 2016 21:55

Die komen ze wel halen, met evenveel gemak alsof het in B was gebeurd.
Oostenrijk is lidstaat EU, dat gaat heel eenvoudig!

adg
Topic Starter

#9 , 18 mar 2016 22:04

En zou het eventueel helpen door een aangetekende brief te sturen naar het gerecht in Oostenrijk? Met daarop de uitleg dat de agent mij verzekerde dat er geen gevolg zou gegeven worden aan de zaak? Dit heeft hij meermaals gezegd aan mij en mijn vrienden...

Xenophon

#10 , 19 mar 2016 02:35

Neen, dat zal niet helpen. Daarenboven kan, net zoals hier, een agent daar geen beloften doen over al dan niet vervolging. Men is in AT niet verplicht u te woord te staan in een andere taal hoewel u indien u verhoord werd in het kader van een strafrechtelijk dossier wel recht had op een tolk. Het probleem is dat u vermoedelijk een bekentenis zal afgelegd hebben i.v.m. dat vandalisme.

Het is misschien onrechtvaardig maar betalen is de beste oplossing want anders gaat men u vermoedelijk alsnog veroordelen in AT en in BE ten uitvoer laten leggen, hetgeen u een veelvoud riskeert te kosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”