Aankoop 2de eigendom

Quiki
Topic Starter

Aankoop 2de eigendom

#1 , 11 sep 2013 09:53

Huidige situatie: mijn moeder woont in een woning die sinds het overlijden van mijn vader voor de helft van mij is (als enige zoon) via erfrecht. Wij zouden deze woning nu willen verkopen en een (nieuwbouw) appartement kopen welke we volledig op mijn naam willen zetten. Mijn moeder zou vervolgens in dit appartement gaan wonen.

Hiermee zitten we met enkele vragen m.b.t. kosten\voordeligste optie:
- Koop ik best deze eigendom met mijn gedeelte van de verkoop van de huidige woning aangevuld met eigen vermogen (of geld uit een lening) ?
- Klopt het dat ik door deze aankoop (via de erfenis door overlijden van mijn vader) later geen successierechten betaal indien mijn moeder komt te overlijden ?
- Welke opties hebben we om deze aankoop te doen met zo weinig mogelijk fiscale kosten ? Of indien mijn moeder komt te overlijden ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 sep 2013 22:34

... jij hebt toch de naakte eigendom en je moeder het vruchtgebruik ? Bij verkoop met beider akkoord ontvang jij het gedeelte naakte eigendom en je moeder de waarde van het resterend vruchtgebruik (daar bestaan tabellen voor). Je kan ook de volledige som krijgen en het vruchtgebruik van je moeder uitkopen. Vervolgens kan je moeder haar bedrag schenken zonder kosten via bankgift & 2 aangetekende brieven als ze nog minstens 3 jaar leeft. Je kan ook de bevrijdende 3% registratie betalen doch dit zou ik ook niet doen omdat het rechte lijn is). Met dat geld koop jij dan een appartement waarin je je moeder laat wonen. Niets verbied je (als je het zo overeenkomt met je moeder) om huur te innen om zo nog spaargeld legaal te "verhuizen".

Als je beslist om het effectief te doen dubbelcheck dit dan met je notaris (die je toch nodig hebt om de verschillende actes te verlijden).

wanton

#3 , 12 sep 2013 17:28

Een andere mogelijkheid is dat uzelf de blote eigendom koopt en moeder het vruchtgebruik op de ganse woning. Er zijn geen successierechten.
Bespreek één en ander met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”