uitkopen partner / wat met het fiscaal voordeel, woonbonus ?

lemonschool
Topic Starter

uitkopen partner / wat met het fiscaal voordeel, woonbonus ?

#1 , 06 mei 2014 16:50

Om het zo neutraal mogelijk te houden, zal ik de partners als persoon A en persoon B vermelden.

Persoon A & B zijn wettelijk samenwonend en kopen in 2007 een huis ter waarde van 200.000 €. Ze gaan samen een lening aan voor 200.000 €.
In 2013 besluiten ze uit elkaar te gaan.
Opdat persoon A het huis wilt behouden en persoon B wilt uitkopen, komen ze overeen om zich te baseren op de oorspronkelijke aankoopprijs, met name 200.000 €
Persoon A betaalt de door persoon B betaalde aflossingen van de lening terug, namelijk 65.000 €
Persoon A koopt op 02/01/2014 persoon B uit en betaalt de verschuldigde nieuwe registratie- & notariskosten.
A & B zijn vanaf februari 2014 niet meer wettelijk samenwonend.

Persoon A vraagt het fiscaal voordeel van het aanslagjaar 2013 (inkomen 2012) aan persoon B terug daar persoon B het ingebrachte geld van de lening teruggekregen heeft.

* Mag persoon A dit van persoon B terug eisen ?
* Zo ja, hoe kan het aandeel van de lening/woonbonus bepaald worden ? Beiden hebben 1 kind ten laste op de belastingsaangifte.
* Wat met het aanslagjaar 2014 (inkomen 2013) ?
- Moeten ze een aparte of gescheiden aangifte indienen ?
- in 2013 waren A & B nog samen eigenaar van het huis ? Wat met het fiscaal voordeel ? Hoe wordt dit berekend ?
- Wie kan/mag er aanspraak op maken ?

Heeft er iemand al in zo'n een situatie gezeten of weet iemand wat er wettelijk kan/moet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mei 2014 17:03

De situatie per 1 januari 2014 is bepalend voor één en ander.
Voor inkomsten 2013 /aanslagjaar 2014 :
- hebben beiden nog recht op de woonbonus ; die is persoonlijk en bedraagt 3010 € voor elk
- dient een gezamenlijke aangifte te gebeuren
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”