Hypothecaire lening met nat. persoon als kredietverstrekker

dajo
Topic Starter

Hypothecaire lening met nat. persoon als kredietverstrekker

#1 , 06 okt 2014 22:16

Hallo,

ik had een vraag ivm hypothecaire leningen. Ik weet niet of dit de juiste plaats is om ze stellen maar bij de mensen waar ik informeer kom ik niet verder dan: "Ik denk dat ..." terwijl ik op zoek ben naar een juridisch correct antwoord.

Ik moet in de toekomst een lening afsluiten voor de aankoop van een woning (waarschijnlijk in 2015).
Nu kreeg ik het aanbod van een familielid om bij hem die lening af te sluiten en dat tegen een intrestvoet die voor ons beiden interessant is (ik kan goedkoop lenen, hij kan interessant beleggen).

Nu, om te kunnen genieten van de woonbonus, zou ik een hypothecaire lening moeten afsluiten.
Volstaat het dat de kredietverstrekker een hypotheek neemt voor het bedrag van de lening op de woning?
Of is een hypothecair mandaat voor het bedrag van de lening voldoende?
Zijn er andere vereisten voor de kredietverstrekker? Moet het een bank zijn of is een natuurlijk persoon ook goed? Mag het familielid zijn?

Om schuldsaldoverzekering en eventuele terugbetalingsproblemen maken we ons weinig zorgen, dus daar is geen probleem.

Alle info en eventuele links naar de huidige wetteksten en wetsvoorstellen (hoogstwaarschijnlijk wordt het 2015) is welkom.

Alvast bedankt.

Als http://www.avlwoningbouw.be/stadswoning ... ochure.pdf correct is, dan moet het wel mogelijk zijn (met huidige wetgeving).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 okt 2014 23:53

U mag en kan natuurlijk lenen bij een familielid , dat is niet verboden. Maar ik heb nog nooit gehoord dat een particulier een hypotheek kan nemen. En dat is nodig om te kunnen genieten van de woonbonus. Zelfs een hypothecair mandaat is onvoldoende.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dajo
Topic Starter

#3 , 07 okt 2014 03:00

Bedankt voor je reactie.
Kan je iets concreter zijn?

Als ik naar de akte van mijn vorige hypotheek kijk, wat zou daar dan het probleem zijn indien de naam van de bank en zijn vertegenwoordiger enzo gewoon vervangen werd door de naam van een natuurlijk persoon?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2014 07:46

Als het in Belgie kan ? bel eens naar een notaris!

Maar zeker in Nederland

http://www.volkskrant.nl/economie/kunne ... ~a3674555/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur

#5 , 07 okt 2014 08:45

Bedankt voor je reactie.
Kan je iets concreter zijn?

Als ik naar de akte van mijn vorige hypotheek kijk, wat zou daar dan het probleem zijn indien de naam van de bank en zijn vertegenwoordiger enzo gewoon vervangen werd door de naam van een natuurlijk persoon?

Geplukt uit http://financien.belgium.be/nl/particul ... nstelling/" onclick="window.open(this.href);return false;

2.Ik ga bij mijn ouders een hypothecaire lening aan die de aankoop van mijn woning financiert. Geven de bestedingen van deze lening recht op de belastingvermindering voor enige en eigen woning?

Neen.
Aangezien een familielid geen instelling is, komen de aflossingen van 'familiale' hypothecaire leningen niet in aanmerking voor de belastingvermindering voor enige en eigen woning

basejumper

#6 , 07 okt 2014 11:43

Of het kan weet ik niet. Lijkt me alleszins niet simpel. Wie gaat het basis fiscaal attest opstellen? is die natuurlijk persoon daartoe bevoegd? Wie gaat jaarlijks de fiscale attesten betaald kapitaal en intresten aanmaken
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#7 , 07 okt 2014 20:58

Leen het fiscaal aftrekbare gedeelte bij een bank (zo n 70k€ - heb effe geen zin om t exacte bedrag op te zoeken - desnoods op 10 jaar met de mogelijkheid van kredietopname achteraf) en de rest bij je familielid onderhands. Zo is t een win win voor beiden.

PS je rijk familielid kan - als m geen hypotheek meer heeft - zijn leningenvelopje vullen met TAC21 beleggingen. Wel moet je de centen kunnen missen tot aan je 60/65.

dajo
Topic Starter

#8 , 13 okt 2014 12:03

Bedankt voor de reacties!

Terug naar “Kopen”