Notariskosten uitkoop partner?

De Stoffel 83
Topic Starter

Notariskosten uitkoop partner?

#1 , 22 mar 2012 23:50

Hallo iedereen,

Ik heb hier momenteel een 2tal vragenen hopend op spoedig antwoord.
1)Momenteel zou ik men ex-partner uitkopen uiteindelijk en de lening overnemen op mijn naam en hier een klein bedrag bovenop lenen.
Nu moet deze verkoop natuurlijk geregeld worden bij de notaris en is men vraag wat gaat me dit kosten?
Want ik heb bij de aankoop in begin al de notariskosten voor de helft mee betaald,
en moet ik nu dan NOGMAALS de volledige kosten betalen dan uiteindelijk voor men eigen appartement betaal ik dan 1,5x notariskosten!
Of zijn hier andere mogelijkheden bij die in deze zaak van topassing zijn ?

2)En zijn er buiten dit nog bepaalde zaken waar ik zeker op moet letten indien ik die doe ?

Voorbeeld hoe het nu zou zijn is :
uitkoopbedrag geschat: 150.000€
openstaande lening: 100.000€ (deze neem ik over)
verschil in bedrag is dan 50.000€ delen door 2 is 25.000€ dat ik haar moet
dus moet ik 125.000€ gaan lenen bij de bank (ik blijf bij zelfde bank hiervoor)
waarvan 100.000€ voor de lening en die 25.000€ = haar uitkoopbedrag wat ik zo niet kan geven.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten buiten notariskosten hierop?

MVG Stoffel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 23 mar 2012 13:26

Notariskosten zijn slechts peanuts in vergelijking met de registratierechten.

Deze bedragen 1% wanneer jullie uit onverdeeldheid treden.
Bij aankoop hebben jullie waarschijnlijk 10% betaald.

Wel zal er een nieuwe akte opgemaakt worden, dus aktekosten en ereloon notaris heb je sowieso aan de rekker.

Ook voor de nieuwe lening is er mogelijks opnieuw een inschrijving of mandaat nodig. Dat kan ook kosten met zich meebrengen.

Last but not least hebben jullie nu tesamen een lening. De bank heeft dit graag, dan zijn er nl. twee inkomens om af te betalen, en twee personen die ervoor borg staan.

Het is niet zeker dat je op je alleen een lening kan krijgen voor 130.000€ als je eerst met twee een lening had van 100.000€...
(Ter indicatie: op 25 jaar 130.000€ afbetalen aan een vaste rentevoet van 3,75% kost 665€/maand.)

Het advies in deze is dus:
- spreek erover met je bank, om te zien of je wel de middelen/financiering hebt om je ex uit te kopen.
- spreek erover met je notaris, je hebt hem sowieso nodig en hij kan je een inschatting van de kosten geven.

De Stoffel 83
Topic Starter

#3 , 26 mar 2012 09:28

Hey nachtuil :D,

Alvast bedankt voor de reactie een is beter dan geen.
Ok dan zal ik maar niet blazen over die notariskosten :-) vond gewoon raar dat ik deze nogmaals zou moeten betalen terwijl ik die bij aankoop al is half meebetaald heb.
De aankoop is appartement en dit was op klein beschrijf en nu is het mogelijk voor de lening omdat men moeder borg staat voor mij,
zowel met haar inkomsten als met haar appartement.

Nu de lening is wel niet volledig nieuw ze word eigenlijk overgenomen door mij want ik krijg dit bedrag door borg staan van men ma.
Nu word er ook klein deel voor uitkoop bijgeleend bij zelfde bank allemaal, moet je dan nog steeds inschrijving of mandaat betalen?

MVG Kristof De Boeck

Reclame

Nachtuil

#4 , 26 mar 2012 14:29

1. De garanties (inschrijving, mandaat, volmacht, borgstelling) die je geeft zijn een overeenkomst tussen jou en de bank. (En je moeder blijkbaar...).
Hoe kleiner de garantie, hoe minder mensen erbij betrokken zijn, hoe goedkoper de garanties -> hoe beter voor jou.
Voor de bank is het belang ongeveer tegenovergesteld. Probeer zoveel mogelijk de kostprijs te beperken.

2. De rentevoeten zijn de voorbije jaren sterk gedaald. Afhankelijk van het tarief van je initiele lening, is het misschien veel voordeliger om een nieuwe (goedkopere) lening af te sluiten.
Het zelfde rondje 'shoppen' kan je - over de volledige looptijd - gemakkelijk tienduizend euro interesten besparen.
Een herzienbaar krediet onder de 2,5% of vast krediet rond de 3% moet haalbaar zijn voor een goed dossier.

http://www.rodv.be/" onclick="window.open(this.href);return false; kan je een idee geven over wat anderen zoal binnehalen.
Houd er rekening mee dat je huidige bank sowieso niet het scherpste tarief gaat aanbieden, omdat ze reeds een hypothecaire inschrijving hebben, en een nieuwe inschrijving bij een andere bank kostelijk is.

Terug naar “Kopen”