Eigendom goedkoper verkopen dan lening bank, mag dit belasti

Fabi
Topic Starter

Eigendom goedkoper verkopen dan lening bank, mag dit belasti

#1 , 15 dec 2013 20:21

Hallo,

Ik hoorde dat men je eigendom niet mag verkopen voor minder geld dan je geleend hebt, maar als je je afbetalingen eraf trekt, kan de belastingen toch niks doen?

Ik ken zo een restauranthouder die zijn eigendom aan zijn dochter verkocht voor een lage prijs en die mens is beboet op het verschil!

Wie weet raad?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 dec 2013 21:24

Men mag in principe verkopen aan de prijs die beide partijen overeenkomen. De registratierechten zullen wel altijd berekend worden op de reële marktprijs. Een goed met huidige waarde 250.000 € mag verkocht woren aan 50.000 €.de Registratie zal wel zijn 10 % willen op de normale 250.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Oude Belg

#3 , 15 dec 2013 23:24

Het gaat waarschijnlijk om een hypothecaire lening. Als je een woning die belast is met een hypotheek van € 250 000 euro wil verkopen voor € 50 000 zal dat inderdaad niet lukken : de woning is het onderpand voor de lening, dus verkopen als vrij en onbelast kan dan niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

basejumper

#4 , 16 dec 2013 09:42

Kan natuurlijk wel indien de uitstaande schuld gedekt wordt door de verkoopopbrengst. Krediet van 250.000 maar nog openstaand is bvb 170.000. Dan zal de bank geen enkel bezwaar tegen verkoop aan minstens 170.000 zolang zij maar haar centen terug heeft. Wanton heeft natuurlijk gelijk. Google maar even op "prijsbewimpeling". Fiscus is ook niet van gisteren en die zet je niet zo snel in de zak...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fabi
Topic Starter

#5 , 16 dec 2013 12:28

Bedankt!

Terug naar “Kopen”