recuperatie eerder betaalde registratierechten

club25
Topic Starter

recuperatie eerder betaalde registratierechten

#1 , 02 apr 2014 09:42

Effe kort schetsen

Ik woon momenteel nog in gezamelijk huis van ex en mij maar is sinds gisteren te koop gezet

Ik heb een vraagje over de registratierechten nl wanneer ik zouden overgaan tot de aankoop van een nieuwe woning, kan ik deel van eerder betaalde registratierechten verrekenen bij nieuwe aankoop

Kan dit voordeel ook over de twee partners verdeeld worden want ik ga zeker iets kopen met mijn vriendin maar wat ex ooit gaat doen weet ik niet dus stel dat ik er gebruik van maak dan heeft zij niks achteraf meer ?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 02 apr 2014 11:10

Meeneembaarheid van registratierechten is slechts beperkt in tijd toepasbaar...
Dus als je ex binnen 5 jaar iets nieuws koopt zal zij zowiezo de meeneembaarheid kwijt zijn...
Ik dacht dat deze termijn beperkt was tot 2 jaar...

Bovendien is de meeneembaarheid slechts beperkt tot jouw aandeel in het onroerend goed.
Ik neem aan dat je met je ex-partner de woning hebt aangekocht, ieder voor 50%.
Dan zal jij ook maar de helft van de betaalde registratierechten kunnen meenemen.

club25
Topic Starter

#3 , 03 apr 2014 09:35

Dus huis is 5 jaar geleden aangekocht en gaat nu verkocht worden

Kan ik dan van niks meer genieten qua meeneembaarheid of verrekening en wat met mijn huidige vriendin die heeft vorig jaar haar huis verkocht

Kan zij ook deel van reeds betaalde schrijfkosten aanspreken ? dus ik mijn 50% en zij haar 50 %

Reclame

KimSe

#4 , 03 apr 2014 09:39

tussen de verkoop van uw woning 1 en de aankoop van uw woning 2 mag een maximale termijn van 2 jaar zitten.
Tijdstip van aankoop van woning 1 speelt dus geen rol...

Meeneembaarheid kan voor beiden toegepast worden ja, op voorwaarde dat de woning die door je vriendin werd verkocht op een bepaald ogenblik als haar hoofdverblijfplaats heeft gediend in de 18 maanden die de verkoop voorafgingen.

club25
Topic Starter

#5 , 04 apr 2014 09:06

Stel dat zij akkoord gaat dat mijn ex zegt dat ik haar 50% ook krijg of kan dit wettelijk niet ?

KimSe

#6 , 04 apr 2014 09:25

dit kan wettelijk gezien niet...
je kan maar jouw aandeel in de oorspronkelijk betaalde registratierechten meenemen...

En dan nog is dit gelimiteerd tot 12.500,00 euro.

Terug naar “Kopen”