Huis gekocht - vragen - help!

sarahgent
Topic Starter

Huis gekocht - vragen - help!

#1 , 19 mar 2014 11:59

Dag allemaal,

ik kocht vorig weekend een huis: tenminste, ik deed een schriftelijk bod met als opschortende voorwaarde het verkrijgen van een lening en dat werd meteen schriftelijk aanvaard. Mondeling kwamen we overeen dat ik maandag of dinsdag deze week reeds zou laten weten of ik in aanmerking kom voor een lening of niet (aangezien ik zou lenen bij het VMSW en de budgetten bijna uitgeput waren, intussen ook uitgeput zijn).

Maandag heb ik dus alles in orde gebracht, dinsdag was mijn aanvraag officieel (want ik moest nog een aantal formulieren binnen brengen) en heb ik de dossierkosten betaald. Daarmee is er zeker budget voor mij gereserveerd want vanaf woensdag konden geen aanvragen meer gedaan worden. Ik heb nog eens gebeld naar het VMSW en zij hebben mij verzekerd dat - van zodra de leningsaanvraag ondertekend is én de dossierkosten zijn betaald - je zeker kan zijn van het budget voor jouw aanvraag.

Ik heb maandag de verkoper op de hoogte gehouden (dat ik dinsdag nog moest terug gaan om alles te vervolledigen en dat dan mijn aanvraag afgerond is). Dinsdag heb ik via mail laten weten dat mijn aanvraag officieel is, dat ik dossierkosten betaald heb en dat ik dus voor mij budget is geresveerd bij VMSW. Ik heb er bij geschreven dat VMSW nu wel nog een schatter stuurt (binnen de drie a vier weken) om vast te stellen dat de geschatte maximum verkoopswaarde niet hoger is dan vooraf vastgestelde maximumwaarde (in een kernstad zoals Gent is dat € 223 100). Daarop mailde zij terug dat ze hieruit opmaakte dat ik dus pas over 3 à 4 weken zeker kan weten of ik al dan niet een lening kan hebben en dat ze de compromis maar dan ook over een maand kan tekenen (bij het tekenen van compromis wil ze al zeker zijn van lening) en dat die termijn niet houdbaar is voor haar. Ze liet weten dat ze de woning nog een week wou vrijhouden voor mij, indien de schatter nog deze week zou kunnen komen, maar dat er nog 4 andere kandidaat-kopers zijn die wel snel kunnen handelen.

Ik heb haar meteen opgebeld om uit te leggen dat er wel degelijk reeds budget is gereserveerd voor mij maar dat de schatter moet langskomen om vast te stellen of de woning voldoet aan de voorwaarden opgelegd door VMSW (dus niet meer is dan 223 100 eur qua max. verkoopwaarde - ter info: de vraagprijs (die ik ook heb geboden) is € 197 000). Ik heb verder ook duidelijk gemaakt dat, moest er toch nog onverwacht iets foutlopen, ik ook kan lenen bij bank + hulp kan krijgen van mijn vader dus dat de koop sowieso kan doorgaan. Hierop zei ze dat ze dan de notaris zou bellen om data voor te stellen voor ondertekenen compromis.

Omdat ik het gevoel had dat ik aan telefoon niet alles goed kon uitleggen (ik kon de procedure i.v.m. die schatter niet goed uitleggen, was in paniek omdat ik de woning al bijna aan mijn neus zag voorbij gaan en was dus maar wat aan het ratelen), heb ik dit ook allemaal diezelfde avond nog laten weten via mail aan haar (dat ik dus wel kan lenen bij VMSW en dat ik ook al geïnformeerd heb bij andere financiële instellingen en ook daar kan lenen moest er onverwacht toch iets fout gaan). Ik liet haar ook weten dat wat mij betreft ik ook zeker geen maand wil wachten met ondertekenen compromis, aangezien ik zeker ben van een lening, en heb ook vermeld dat dit wat mij betreft dus zo snel mogelijk kan.

Heel de nacht niet geslapen, ik zie mijn droomhuis al aan iemand anders verkocht worden :( Dus vanmorgen nog maar es naar VMSW gegaan en zij hebben op het formulier dat ik van hen kreeg, waarop het te ontlenen bedrag en de renteberekening etc staat, nog eens expliciet vermeld: lening OK voor € 180 000. Ze vertelden me dat er inderdaad een schatter moet langskomen om vast te stellen of de woning niet meer waard is dan € 223 100 maar dat dit in mijn geval zeker geen probleem zal zijn (aangezien vraagprijs ook maar € 197 000 was).
Ik heb dit document doorgemaild aan de verkoper en nog eens gesteld dat de schatter niet zijn akkoord moet geven over het feit dat ik al dan niet een lening krijg of niet, aangezien daarvoor al budget gereserveerd is, maar wel over het feit dat de max. verkoopwaarde niet hoger is dan dat vooropgesteld bedrag.

Nu is mijn vraag: in theorie komt het er dus wel op neer dat - moest die schatter vaststellen dat de woning wél meer waard is dan €223 100, ik hiermee niet meer voldoe aan voorwaarden VMSW en ik alsnog géén lening zou krijgen. De mensen van het VMSW hebben mij verzekerd dat dit zeker geen probleem zal zijn maar mijn vraag is: kan de verkoper hierdoor toch nog zeggen dat mijn lening dus toch nog niet 100 % zeker is en hierdoor toch de woning aan een andere koper verkopen?

