mogelijk misbruik door therapeut

Alexanderzondernaam
Topic Starter

mogelijk misbruik door therapeut

#1 , 03 okt 2016 13:17

Graag ga ik bij de kenners en experten hier ten rade.

Een man komt erachter dat zijn huidige vriendin al gedurende X jaar een relatie heeft met haar therapeut. De vrouw kampt met zware psychologische problemen en autisme. In hoeverre de vrouw haar toestemming kon geven voor de relatie is nog maar de vraag.
De therapeut in kwestie is aangesloten bij een officiële onderneming.

Los van het gebroken hart van de man, stelt de man zich ernstig vragen over de professionaliteit en integriteit van de therapeut.

Kan de man hiervoor terecht bij de politie ?
Indien ja, welk feit stelt dit strafbaar in het strafwetboek ?
Indien nee, waar hij kan dan wel terecht ?

Alvast bedankt voor jullie tijd en raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2016 10:31

Dat de therapeut een deonthologische fout heeft gemaakt, is wel zeer waarschijnlijk. Of hij ook juridisch strafbare feiten gepleegd heeft, is héél wat minder zeker. In dat geval zal moeten kunnen bewezen worden dat hij echt misbruik gemaakt heeft van zijn positie als therapeut tov de vrouw. Maar aangezien de vrouw wel bij volle verstand is, denk ik niet dat de therapeut juridisch iets ten laste gelegd kan worden.

Over wat soort "therapeut" spreken we eigenlijk? Psychiater, psycholoog, "mindfullness-instructeur", ... ?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alexanderzondernaam
Topic Starter

#3 , 14 okt 2016 09:52

Het betreft een therapeut, dus niet aangesloten bij de Orde der Geneesheren.

Inzake de deontologische fout, waar kan de man terecht om er melding van te maken ?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 14 okt 2016 11:11

Hangt af van welk soort therapeut het is en dus onder welke "koepel" deze valt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alexanderzondernaam
Topic Starter

#5 , 14 okt 2016 17:47

Het is een therapeut, dus geen psycholoog of psychiater.

Hij werkt vanuit een soort groepspraktijk van therapeuten. Meer details weet ik niet over zijn statuut.

mava105

#6 , 14 okt 2016 19:51

Welke soort therapie geeft hij?

Alexanderzondernaam
Topic Starter

#7 , 15 okt 2016 07:41

Het is een klassieke" huis tuin en keuken" therapeut.
Je gaat er op gesprek.

Geen speciale zaken of spirituele aanpak.

Ik weet niet wat ik er nog meer over kan zeggen.

mava105

#8 , 15 okt 2016 09:39

Maar een therapie voor welk soort aandoening? Teenschimmels?

Alexanderzondernaam
Topic Starter

#9 , 15 okt 2016 09:47

Dit valt perfect af te leiden uit het vorige antwoord: het is een therapeut, geen psycholoog of psychiater.
Dus nogmaals het is een therapeut waar je op gesprek gaat. Waar je door middel van gesprek bepaalde psychologische moeilijkheden aanpakt.

Ik heb het gevoel hier in rondjes te lopen.

mava105

#10 , 15 okt 2016 12:11

Zoals uw nickname al aangeeft heeft die aandoening dus geen naam

asperger

#11 , 15 okt 2016 12:35

Met al die *peuten weet je maar nooit.
Iedereen mag zich *peut noemen.
Ik ben bijwijlen een forumtherapeut.

Zo zal een goede minnaar ook een goede therapeut zijn.
Maar niet alle therapeuten zijn goede minnaars.
Er is dus alleszins een asymmetrisch verband.

Veel meer kan daar niet over gezegd worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Alexanderzondernaam
Topic Starter

#12 , 15 okt 2016 14:47

Ok, dus een therapeut heeft in België een vrijgeleide om met zijn cliënteel/ patiënten (noem het zoals u wenst) te doen wat hij/zij wilt.

Ik geef het mee aan de man in kwestie.

asperger

#13 , 15 okt 2016 14:51

Ok, dus een therapeut heeft in België een vrijgeleide om met zijn cliënteel/ patiënten (noem het zoals u wenst) te doen wat hij/zij wilt.

Ik geef het mee aan de man in kwestie.
Dat heeft niemand gezegd. Wetten zijn voor iedereen gelijk.

De vraag die gesteld moet worden is of de vrouw een klacht heeft tegen de therapeut.
Tenzij de vrouw minderjarig is of onder voogdij is gesteld is zij de enige die hierover een standpunt kan innemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis

#14 , 15 okt 2016 15:01

Misschien kan je hier eens te rade gaan, anders zullen zij je wel kunnen doorverwijzen.

http://www.bvrgs.be/commissie-ethiek-en ... ische-code

Gebruiker21

#15 , 17 okt 2016 09:31

Zolang dit binnen de grenzen van het wettelijk blijft, mag hij dit, ja. Als hij dit wenst mag hij een relatie aanknopen met elke patiënt van hem, en ook allemaal tegelijk, indien die patiënten meerderjarig, wilsbekwaam en akkoord zijn.

Het probleem hier is dat je geen "orgaan" hebt om naar toe te stappen om deonthologische fouten aan te klagen, indien die therapeut nergens aangesloten zou zijn bij zo'n "orgaan". Puur juridisch heeft hij niets verkeerd gedaan (als we enkel afgaan op de info die we hier hebben).

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”