Zus en overbruggingskrediet e.d. - graag topic lezen :-)

evgoeth
Topic Starter

Zus en overbruggingskrediet e.d. - graag topic lezen :-)

#1 , 02 dec 2013 15:24

Mijn vriend, zijn zus en hun moeder zijn elk deels eigenaar van de ouderlijke woning.

Deze werd verkocht. Verlijden van de akte is voorzien voor ergens in januari.

De opbrengst van de woning gaat verdeeld worden onder mijn vriend, de zus en de moeder.
De zus gaat samen met haar man de opbrengst ervan + eigen spaargeld + lening bij de bank nemen om een appartement te kopen. Dit appartement zal bewoond worden door de moeder.

De akte voor dit appartement wordt volgende week getekend. Aangezien de opbrengst van de verkoop van het huis dat voor de zus bestemd is, pas in januari beschikbaar zal zijn, gaan ze een overbruggingskrediet aan voor een periode van ongeveer 1.5 maand.

Nu hebben zowel de zus, als mijn vriend, als de moeder, bij de bank een aantal documenten gaan tekenen, waar ze verklaren dat ze alle moeite zullen doen om het huis verkocht te krijgen. Nu is het huis wel verkocht en voorschot is betaald, maar stel nu dat deze mensen toch nog terugkrabbelen. Ze moeten dan wel 10% voorschot betalen, maar dat zal dan via de rechter moeten en ondertussen loopt het overbruggingskrediet door.

De zus en haar man zijn de kredietnemers, maar mijn vriend is er deels mee aan verbonden omdat hij mee moest verklaren dat hij alle moeite ging doen om het huis te verkopen, en om zo de bank haar geld te bezorgen.

Enkel de zus en haar man hebben documenten moeten tekenen voor loonbeslag e.d.

Nu is mijn vraag : stel dat de overeenkomst afspringt en het huis wordt niet onmiddellijk verkocht en de schadevergoeding laat op zich wachten? Aangezien het voorwerp van het overbruggingskrediet een huis betreft dat deels behoort aan mijn vriend, kunnen ze dan bij hem terecht om een deel van het overbruggingskrediet mee te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2013 15:59

Bij mijn weten niet ... hij moet alleen moeite doen.
Is een inspanningsverplichting geen resultaatsverbintenis.
(Volgens mijn bescheiden mening).
Daarbij staat hij ook niet borg noch getekend om te betalen (loonbeslag).

Reclame

Terug naar “Kopen”