Enige en eigen woning

pekelboek
Topic Starter

Enige en eigen woning

#1 , 03 nov 2011 10:01

Wij hebben een huis gekocht waarvan de notariele akte eind december zal worden verleden.

Wij kwamen met de verkoper overeen dat hij nog tot half januari in het huis mag blijven wonen, ivm de situatie van zijn nieuwbouwhuis.

Op 31 december zullen wij dus eigenaar zijn van het huis, maar er nog niet onze domicilie hebben. Hebben wij dan voor dit jaar (2011) nog recht op de "aftrek enige en eigen woning" (=woonbonus)? Normaal gezien moet men om hiervan gebruik te kunnen maken, ook zijn domicilie op de "enige en eigen woning" hebben staan, tenzij wettelijke of contractuele verplichtingen dit beletten. Geldt de overeenkomst die we met de verkoper hebben als een contractuele verplichting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 nov 2011 19:06

Dit recht hebben jullie , ondanks het feit dat jullie er per 1/1 niet wonen. Maar normaal zullen jullie niets hebben om op je volgende belstingbrief te schrijven ivm de woonbonus. Als eind december de akte wordt verleden en terzelfdertijd de lening , hebben jullie in 2011 geen intrest of aflossing betaald! Het zal nog een jaartje wachten zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pekelboek
Topic Starter

#3 , 05 nov 2011 14:38

Hmm, wij zullen wel onze schuldsaldo verzekering nog betaald hebben dit jaar (met een eenmalige premie, dus alles in 1 keer) ; de bank heeft ons gezegd dat dit normaal aftrekbaar is via het woonbonus stelsel... of anders via lange termijn sparen stelsel?!

Reclame

wanton

#4 , 05 nov 2011 19:26

Dit kan natuurlijk wel. Ik geef de mensen wel steeds de raad goed na te denken alvorens hun SSV af te trekken op hun belastingbrief. Het is te hopen dat er nooit een uitbetaling moet gebeuren , maar in dat geval zullen er serieuze belastingen betaald worden , meerdere jaren , op het uitgekeerde bedrag. Er wordt namelijk een fictieve rente berekend die jaarlijks als inkomen moet worden opgegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pekelboek
Topic Starter

#5 , 05 nov 2011 21:38

Inderdaad, maar eigenlijk is dat ook niet meer dan normaal, want nu betaalt de staat dan de helft van onze verzekeringspremie mee! :)

Terug naar “Kopen”