Ondanks het feit dat ik
- een aanvaard bod op papier heb, onder voorbehoud verkrijgen lening
- op papier heb dat lening OK is voor € 180 000 (maar schatter MOET dus wel nog komen - dit is nu eenmaal een verplichting en ik veronderstel dat mensen hun woning niet aan € 197 000 verkopen als die meer dan € 223 100 zou kunnen waard zijn)
- heb aangegeven dat ik sowieso een lening kan krijgen, ook bij andere financiële instelling
- ik bereid ben om de voorwaarde 'verkrijgen van lening' uit de compromis weg te laten aangezien lening in orde is?

Sorry voor het lange verhaal maar ik lig hier echt wakker van, kan me niet meer concentreren :(

Altvast bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 19 mar 2014 12:12

Dit is de omgekeerde wereld. Die clausule staat er toch in om jou zekerheid te geven dat je er nog onderuit kan indien er je geen lening krijgt.
Verkoper heeft verder geen zaken de financiële afhandeling. Koop is gesloten, er is overeengekomen over een prijs, en dat staat op papier. Het goed is van u, tenzij u er onderuit wil omdat u geen lening krijgt (en tenzij er nog andere clausules in staan waar we niet van op de hoogte zijn).

Turaki

#3 , 19 mar 2014 13:29

Dit is de omgekeerde wereld. Die clausule staat er toch in om jou zekerheid te geven dat je er nog onderuit kan indien er je geen lening krijgt.
Verkoper heeft verder geen zaken de financiële afhandeling. Koop is gesloten, er is overeengekomen over een prijs, en dat staat op papier. Het goed is van u, tenzij u er onderuit wil omdat u geen lening krijgt (en tenzij er nog andere clausules in staan waar we niet van op de hoogte zijn).
Klopt, verkoper kan aanvaarding van het bod niet meer intrekken. Doet deze dat toch, dan kan u een schadevergoeding van 10% eisen, of de uitvoering van de koop vorderen voor de rechtbank.

Reclame

sarahgent
Topic Starter

#4 , 19 mar 2014 14:08

Ja maar bij de aanvaarding van het bod stond wel de voorwaarde 'onder voorbehoud van het verkrijgen van een lening'.

Omdat de schatter in principe (maar niet in realiteit) nog zou kunnen zeggen dat de woning meer waard is dan de maximumverkoopwaarde vastgesteld door VMSW zou het dan zogezegd nog kunnen dat ik geen lening kan verkrijgen. Maar ik heb telefonisch en via mail al gezegd dat ik ook via andere financiële instellingen kan lenen en dat wat mij betreft die voorwaarde i.v.m. lening uit het compromis gehaald mag worden.
Kan ze dan toch nog zeggen: ja maar je bent niet ZEKER van de lening, dus de koop gaat niet door (m.a.w. de opschortende voorwaarde i.v.m. lening eigenlijk in HAAR voordeel gebruiken?). En heeft het feit dat ik zeg dat ik kan lenen en wil lenen geen waarde meer?

limelight

#5 , 19 mar 2014 14:58

Nogmaals, die clausule is om de koper te beschermen, niet de verkoper. Wat staat er precies? "Onder voorbehoud verkrijgen lening"? Dat is dus om u als koper te beschermen. Verkoper heeft verder geen zaken met de financiele afandeling.
Ofwel gaat de koop gewoon door. Ofwel bewijst u dat u geen lening krijgt en kunt u de aankoop alsnog annuleren.
Indien de verkoper nu moeilijk doet, zou ik hen er op wijzen dat de koop juridisch gezien gesloten is, en dat ze dus niet meer aan iemand anders kunnen verkopen. Zoals gezegd, u kan dit via rechtbank afdwingen, of schadevergoeding vragen.

Turaki

#6 , 19 mar 2014 15:17

Compromis moet trouwens getekend worden voor het verkrijgen van een lening (met de opschortende voorwaarde erin), aangezien geen enkele bank of instantie een lening definitief zal goedkeuren zonder voorlegging van compromis. Verkoper is dus fout door te beweren dat de compromis moet uitgesteld worden tot na de goedkeuring van de lening.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2014 16:30

Die voorwaarde ZEKER niet laten vallen.

Turaki

#8 , 19 mar 2014 17:47

Die voorwaarde ZEKER niet laten vallen.
Aangezien ze in uw aanvaard bod staat, vormt ze een onderdeel van de koop, en kan de verkoper niet eisen dat deze geschrapt wordt. Compromis zeker nalezen voor u deze tekent, zodat u zeker bent dat deze erin staat.

sarahgent
Topic Starter

#9 , 21 mar 2014 10:35

Bedankt voor jullie antwoorden! Maandag wordt compromis getekend.

Nog een klein vraagje (en daarna stop ik hoor :)): kan een verkoper als voorwaarde in een compromis eisen dat de akte vroeger dan 4 maanden verleden MOET worden?
Ik heb de indruk dat de verkopers de hele zaak heel snel willen afronden aangezien zij zelf een nieuwe woning hebben.

Echter, eer alle papierwerk bij VMSW rond is, is het vaak al 3 - 4 maanden verder dus voor mij zou dat niet lukken ...

Of kunnen zij dit niet eisen?

Turaki

#10 , 21 mar 2014 11:16

Koper kan dat vragen, maar indien dit niet in het bod is opgenomen bij het aanvaarden (als voorwaarde voor aanvaarden), kan hij dit niet eisen.

Terug naar “Kopen”