Vervolging bezit cannabis

Tetrahc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervolging bezit cannabis

#1 , 03 mei 2016 17:35

Hallo

Ik ben vorig jaar in oktober betrapt met cannabis op zak. Het was meer dan 3 gram en was de eerste keer dat ze mijj betrapten.
Nu kheb ik vandaag een brief gekergen van het openbaar ministterie die zegt 250 euro te betalen "indien u dit bedrag niet betaald zal de strafvordering vervallen en zullen er door mijn ambt geen vervolgingen meer ingesteld worden.

Maar als ik op de site van justitie en drugslijn.be kijk zeggen ze dat boetes voor bezit van cannabis bij eerste betrapping van 15 tot 25 euro met vermenigvuldiging tot 5.5.
dus max 137.5 euro lijkt mij?
Weet iemand hier meer over?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 03 mei 2016 22:15

Factor is op dit ogenblik 6.
En het is nog altijd het eigen bevoegdheid van het parket om te bepalen wat het bedrag voor een schikking is en aan u om daar al of niet mee akkoord te gaan.

Justitie geeft idd een foute factor aan.

U kan misschien eens bellen of mailen om die fout recht te zetten.

Tetrahc
Topic Starter

#3 , 03 mei 2016 23:02

Factor is op dit ogenblik 6.
En het is nog altijd het eigen bevoegdheid van het parket om te bepalen wat het bedrag voor een schikking is en aan u om daar al of niet mee akkoord te gaan.

Justitie geeft idd een foute factor aan.

U kan misschien eens bellen of mailen om die fout recht te zetten.
Bedankt voor de reactie alvast.
En komt het mij voordeliger uit om de 250 euro te betalen of om het voor de rechtbank te laten verschijnen? Wat ik daarmee bedoel is of de rechtbank kosten aan mij doorgeeft van het voorkomen en heel de procedure?

Reclame

LeenW

#4 , 03 mei 2016 23:09

Ja + mogelijk ook strengere straffen.

Tetrahc
Topic Starter

#5 , 03 mei 2016 23:17

Vind ik nogal onrechtvaardig maar goed. Je dwingt mensen een hoger bedrag te betalen dan de wet voorlegt.

LeenW

#6 , 03 mei 2016 23:22

Vind ik nogal onrechtvaardig maar goed. Je dwingt mensen een hoger bedrag te betalen dan de wet voorlegt.
Graag link naar de wettekst dat 250 euro de max straf is voor drugsbezit? Dat zou mij heel sterk verbazen..

JPV

#7 , 03 mei 2016 23:41

u behoort niet tot art. 2ter, maar tot 2bis (meer bepaald art.2bis §1, maar let ook op de nota ivm wet 1975 op het einde van art. 2bis). Dit gezien u meer dan 3 gram cannabis in bezit had.

