Zorgen over notaris op tijd klaar

Gerard2013
Topic Starter

Zorgen over notaris op tijd klaar

#1 , 04 jan 2015 13:54

Alles is rond alleen wachten op de Notaris.

Documenten zijn uiteindelijk op 15 december bij de Notaris aangekomen.
Op 15 februari is de uiterste datum volgens compromis dat de akte moet passeren bij de Notaris.
Notaris is geabboneerd op een spamfilter dienst waardoor ons formulier niet aankwam.

Nu lijkt mij 2 maanden ook lang genoeg.
Wij willende akte 1 februari laten paseren maar de Notars (medewerker) lijkt daar niet aan mee te werken.
En zet zichzelf na verhoord de streefdatum op 15 februari.

Wij hebben een borg betaald van 10%. En nog wat andere kosten gemaakt voor de aankoop huis.

1: Als straks op 15 februari om een of andere reden er iets niet rond komt wie heeft er dan een probleem?
En wat gaat er dan gebeuren?

2: Overstappen naar een Notaris is dat een verstandige keus?
(Dat kost me vermoed ik een extra keer ereloon maar is nog altijd minder dan 10% aankoopbedrag + kosten)
Mijn vermoeden is dat ze nog bijna niks gedaan hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2015 14:17

Normaal verlijd men een akte na 3 maanden, maar dit kan uitlopen en dit is soms naar aanleiding van de grond attesten of de attesten van ministerie van financiën die niet op tijd aankomen enz , en daar kan een notaris zelf niks aan doen, dit is nu éénmaal zo.

Mocht je weten wat een notaris allemaal moet opvragen daar heeft een leek geen benul van.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii

#3 , 04 jan 2015 21:02

15 februari komt wel in orde... Heb je als koper je eigen notaris genomen (kost niets extra) of gebruik je de notaris van de koper ? Zou moeten nakijken of je 6 weken voor de aktedatum nog een eigen notaris kan aanstellen zonder kosten. Zorg wel dat al uw papieren in orde zijn (lening etc ...)

Reclame

Gerard2013
Topic Starter

#4 , 06 jan 2015 20:39

De hypotheek bij de bank is al rond.
Dus denk dat onze papieren in orde zijn.

We twijfelen eigenlijk of de notaris wel zijn werk doet.
Het werk wordt schijnbaar uigevoerd niet door de notaris zelf maar door een medewerker met (licentiaat notaris).
Er zitten ook nog feestdagen tussen kerst en nieuwjaar.
1 februari zeggen ze al niet te kunnen halen.

Wat gaat er gebeuren als de Notaris zijn werk niet op tijd af krijgt?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2015 11:34

Het werk wordt schijnbaar uigevoerd niet door de notaris zelf maar door een medewerker met (licentiaat notaris).
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de notaris al dit werk zelf deed, altijd een medewerker. Indien de akte getekend werd bij de notaris van de tegenpartij, kreeg ik de notaris gedurende heel het proces zelfs niet te zien maar enkel zijn medewerker.

basejumper

#6 , 07 jan 2015 23:18

Gerard,

je hoeft niet ongerust te zijn. Notariskantoor zal heus zijn werk wel doen. En die medewerkers zijn natuurlijk aangeworven om dossiers voor te bereiden. Anders moest daar ook geen loon aan besteed worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”