Bod doen voor openbare verkoop

mies7
Topic Starter

Bod doen voor openbare verkoop

#1 , 15 sep 2014 11:43

Hallo,

wij zijn dit weekend naar een kijkdag geweest van een huis dat in oktober openbaar wordt verkocht.
De eigenaars stelde echter voor om ons bod ervoor al op papier te zetten en in de brievenbus te steken,
als ze dit dan een goed bod vinden gaat de openbare verkoop niet door en nemen ze het bod aan.

Nu weten we niet goed wat best te doen, ze zeiden dit ook tegen andere kijkers dus we vrezen als we afwachten tot de openbare verkoop het huis misschien al verkocht gaat zijn.
Maar langs de andere kant, is het bod dat we nu moeten doen om in de buurt te komen van de prijs dat zij in gedachten hebben misschien hoger dan we op de openbare verkoop moeten bieden als er weinig geïnteresseerden zijn.

En als we voor de openbare verkoop onderling een prijs overeenkomen zijn de kosten dan gewoon 10% registratiekosten?
Ik bedoel, niet het tarief dat op de openbare verkoop telt dus?

Alle advies is meer dan welkom,

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 sep 2014 17:27

De kosten liggen bij een onderhandse verkoop lager dan bij een openbare verkoop. De kosten van een onderhandse verkoop kan u terugvinden op talrijke websites (notaris.be, livios.be enz)
De kosten openbare verkoop verschillen licht van regio tot regio, maar kan je opvragen bij je notaris.
Wat het bod op zich betreft : dat is nu net de essentie van een bod. Je weet niet op voorhand wat de verkoper in gedachten heeft, en je weet evenmin wat andere kandidaat kopers doen. Alleen : als ik als verkoper van verschillende kandidaten een aanvaardbaar bod krijg, ga ik zeker de openbare verkoop houden. Ik weet dan immers dat er mogelijkheid tot opbod ontstaat wat me als verkoper enkel goed kan uitkomen. Ik zou persoonlijk dus geen bod doen vooraleer de openbare verkoop een feit is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”