Art. 2bis.<W 09-07-1975, art. 2> § 1. (Overtreding van de bepalingen van de krachtens deze wet uitgevaardigde koninklijke besluiten met betrekking tot de slaapmiddelen, verdovende middelen en de andere psychotrope stoffen die afhankelijkheid kunnen teweegbrengen en waarvan de lijst door de Koning wordt vastgesteld alsmede met betrekking tot de verbouw van planten waaruit deze stoffen kunnen worden getrokken, wordt gestraft (naar gelang van het onderscheid gemaakt in het tweede lid en van de categorieën vastgesteld door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in Ministerraad,) met gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend tot honderdduizend (EUR), (...).) <W 1994-07-14/57, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 31-10-1994> <W 2003-05-03/46, art. 7 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>
(De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, een onderscheid maken tussen de stoffen opgesomd in de lijst bedoeld in het eerste lid.) <W 2003-05-03/46, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>
§ 2. De misdrijven bedoeld in § 1 worden gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 107, 006; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
a) indien ze worden gepleegd ten aanzien van een minderjarige boven de volle leeftijd van 16 jaar;
b) indien het gebruik dat van de onder § 1 bepaalde stoffen ten gevolge van de misdrijven is gemaakt, bij een ander hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een [2 ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid van meer dan vier maanden]2, hetzij het volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking heeft veroorzaakt.
§ 3. De misdrijven bedoeld in § 1 worden gestraft met (opsluiting) tot tien tot vijftien jaar : <W 2003-01-23/42, art. 107, 006; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
a) indien ze worden gepleegd ten aanzien van een minderjarige die meer dan volle twaalf jaar en minder dan volle zestien jaar oud is;
b) indien ze daden zijn van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging;
c) indien het gebruik dat ten gevolge van de misdrijven van de in § 1 bepaalde stoffen is gemaakt, de dood heeft veroorzaakt.
§ 4. De misdrijven bedoeld in § 1 worden gestraft met (opsluiting) van vijftien tot twintig jaar : <W 2003-01-23/42, art. 107, 006; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
a) indien ze worden gepleegd ten aanzien van een kind dat geen volle twaalf jaar oud is;
b) indien ze daden zijn van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging, in de hoedanigheid van leidend persoon.
§ 5. In gevallen [1 in de in §§ 2, 3, 4 en 6 voorziene gevallen]1 kan bovendien een geldboete van 1 000 tot 100 000 (EUR) worden opgelegd. <W 2003-05-03/46, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>
<Nota : Artikel 9 van de wet van 09-07-1975 bepaalt : " Een ieder die de in artikel 2bis, § 1, genoemde stoffen in groepsverband gebruikt, of op onwettige wijze met het oog op eigen gebruik vervaardigt, verkrijgt of onder zich heeft, kan in aanmerking komen voor toepassing van de bepalingen van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie, zelfs indien hij niet voldoet aan de bij de artikelen 3 en 8 van laatstgenoemde wet gestelde voorwaarden met betrekking tot de vroegere veroordelingen die hij mocht hebben ondergaan. ">
[1 § 6. Met de in dit artikel gestelde straffen, en volgens het daarin gemaakte onderscheid worden gestraft zij die, onder bezwarende titel of om niet, voorbereidende handelingen stellen met het oog op de aanmaak, de verkoop, de levering of de illegale verschaffing van een in § 1 bedoelde stof, of met het oog op de verbouw van planten waaruit deze stoffen kunnen worden getrokken.]1
----------
(1)<W 2014-02-07/21, art. 3, 016; Inwerkingtreding : 20-03-2014>
(2)<W 2016-02-05/11, art. 30, 018; Inwerkingtreding : 29-02-2016>

Art. 2ter. <Ingevoegd bij W 2003-04-04/90, art. 2; Inwerkingtreding : 02-06-2003> De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, naargelang van het onderscheid en van de categorieën die Hij overeenkomstig artikel 2bis, § 1, eerste lid, vaststelt, de misdrijven bepalen die, in afwijking van de straffen bepaald in artikel 2bis, worden gestraft met :
1° geldboete van 15 tot 25 EUR voor de eerste overtreding;
2° geldboete van 26 tot 50 EUR in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeling;
3° gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en geldboete van 50 tot 100 EUR in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeling;
4° met gevangenisstraf van drie maanden tot één jaar en met geldboete van 1.000 tot 100.000 EUR, of met één van die straffen alleen.
Naast de misdrijven die met de in het eerste lid, 4°, bedoelde straffen worden gestraft en in afwijking van artikel 137 van het Wetboek van strafvordering, nemen de correctionele rechtbanken kennis van de in het eerste lid, 1° tot 3° bedoelde misdrijven.

Franciscus

#8 , 04 mei 2016 09:41

Bevoegde rechtbank is trouwens de correctionele RB op eerste aanleg.
U wordt trouwens ook in de Algemene Nationale Gegevensbank geregistreerd.

