aankoop nieuwe woning / klein beschrijf / kosten

limelight
Topic Starter

aankoop nieuwe woning / klein beschrijf / kosten

#1 , 11 feb 2014 16:39

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een 2 tal jaar geleden een woning gekocht op klein beschrijf. In November woon ik er 3 jaar, en mag ik het in principe verkopen zonder boete.
Nu hebben ik en mijn vriendin een andere woning op het oog. Als we die nu al kopen, kan ik niet kopen aan klein beschrijf. Mijn vriendin wel veronderstel ik.
Nu heb ik dus enkele vragen:

-Ik kan later wel 5% terug vorderen op mijn deel van de registratie rechten indien ik mijn woning verkoop. Maar binnen welke termijn moet mijn woning dan verkocht worden? En hoe lang moet ik op dat geld wachten?
-Hoe zit het met meeneembaarheid van de registratie kosten? Ik kan die nu nog niet meenemen aangezien mijn woning nog niet verkocht is. Kan die nadien ook terug gevorderd worden? Zo ja, binnen welke termijn?
-Mijn kapitaal zit vast in de te verkopen woning. Ik heb een mondeling akkoord met de bank voor een overbruggingskrediet. Maar uiteraard kost dit geld. Ik vraag me dus af of het niet beter is om de woning toch te verkopen, 5% registratie rechten + boete bij te betalen, aangezien ik dan een deel van de extra betaalde registratie rechten kan meenemen naar de volgende koop. Maar om te weten of deze piste eventueel insterssanter is moet ik precies weten hoeveel die boete gaat zijn. (woning gekocht aan 165000 euro)
-De limiet op de meeneembaarheid van de registratie kosten (12500?), is dat per persoon? Of per aankoop?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”