Meeneembaarheid

CreativeSamurai
Topic Starter

Meeneembaarheid

#1 , 27 aug 2012 21:22

Ik heb in november 2011 een huis verkocht. Toen ik in dit huis ah werken was zijn mijn vriendin en ik uit elkaar gegaan. Ik heb hier officieel niet gewoond.
Nu koop ik binnenkort (op 25 september wordt de nieuwe akte geschreven) een nieuwe woning.
Kan ik mijn betaalde registratierechten in mindering brengen van de nu te betalen registratierechten?

Iemand een idee??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2012 00:01

Neen dus gezien u daar NOOIT gewoond hebt en daarbij zelfs indien gewoond de minimum periode niet hebt gerespecteerd.

j.demoor

#3 , 29 aug 2012 11:19

“Artikel 61/3 In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem VOORHEEN tot HOOFDVERBLIJFPLAATS heeft gediend...verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven : - ofwel tot de heffing van het evenredige recht, hetzij op de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend, hetzij...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

‘Ik heb in november 2011 een huis verkocht...Ik heb hier officieel niet gewoond. ‘

Er is dus niet voldaan aan de vereiste ‘die hem VOORHEEN tot HOOFDVERBLIJFPLAATS heeft gediend’,zodat geen verrekening mogelijk is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Thrones23

#4 , 08 nov 2012 13:46

Heeft een vruchtgebruiker recht op de meeneembaarheid van registratierechten bij de aankoop van haar nieuwe woning of abattement??? (gezinswoning verkocht)

Xastheron

#5 , 08 nov 2012 14:12

1. Meeneembaarheid registratierechten: "Je verkoopt je woning en koopt daarna een nieuwe (ik versta dat u in deze situatie bent?)
Je kan de vroeger betaalde registratierechten meenemen, met een maximum van € 12.500. Dit wordt onmiddellijk verrekend bij de aankoop van de tweede woning. Je moet de nieuwe woning aankopen binnen 2 jaar na de verkoop van de eerste woning. De nieuwe woning moet je hoofdverblijfplaats worden. Koop je bouwgrond, dan moet je er binnen 5 jaar je hoofdverblijfplaats vestigen."

2. Abattement: "Koop je de woning om er je hoofdverblijfplaats van te maken, en ben je geen eigenaar van een andere woning, dan geniet je van een vrijstelling op de eerste schijf van € 15.000. Deze korting wordt het abattement genoemd."

Verder wordt het wel als beleefd aanzien om zelf een topic op te starten voor uw eigen vraag, in plaats van een topic van een ander te kapen.

Terug naar “Kopen”