PV verkeersovertreding of smaad

SDominiqueJ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

PV verkeersovertreding of smaad

#1 , 08 okt 2016 12:57

Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk toe te lichten.

Gisteren kwam ik van mijn werk, fietste ik het voetpad op, om zo het dichtsbijzijnde oversteekplaats te bereiken om naar het dubbele fietspad aan de overkant te gaan.
Hoogstens 10m gereden, kom ik politie tegen die mij wijst dat ik op een voetpad rijd en dit niet mag. Ik stap af maar geef hen repliek door het volgende te zeggen. 'Ja dat weet ik, maar ik rijd enkel tot aan de dichtsbijzijnde oversteekplaats aangezien dit veiliger is dan gewoon rechtstreeks over te steken.'
Agent wijst mij er vervolgens op dat ik dan toch moet afstappen en tot daar moet wandelen. Mijn reactie hierop: 'Voor dat kleine stukje? Ik rijd heus niet snel en let op als er voetgangers zijn'. Vervolgens wandel ik rustig verder met de fiets aan de hand naar de oversteekplaats toe. Een van de agenten roept me na, maar ik versta niet wat dus wandel ik verder. Vervolgens komt de andere agent achter me aan en vraagt mijn identiteitskaart om een PV op te stellen. Ik geef dan ook direct mijn identiteitskaart en vraag vervolgens wat de PV zal inhouden. De agent antwoord eerst dat hij dit niet weet. Ik vraag verder: 'Maar ik heb toch het recht te weten wat in de PV staat?'. Waarop de agent antwoord dat het een geldboete zal zijn. Bij navraag tussen over welk bedrag dit zou kunnen gaan, antwoord de agent dat hij dit niet weet. Hij loopt terug naar zijn collega en ik ga verder op weg naar huis.

Ten eerste vraag ik mij af, is dit een PV wegens een verkeersovertreding of smaad dat opgesteld zou zijn?
Ten tweede ben ik van mening dat ik gedaan heb wat de agenten me gevraagd hebben en enkel gebruik gemaakt heb van mijn vrije meningsuiting maar niet vind dat ik hun gezag daarmee ondermijnd heb.
Is het wijs om deze PV aan te vechten door het antwoordformulier terug te bezorgen met mijn kant van het verhaal?
En heeft iemand misschien een idee tussen welke bedragen de geldboete kan oplopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 08 okt 2016 15:17

Zou je niet beter het PV zelf afwachten i.p.v. hier te liggen hengelen naar wat er eventueel zou kunnen instaan. Niemand hier heeft de hand vast van die agent terwijl hij uw persoonlijk PV aan het schrijven is. Is waarschijnlijk een volkomen terecht PV want fietsers moeten eindelijk eens de verkeersregels leren, en ook toepassen.

LeenW

#3 , 08 okt 2016 15:36

Smaad lijkt mij niet, daarvoor hebt u niet genoeg gezegd. Ik heb wel een gevoel dat als u zonder commentaar gewoon gedaan had wat ze vroegen, u er met een waarschuwing zou zijn afgekomen.

Antwoordformulier lijkt mij niet zinvol, daar de overtreding duidelijk was.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 okt 2016 01:24

Recht om te weten wat er in het PV staat....vermoedelijk dat u een overtreding begaan hebt.
Wat de straftoemeting betreft dat is een zaak voor de rechtbank daar kan/mag een politieambtenaar niet op antwoorden.
Wat verkeersinbreuken betreft het louter plegen is voldoende om strafbaar te zijn er wordt geen opzet vereist.
Wat is het verschil tussen een beetje voorbij rood rijden of over een trottoir fietsen ... als weggebruiker moet men de regels respecteren.
Of het een klein stukje is of dat u oplet dat u geen voetgangers overrijdt doet er totaal niet toe.
De inbreuk is gepleegd.
Uitvluchten erbij bedenken hebben totaal geen zin.

sloeberken

#5 , 09 okt 2016 09:55

Dit zal afhangen op welke plaats u op het voetpad reed, er zijn wel uitzonderingen waar het wel mag.

http://www.lokalepolitie.be/5447/actuee ... etpad.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”