Scheiding - nieuwe lening voor deel echtgenote over te kopen

Jerry3000
Topic Starter

Scheiding - nieuwe lening voor deel echtgenote over te kopen

#1 , 30 apr 2014 17:55

Hallo,

Ik ben momenteel aan het scheiden van mijn (ex-)vrouw. We zijn overeen gekomen dat ik haar deel van het huis over koop.
Om dit te betalen moet ik echter een nieuwe lening afsluiten, maar die staat de bank mij niet toe omdat mijn loon te laag is om de totale lening (nieuwe + bestaande) alleen af te betalen.
Daarom zal mijn nieuwe vriendin mee tekenen voor deze nieuwe lening en eveneens mee afbetalen voor de bestaande lening.
De bank weigert echter opnieuw, aangezien mijn nieuwe vriendin geen economisch belang kan aantonen bij deze lening.

Dus ik zie slechts 2 oplossingen:
1) Mijn vriendin koopt de helft van het huis (deel van mijn ex)
2) Mijn vriendin koopt 10% van het huis en kan op deze manier aan de bank een economisch belang aantonen

Mijn vragen hieromtrent zijn:
- zijn er echt geen andere oplossingen?
- in het geval van oplossing 2), wat zijn de kosten die hierbij komen kijken? Betaalt mijn vriendin dan enkel 10% registratierechten op 10% van de totale waarde van het huis, of komen hier nog andere zaken bij kijken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 mei 2014 09:59

Ofwel oplossing 1 ofwel terug trouwen!

Heel goeg gezien van de bank dat ze uw vriendin geen lening geeft. Zij zou ook niet mogen willen om een lening voor u aan te gaan noch mee af te betalen zonder (mede-)eigenaar te zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#3 , 02 mei 2014 14:45

Heel goed gezien? Vanuit menselijk standpunt gezien, maar daarvoor dient een bank toch niet ...

Ik vind dat dus heel raar van die bank. Ze hebben een persoon die mee wil tekenen, wat zou het hen dan mogen uitmaken wat het economisch belang daarvan is? Hun belang is dat ze die persoon haar handtekening zwart op wit hebben staan en daar kunnen aankloppen. Dat zij daar borg voor wil staan, is cru gezegd HAAR probleem.

Ik heb trouwens ook getekend voor de lening van (ondertussen) mijn man, toen hij zijn ex wou uitkopen. Ook ik had geen economisch belang op die moment. Dat dat puur objectief en financieel niet het slimste was om te doen, klopt, maar soms zijn er ook nog andere redeneen waarom iemand dat wil doen.

Kan je niet bij een andere bank om die tweede lening gaan?

Reclame

wanton

#4 , 02 mei 2014 21:24

Duma,
jij moet idd wel erg zeker geweest zijn , zowel van uzelf als van uw partner om mee te tekenen als lener. Voor u is het goed afgelopen. Hier op dit forum zijn al andere voorbeelden verschenen. Ik heb indertijd mijn dochter ook verboden mee te tekenen in de plaats van de ex van haar (ondertussen) echtgenoot. Nu is het oké.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#5 , 03 mei 2014 18:51

Toch wel even tussenkomen. er is al een tijd wetgeving mbt "borgstelling om niet" Googel maar even. Die laat niet meer toe dat derden zich borg stellen voor iets waar ze zelf geen economisch belang bij hebben. banken hebben dus de PLICHT om dit te weigeren, in zoverre dat bij een juridisch geschil de rechtbank in kwestie de borgstelling in voorkomend geval als nietig zal beschouwen. Het is dus wel degelijk het probleem van de bank...Zo mogen ook ouders niet meer borg staan voor hun kinderen (tenzij bvb de vader zijn handelszaak verkoopt aan de zoon en de zoon daar een bankkrediet voor aangaat. In dat geval is het economisch belang van de vader = krijgen verkoopsom duidelijk.)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”