Bouwgrond - compromis - verlijden akte

klimmertje
Topic Starter
Berichten: 14

Bouwgrond - compromis - verlijden akte

#1 , 06 mei 2011 09:49

Beste,

Naar aanleiding van de aankoop van een stuk bouwgrond zitten we met volgende vragen:

[*]1. Welke documenten zijn er nodig voor het opmaken van een compromis? (indien zowel verkoper als koper eigen notaris heeft)

[*]2. Welke documenten moeten er tussen het opmaken van een compromis en het verlijden van de akte aangevraagd worden?

[*]3. Bestaat de mogelijkheid dat alle documenten reeds aanwezig zijn bij het opmaken (tekenen) van het compromis?

[*]4. Hoeveel bedraagt de minimale termijn tussen opmaak compromis en verlijden akte?

[*]5. Zijn er reeds voldoende gegevens beschikbaar op een compromis op te stellen als de aanvraagprocedure verkavelingsvergunning nog niet is afgerond? (nog niet tekenen, maar opstellen van wat er in moet komen)

Vriendelijke groeten en dankjewel!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 10 mei 2011 16:07

Wat betreft vraag 1: vanuit mijn sector, zeker het bodemattest.

Wat betreft vraag 4: ik meen mij ter herinneren dat men hier op het JF een maximale termijn van 4 maanden vermeldde tussen compromis en akte.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

mava105
Berichten: 22864
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 mei 2011 16:37

Een kadastraal plan met legger zijn ook altijd welkom.
Na het ondertekenen van het comprimis is het de taak van de notaris nog een aantal andere dokumenten aan te vragen.
Voor uw compromis is het voldoende dat je de gegevens van koper en verkoper hebt, het juiste adres en de kadastrale gegevens van het goed, en het bodemattest.
Veel meer dan dat heb je niet nodig, buiten de centen dan, om het voorschot te betalen.

Reclame

Aafke64
Berichten: 66

#4 , 10 mei 2011 17:05

voor het opstellen van een compromis zijn vereist : bodemattest, kadastrale legger en plan, en een stedenbouwkundig uittreksel van de gemeente.
Het is de notaris van de verkoper die deze stukken aanvraagt.
Je kan de compromis opmaken onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van de verkavelingsvergunning.
De maximale termijn tussen compromis en verlijden akte is 4 maanden, maar je kan in de compromis zetten dat de akte moet verleden worden binnen de 4 maanden na het vervullen van de opschortende voorwaarde.

mava105
Berichten: 22864
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 mei 2011 19:49

De maximale termijn tussen compromis en verlijden akte is 4 maanden,
Klopt niet. Binnen de 4 maanden moeten de registratierechten betaald worden. Notariele akte mag later komen, zelfs op 6 maanden, maar de koper moet wel de rechten betalen binnen de 4 maanden.
Heb ooit al aktes meegemaakt dewelke pas na 12 maanden getekend werden, en waarbij de verkoper de registratiekosten voorschoot na 4 maanden. Nadien werd wel alles gerecupereerd natuurlijk, met intresten.

Aafke64
Berichten: 66

#6 , 10 mei 2011 21:36

Dat is juist, maar dit gebeurt in de praktijk bijna nooit hoor.
Als de termijn langer dan 4 maanden moet zijn dan lossen wij dat op met een verkoop- aankoopbelofte, of zoals in dit geval, met een opschortende voorwaarde, waarbij de akte moet verleden worden na het vervullen van de opschortende voorwaarde.

Terug naar “Kopen”