Stalking en bedreiging

Jossy
Topic Starter

Stalking en bedreiging

#1 , 16 aug 2016 11:28

Ik word gestalkt en telefonisch bedreigd door iemand die mij beticht dat ik de schuld ben dat zijn vriendin bij hem is weggegaan. Het is zo dat zij al jaren die stap wou zetten, maar onder zijn zware druk en "heerschappij" , maar ook door haar "anderstalig" zijn, kon zij weinig ondernemen. Zij heeft mij om hulp gesmeekt en ik heb haar (vooral administratief) geholpen. Hij heeft bijna 10 jaar "op haar kap geleefd" (want ik had voor haar officieel werk gevonden) en uiteraard is hij nu zijn bron van inkomsten kwijt. En dat is volgens hem mijn schuld. Hij verwacht dat zowel zij als ik hem financieel blijven helpen als hij problemen heeft.
Ik durf (momenteel) nog geen officiële klacht indienen bij de politie omdat ik bang ben dat hij mij lichamelijk iets gaat aandoen. Ik heb geen zin om mij in te kliniek te laten kloppen ! Maar met welke bewijzen kan ik naar de politie gaan ??
Ik heb de laatste 2 maanden verschillende gesprekken opgenomen, enkele zijn via skype gevoerd, andere via telefoon, waarin duidelijk te horen is dat hij mij bedreigt mij lichamelijk iets aan te doen en zegt dat hij absoluut geen schrik heeft van de politie, plus heel veel leugens (waarvan het ergste is dat hij die zelf gelooft). Ik ben er ziek van en ben al naar de dokter moeten gaan. Hij houdt niet op !!!!
Wanneer ik toch naar de politie zou gaan (of indien er een proces zou komen), worden mijn video-opnames dan aanvaard als bewijs ?? Op de opnames die ik van onze skype-gesprekken genomen heb is hij duidelijk te zien; de andere zijn met een gewone telefoon opgenomen. Kan ik daardoor contact- en straatverbod aanvragen ?
Ik ben zo bang van hem !!! (ik ben geen tiener maar wel +60'er).
Bedankt bij voorbaat voor uw raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2016 13:43

U maakt het best zo vlug en zo veel mogelijk meldingen van alle zaken die u bedreigend vindt. De grootste problemen zijn er door net té laat of te weinig bedreigingen te melden. Indien u nu reeds lijdt onder de bedreigingen is er reeds een belangrijke stap overschreden.

Een bedreiging van 1 jaar geleden die u nu pas meldt, zal minder de indruk wekken dat een ingreep nodig is dan een bedreiging van slechts enkele dagen geleden.

De rechter kan zelf beslissen of hij een bewijsaanbod aanvaardt. In principe zullen de video's en geluidsopnames wel aanvaard worden, mits ze duidelijk origineel en niet geknipt zijn. U kan alles aanvragen wat u wil, het is de rechter die kiest welke maatregelen hij oplegt.

Jossy
Topic Starter

#3 , 18 aug 2016 09:07

Hartelijk dank voor uw reactie en goede raad.

Reclame

Maxime03
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2016 11:09

Zoals JPV zegt, naar de politie gaan enklacht indienen wegens mondelinge bedreigingen. U kan alle bewijselementen die u wenst laten bijvoegen aan het proces-verbaal. Wanneer u geluidsopnames hebt, is het mss handig om deze in de gebruikte bewoordingen uit te typen en deze samen met de opname af te geven. Dit spaart al heel wat werk uit voor de politie.

Jossy
Topic Starter

#5 , 04 nov 2016 20:44

Mijn schrik is, als ik klacht ga neerleggen bij de politie, hij ook wordt uitgenodigd om zijn uitleg te doen. Voor zijn uitleg heb ik geen schrik en de politie kent hem al van andere zaken, maar ik heb wel schrik dat hij dan te weten komt dat ik klacht heb neergelegd en ik weet dat hij mij in de kliniek zal kloppen en dat is wat mij tegenhoudt om naar de politie te stappen. Is er een oplossing dat hij niet direct weet dat ik klacht heb ingediend ??

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”