Elektrisch keuringsattest kwijt

Dirk33
Topic Starter

Elektrisch keuringsattest kwijt

#1 , 21 mei 2014 19:35

Hallo iedereen,

Wij hebben een compromis getekend.
Wij zijn tot de vaststelling gekomen dat de verkoper het elektrische keuringsattest niet (meer) heeft.
Onze notaris heeft bevestigd dat in de akte van de verkoper staat dat hij dit document ontvangen heeft (toen hij het huis gekocht had).

Nu is het huis jonger dan 25 jaar, dus in principe kan dit keuringsattest niet anders dan geldig zijn vermits er een elektrische aansluiting is.
Dat antwoord krijgen wij ook te horen van onze notaris, volgens mij is dit eerder het gemakkelijke antwoord en niet het juiste antwoord.

Ik doe zelf dagdagelijks elektro engineering, dus ik weet vrij goed hoe de vork in de steel zit op dit vlak.
Op internet lees je verschillende dingen, moet het er nu zijn moet het er nu niet zijn, ik durf het absoluut niet zeggen.

Even doemdenken:
Een brand(je) met elektrische oorzaak... toon maar aan dat je installatie voldoet aan de verzekering.
Electrocitie met (ernstig) letsel... toon maar aan dat je installatie voldoet aan de verzekering.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2014 19:57

Kan niet goed volgen VERKOPER moet zorgen dat er een keuringsattest IS bij verkoop dus, volgens mij zal hij een nieuwe controle moeten laten uitvoeren.
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... e-woningen" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirkii

#3 , 21 mei 2014 20:36

Bij verloren keuringsattest moet verkoper nieuwe keuring laten uitvoeren. Is niet echt duur. Jij als koper moet echter eventuele nonconformiteiten oplossen binnen de 18 maand ( en de herkeuring betalen). Als de installatie jou ok lijkt en je van plan bent om heel lang in dat huis te wonen zou k het eventueel blauw blauw laten (maar wettelijk gezien moet het document geleverd worden).

Als je administratieve conformiteit belangrijk vindt (en voor m n ondertussen uitgegraven stookolietank was ik superstrikt kwa keuringen wegens de mogelijke gevolgen) dan eis je maar je attest op.

t Is niet omdat je (zelf :D ) een attest verloren hebt dat je brandverzekering niet gaat tussenkomen: zo moeten ook een manifest verband kunnen aantonen.

Reclame

Dirk33
Topic Starter

#4 , 21 mei 2014 22:42

Het huis is recenter dan 25 jaar, dus volgens jouw link is het twijfelachtig of het nu moet of niet :wink:

Franciscus

#5 , 21 mei 2014 22:51

Hier de regelgeving:
vanaf 1981 ---
http://economie.fgov.be/nl/consument/En ... 30Q94avgYw" onclick="window.open(this.href);return false;
vanaf 2008
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk33
Topic Starter

#6 , 21 mei 2014 23:03

Ging net zelf m'n post aanpassen.
Hartelijk dank Fransiscus.

Franciscus

#7 , 21 mei 2014 23:10

't is niks rekening is € 120 :wink:

Dirk33
Topic Starter

#8 , 21 mei 2014 23:24