Hebt u ook een vraag tot volgen therapie gekregen?

Tetrahc
Topic Starter

#9 , 04 mei 2016 14:40

u behoort niet tot art. 2ter, maar tot 2bis (meer bepaald art.2bis §1, maar let ook op de nota ivm wet 1975 op het einde van art. 2bis). Dit gezien u meer dan 3 gram cannabis in bezit had.

Art. 2bis.<W 09-07-1975, art. 2> § 1. (Overtreding van de bepalingen van de krachtens deze wet uitgevaardigde koninklijke besluiten met betrekking tot de slaapmiddelen, verdovende middelen en de andere psychotrope stoffen die afhankelijkheid kunnen teweegbrengen en waarvan de lijst door de Koning wordt vastgesteld alsmede met betrekking tot de verbouw van planten waaruit deze stoffen kunnen worden getrokken, wordt gestraft (naar gelang van het onderscheid gemaakt in het tweede lid en van de categorieën vastgesteld door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in Ministerraad,) met gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend tot honderdduizend (EUR), (...).) <W 1994-07-14/57, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 31-10-1994> <W 2003-05-03/46, art. 7 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>
(De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, een onderscheid maken tussen de stoffen opgesomd in de lijst bedoeld in het eerste lid.) <W 2003-05-03/46, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>
...
In het wetboek staat ook dat het 3 gram OF 1 geteelde plant maar een geteelde plant kan 300gr zijn.

Tetrahc
Topic Starter

#10 , 04 mei 2016 14:40

Bevoegde rechtbank is trouwens de correctionele RB op eerste aanleg.
U wordt trouwens ook in de Algemene Nationale Gegevensbank geregistreerd.

Hebt u ook een vraag tot volgen therapie gekregen?
Niets te bespeuren van therapie in de brief.

Tetrahc
Topic Starter

#11 , 04 mei 2016 14:42

Graag link naar de wettekst dat 250 euro de max straf is voor drugsbezit? Dat zou mij heel sterk verbazen..
Het is niet de maximumstraf maar wel de straf waar ik denk dat ik zou moeten krijgen.

Franciscus

#12 , 05 mei 2016 00:04

Niets belet u dus om niet in te gaan op de schikking en u stelling te verdedigen voor de rechtbank.
Trouwens het is niet wat u denkt het openbaar ministerie is vrij te bepalen welke schikking ze voorstelt gezien u meer dan drie gram bijhad

Tetrahc
Topic Starter

#13 , 05 mei 2016 01:09

Niets belet u dus om niet in te gaan op de schikking en u stelling te verdedigen voor de rechtbank.
Trouwens het is niet wat u denkt het openbaar ministerie is vrij te bepalen welke schikking ze voorstelt gezien u meer dan drie gram bijhad
Zoals i k eerder ook al vernoemd heb staat er

"Cannabisbezit voor persoonlijk gebruik houdt in:

Maximum hoeveelheid van drie gram;
Één geteelde plant."

Maar een geteelde plant kan meer dan 3gram zijn ik zal gewoon de boete betalen wel maar de wetgeving is toch zeer onduidelijk.

JPV

#14 , 05 mei 2016 03:31

Een geteelde plant heeft geen cannabis, maar ongedroogd plantmateriaal. Geen enkele onduidelijkheid dus. Tenzij u een geteelde plant in uw broekzak had is er dus geen discussie.

Tetrahc
Topic Starter

#15 , 05 mei 2016 14:30

Een geteelde plant heeft geen cannabis, maar ongedroogd plantmateriaal. Geen enkele onduidelijkheid dus. Tenzij u een geteelde plant in uw broekzak had is er dus geen discussie.
Dus heb ik het woord geteeld verkeerd begrepen.

Maar ik heb het antwoord op mijn vraag. Waarvoor bedankt aan alle reacties.
Nog even kort zeggen dat de cannabiswetegving compleet idioot is.

Mvg

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”