tweede woning - verbouwen

Salem
Topic Starter

tweede woning - verbouwen

#1 , 28 jan 2015 20:33

Ik zit met een vraag i.h.k.v. verbouwingen.

Mijn partner en ik hebben vandaag op plaats X een woonhuis dat we op dit moment afbetalen. Binnenkort gaan we een huis kopen op plaats Y, dat we nadien willen verbouwen. Om praktische redenen gaan we onze domicilie verplaatsen verplaatsen naar huis Y. Na een paar maanden zullen we verbouwen en misschien tijdelijk wonen op plaats X tot de verbouwingen zijn afgelopen. Daarna is het de bedoeling om huis X te verkopen.

Ik vraag me af wat nu de fiscale gevolgen zijn. Hebben we twee jaar om huis X te verkopen om toch nog gebruik te maken van de 'enige eigen woning' bij de fiscale aftrek?

Kan je plaats X als 'tijdelijke verblijfplaats' opgeven? Is dat wettelijk bepaald omwille van verbouwingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2015 08:41

Ik zit met een vraag i.h.k.v. verbouwingen.

Mijn partner en ik hebben vandaag op plaats X een woonhuis dat we op dit moment afbetalen. Binnenkort gaan we een huis kopen op plaats Y, dat we nadien willen verbouwen. Om praktische redenen gaan we onze domicilie verplaatsen verplaatsen naar huis Y. Na een paar maanden zullen we verbouwen en misschien tijdelijk wonen op plaats X tot de verbouwingen zijn afgelopen. Daarna is het de bedoeling om huis X te verkopen.

Ik vraag me af wat nu de fiscale gevolgen zijn. Hebben we twee jaar om huis X te verkopen om toch nog gebruik te maken van de 'enige eigen woning' bij de fiscale aftrek?

Kan je plaats X als 'tijdelijke verblijfplaats' opgeven? Is dat wettelijk bepaald omwille van verbouwingen?
Zolang je zowel huis X als Y in eigendom hebt, heb je 2 woningen. Daar doen verbouwingen niets aan af.

basejumper

#3 , 29 jan 2015 11:49

Toch een nuance op wat Mava stelt

Wat verstaat men onder de voorwaarde 'enige woning'?

De woning moet op 31 december van het jaar waarin de lening wordt aangegaan de enige woning zijn die u bezit.

Maar een woning waarvan u door een erfenis mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker bent, sluit u niet uit van de woonbonus.

Als u toch nog een tweede woning bezit, volstaat het dat deze woning op 31 december van het jaar waarin de lening wordt aangegaan, te koop is aangeboden op de vastgoedmarkt. De woning moet in het jaar daarna ook effectief verkocht zijn.

De FOD Financiën zal deze voorwaarde en zijn uitzonderingen beoordelen.

Als het niet uw enige woning is en u niet onder één van de uitzonderingsbepalingen valt, dan is het recht op de woonbonus definitief verloren.
U kan eventueel wel in aanmerking komen voor de Vlaamse belastingvermindering voor de niet enige, eigen woning, namelijk het lange termijnsparen.

Concreet :

U koopt een tweede woning in 2015. Voor zover uw eerste woning te koop wordt aangeboden voor 31 december 2015 blijft u in regel voor "eerste, eigen woning". Te koop stellen betekent : contract met vastgoedmakelaar of "Huis van notarissen", vermelding op immoweb of dergelijke. de eerste woning moet dan wel ten laatste 31:12/2016 effectief verkocht zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”