Opzettelijke slagen en verwondingen aan minderjarige

W-E
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzettelijke slagen en verwondingen aan minderjarige

#1 , 18 mei 2016 19:20

Slagen en verondingnen aan minderjarige
Meld dit berichtCiteer
#1 , 3 uur 28 minuten geleden (18 Mei 2016 14:49)

Beste

Vorige week is mijn bromfiets gestolen aan mijn deur in de ochtend , s'avonds heb ik deze teruggevonden met een helm aan die niet van mij was dus heb ik de dader opgewacht .

Na een tijdje kwam er dan een gastje aan die zich op de bromfiets wou plaatsen , duidelijk om er mee weg te rijden. Ik heb deze op de grond geduwd en de komst van de politie afgewacht , die de dader meenamen.
Ik heb op geen enkel moment iets anders gedaan buiten de duw en wat verbale agressie.

Nu vandaag word ik opgeroepen tot een verhoor voor slagen en verwondingen aan een minderjarige.
De datum van deze ''feiten'' spelen zich af op 13/05 volgens de oproep , de eigelijke feiten zijn voorgevallen op 12/05.

Nu mijn vragen , wat gaat hier mee gebeuren , is hij zowiezo de dag erna al niet te laat om dit te laten vaststellen ? Is dit geen procedurefout ? Er zijn ook geen getuigen , enkel nadat ik de dader al op de grond had gewerkt zijn er 2 personen uit de omgeving naar buiten gekomen. Ik heb hem de dag na de feiten buiten zien staan aan zen deur en hij had geen schrammetje , de agenten die hem meegenomen hebben toen moeten dit toch ook vastgesteld hebben ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 18 mei 2016 20:41

Waarschijnlijk beweert hij dat u hem hebt geslagen.

Maar wie beweert moet bewijzen. Als hij niet kan bewijzen dat u geslagen hebt, dan heeft hij geen zaak.
U hebt trouwens het recht om iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd tegen te houden tot de politie er is. U heeft dus niets misdaan. Verklaar aan de agent wat er gebeurd is en u zult er nooit nog iets van horen. Althans, als dit effectief de waarheid is... Veel succes!

W-E
Topic Starter

#3 , 18 mei 2016 20:45

Ik heb hem enkel op de grond geduwd , en hem niet laten gaan.

Ik wens het hier wel niet bij te laten kan mijn advocaat hier verdere stappen tegen nemen ?

Reclame

Super0072

#4 , 19 mei 2016 10:13

"op de grond geduwd" kan ook geïnterpreteerd worden als "slagen en verwonding". Een wijdverspreidde misvatting is dat slagen en verwonding enkel een vuistslag of een stamp is, maar een duw of of trek is dit ook al.

mjers, is dat recht om ienand die een strafbaar feit heeft gepleegd niet alleen geldig op heterdaad? Dus als OP op het moment zelf iemand zijn brommer ziet stelen. En dit mag dan nog niet gepaard gaan met "geweld", tenzij het over wettige verdediging gaat.

Dus ja, OP heeft de feiten begaan. Het enige is dat de minderjarige dief a) moet bewijzen dat OP dit heeft gedaan, wat niet moeilijk is, door tussenkomst van politie, en b) de grootte/aard van verwondingen voor het berekenen van eventuele schadevergoeding.

Wat hier gaat gebeuren hangt af van procureur, en dan eventueel rechtbank.

PS: wat OP -wettelijk- gezien had moeten doen als hij deze persoon op die brommer zag is de politie opbellen, de gegevens doorgeven -wie, wat waar- en meer niet. Menselijk gezien is dit natuurlijk zeer moeilijk.

W-E
Topic Starter

#5 , 19 mei 2016 17:53

Ik heb zowiezo de politie verwittigd voor die dader zelfs maar toekwam.

En die kleine had nog geen schrammeke op hem als ze hem hebben meegenomen , dus vraag me af hoe hij aoiets gaat bewijzen.

Als ik u morgen ''aanval'' en jij gaat de dag erna naar de dokter voor vaststellingen van verwondingen kan zr ondertussen veel gebeurd zijn.

Als hij al een doktersbewijs heeft zijn de verwondigen niet door mij toegebracht.

Kzal hem int vervolg laten lopen met mijn woon-en werkverkeermiddel :-)

LeenW

#6 , 19 mei 2016 18:46

Je bekijkt het toch iets te optimistisch denk ik.

1) Dokter stelt verwondingen vast, sommige kunnen vrij precies gemeten worden a.d.h.v. bloeduitstorting e.d., waardoor de verwondingen kunnen geplaatst worden de dag eerder. Het oordeel van een dokter gaat altijd boven uw eigen waarnemingen.

2) U hebt een duw gegeven, wat gezien kan worden als slagen en verwondingen, zoals hierboven uitgelegd. Mogelijk is hij slecht gevallen, hij kan er altijd een draai aan geven zolang de dokter dit kan bevestigen dat het consistent is met de vastgestelde verwondingen.

3) Het zal dus afhangen van wat die getuigen verklaren, bent u 100% zeker dat ze niets gezien hebben? Mogelijk iets gehoord? Ze hebben u in elk geval gezien het slachtoffer in bedwang proberen te houden. Al dan niet met geweld.

Op zich is het geen sluitend bewijs, maar als je 1, 2 en 3 combineert, durf ik niet zeggen dat je vrijuit gaat gaan.

W-E
Topic Starter

#7 , 19 mei 2016 19:20

100% zijn dr geen getuigen want der is gewoon ook niks gebeurd.

Zowiezo als hij een doktersverklaring al heeft is dat waardeloos imo want zoals ik al zei heheft die scooter valschade. Evengoed is hij ermee gevallen en heeft hij zo zijn verwondingen opgelopen , hij beweert dat ik op zn hoofd zou hebben geschopt. Geloof mij vrij als ik zeg da ik serieus wa kracht in mn benen heb en als dat zcht moest gebeurd zijn zou hij niet in de combi maar in de ambulance moeten meegenomen worden. Ik heb 0.0 eerdere feiten tegen mij en hij een hele waslijst. Dat weegt toch ook door ? Als iedereen voor een klein duwke naar de politie moet lopen had het gerecht voor niks meer tijd.

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mei 2016 22:20

100% zijn dr geen getuigen want der is gewoon ook niks gebeurd.
Ik heb deze op de grond geduwd en de komst van de politie afgewacht , die de dader meenamen.
Ik heb op geen enkel moment iets anders gedaan buiten de duw en wat verbale agressie.
Er is dus wél iets gebeurd. Het is van belang dat je dat begrijpt. Afhankelijk van hoe dit geinterpreteerd zal worden, is het ofwel slagen en verwondingen, ofwel "staande houden".

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”