Huis verlaten 2016

lauwied
Topic Starter

Huis verlaten 2016

#1 , 28 jan 2015 19:47

Goeieavond,

Daarnet ben ik naar een huis gaan kijken en aangezien het mij meteen aansprak heb ik ook een optie genomen.
Blijkbaar hebben de verkopers nog heel wat werk in hun nieuw huis waardoor ze er pas kunnen wonen in 2016.
Mijn vraag was nu hoe dit allemaal in zijn werk gaat en waar moet ik op letten.

Moet ik een voorschot betalen of moet ik al maandelijks beginnen met afbetalen?

Kunnen jullie me wat verder helpen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 28 jan 2015 20:32

Als je r mee akkoord gaat dat de kopers na het verleiden van de akte nog een aantal maanden blijven wonen kan je dat overeenkomen. Doe dit niet als een huurovereenkomst omdat dan de huurwetgeving van toepassing is doch als een bezettingsvergoeding die afloopt op een afgesproken datum. Zelf zou k een bezettingsvergoeding overeenkomen die hoger is dan de verhuurwaarde en die vanaf een afgesproken datum bv elke maand 100€ stijgt. Niet gratis tegen een bijkomende korting want je zal dan registratie betalen op een fictieve bezettingsvergoeding.

Zeker niets "mondeling" afspreken doch alles in de verkoopakte.

Hou in je achterhoofd de wetenschap dat je door bezetting toe te laten de verkoper een supergoede financiële deal aanbiedt (nl het vermijden van een duur overbruggingskrediet).

lauwied
Topic Starter

#3 , 28 jan 2015 20:47

Kan ik ze verplichten om een bezettingsvergoeding te laten betalen?

Reclame

roharro

#4 , 28 jan 2015 21:07

Hangt af van wat er in dat verband als voorwaarde in de akte wordt gezet.
Ze willen misschien enkel verkopen als ze er zolang gratis mogen blijven wonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#5 , 28 jan 2015 21:10

u kan enkel iets overeenkomen. Als u NU iets koopt, dan wordt u eigenaar van die woning. Vanaf dan moeten ze er in principe uit. U kan overeenkomen in het compromis dat ze er nog in mogen blijven via een bezetting tot datum X/Y/Z. Indien ze dat beding niet willen, kan u afzien van de aankoop (maw: het compromis én een eventuele akte niet tekenen).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2015 21:22

Uiteraard dienen ze ook te zorgen voor een brandverzekering voor huis en tgo derden.
En ook dient er een zeer grondige plaatsbeschrijving gemaakt te worden.
U dient de nutsvoorzieningen niet over te nemen die blijven op hun naam staan.
U kan ook best bedingen dat de volledige betaling pas zal geschieden op het ogenblik dat zij het pand effectief verlaten .. 10% koopsom vb...
U kan geen beroep doen op de huurwet en hebt geen waarborgsom zodoende.
Let op u hebt GEEN toegang tot het huis zolang zij er wonen. Voorzie indien u ook nog breekwerk en zo wil doen dat ook voorzien wordt dat u op data X en Y met aannemers mag langskomen om opmetingen en zo te doen. - kan mogelijk ook al samen met de dag dat de plaatsbeschrijving zal gebeuren.

lauwied
Topic Starter

#7 , 28 jan 2015 21:54

En bestaat er geen enkel andere manier om dit op te lossen?

roharro

#8 , 28 jan 2015 21:56

En bestaat er geen enkel andere manier om dit op te lossen?
Zoals reeds vermeld moet u een overeenkomst met de verkoper zien te bereiken.
U kunt uw wil niet zomaar opleggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

limelight

#9 , 29 jan 2015 10:36

Ik heb dit een tijd geleden als volgt opgelost:
Call en put optie laten opmaken door notaris (= aan/verkoop belofte). Daarin bepaald dat die gelicht diende te worden binnen 7 maanden. Dit document is bindend, met schadevergoeding clausules etc indien die niet zou doorgaan. Op die manier moeten de registratie kosten ook niet betaald worden na 4 maand, en kun je de aan/verkoop lang uitstellen. Er werd door de koper wel een voorschot betaald, maar voor het resterende bedrag heb ik dan wel zelf een overbrugging moeten nemen. Om een overbrugging te kunnen krijgen moet het document wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, dus best notaris laten opstellen. Maar in jouw geval als koper niet jouw probleem ;)

Lanox

#10 , 29 jan 2015 10:50

Op die manier moeten de registratie kosten ook niet betaald worden na 4 maand, en kun je de aan/verkoop lang uitstellen.
Niet alle notarissen zijn het hier mee eens en ik weet ook niet wat het standpunt van de registratie hieromtrend is. Iemand op de hoogte van enige rechtspraak in die richting?

lauwied
Topic Starter

#11 , 29 jan 2015 13:22

Voorlopig is onderstaande het voorstel van de verkopers.

- 5000€ van de vraagprijs
- 250€ huur

Beide voorstellen zijn voor mij eigenlijk niet echt voordelig aangezien ik maandelijks nog 575€ betaal voor het huis die ik huur. :(

fieke0509

#12 , 29 jan 2015 13:32

Wij hebben, toen we ons huis kochten ook toegestaan dat de verkopers nog een tijd zijn blijven wonen omdat hun appartement nog niet af was.

Bij ons was het overeengekomen dat zij het bedrag van onze huur aan ons betaalden als bezettingsvergoeding. Dit stond zo ook in de akte.

Wij waren wel erg opgelucht dat er een einddatum in de akte stond voor de bezetting want hun appartement heeft in totaal 9 maanden vertraging gehad en zijn zijn effectief op de einddatum als vermeld in de akte uit het huis gegaan. Indien de datum er niet ingestaan had, dan waren ze ook langer blijven wonen.

Wat ik een groot nadeel vond aan dit systeem was de schade die in tussentijd nog aangebracht is. De vrouw van het koppel is namelijk nog overleden na ondertekening van de akte waardoor de man er alleen is blijven wonen. In die tijd heeft hij de oven zwaar beschadigd en ook de kookplaat ziet eruit alsof er een tank over gereden is. Er zijn krassen gemaakt in het topblad van de keuken en de rolluik was stuk getrokken. Dit was niet gebeurd wanneer ze op aktedatum het huis hadden verlaten.

Franciscus

#13 , 29 jan 2015 14:14

En uiteraard als u een voorschot betaald op een rekening van de notaris NIET aan verkoper.
Een vriend heeft zo niet om die redenen maar op bodemattest dat niet conform was is tot in hof van beroep gegaan en tegenpartij heeft alles mogen betalen en koop ontbonden.
Gezien voorschot bij notaris stond ook geen probleem om dat te recupereren want anders was hij dat kwijt geweest.

Hopelijk is er dus al een goede plaatsbeschrijving gemaakt.

Sirkii

#14 , 29 jan 2015 20:22

Voorlopig is onderstaande het voorstel van de verkopers.

- 5000€ van de vraagprijs
- 250€ huur

Beide voorstellen zijn voor mij eigenlijk niet echt voordelig aangezien ik maandelijks nog 575€ betaal voor het huis die ik huur. :(
Dit zou ik nooit aanvaarden : korting op,de vraagprijs hangt er van af of de vraagprijs al dan niet te hoog is. Als bezettingsvergoeding meer dan de huurwaarde eisen (bv 750€).

Als ze niet akkoord zijn weggaan en verderzoeken

Terug naar “Kopen”