bouwgrond in niet-verharde straat, geen riolering

enigma_bttf
Topic Starter

bouwgrond in niet-verharde straat, geen riolering

#1 , 05 feb 2015 15:49

Hallo allemaal,
eerste keer dat ik hier post, dus mijn excuses als het niet op de juiste plaats is.

De situatie is de volgende:
Mijn grootouders willen ons een stuk grond schenken dat in een niet-verharde straat ligt, waar reeds 3 huizen staan (gebouwd in de jaren 70). Het derde huis (de andere huizen weet ik niet) heeft niet echt riolering, het heeft een beerput en het water dat ervan overloopt komt in een grachtje terecht.
Op het stedenbouwkundig plan (denk toch dat dit zo heet) staan de gronden vanaf het derde huis ingekleurd als "bouwland" (is dit hetzelfde als "bouwgrond"??).

Mijn grootvader wil zijn lap grond nu "verkavelen" en elk kleinkind een stuk geven. De andere kleinkinderen zijn veel jonger en dus nu niet direct geïnteresseerd om er iets mee te doen, maar wij zouden het eerste stuk grond willen bebouwen.

Is dit realistisch?
De straat is niet verhard, zijn wij verplicht van in de staan voor het mooi uitrusten van die hele straat, inclusief de hele lap grond van mijn grootvader (dus de stukken grond die in de toekomst naar de andere kleinkinderen zouden gaan)? Of mogen wij gewoon aan ons stukje bouwen en verder leven met die niet-verharde weg?
Hoe zit het met de riolering en andere nutsvoorzieningen? Mogen wij gewoon de kosten doen voor onze grond van nutsvoorzieningen te voorzien (incl. een soor privé-riool-aansluiting?) of zijn wij, wederom, verplicht om ineens de hele straat ervan te voorzien?

Bedankt voor de tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00

#2 , 05 feb 2015 15:57

Als je moet rijden over een "recht van doorgang" om die grond te kunnen bereiken is een verkaveling er van niet zo simpel...
Van wie is die grond waar je over moet rijden?
Bouwland is zeker geen bouwgrond, het is een akker waar gewassen op geteeld worden, landbouwgrond.

enigma_bttf
Topic Starter

#3 , 05 feb 2015 16:12

De onverharde weg (die wel een straatnaam en zo heeft) is eigendom van mijn grootouders. Dat maakt het misschien al makkelijk.
We waren oorspronkelijk bij de gemeente gaan vragen of we dat mochten verkavelen (denkende dat de mensen die de lap grond aan de overkant van de straat hebben ook zouden willen meedoen --> we hebben hen de vraag nog niet gesteld, misschien willen ze wel, misschien niet, maar aangezien van "onze kant" er maar één perceel zou bebouwd worden, dachten we dat het misschien simpeler was om niet heel de straat te moeten heraanleggen voor slechts 1 extra bouwgrond) en die hadden ons gezegd dat die grond perfect verkaveld en bebouwd kon worden... (maar zij gingen ook uit van het plan dat de hele lap grond verkaveld zou worden, de hele straat aangelegd zou worden etc).
Weet niet of het duidelijk is?

Reclame

tira00

#4 , 05 feb 2015 16:18

Een particuliere straat met een straatnaam?
Ken ik niks van...

sloeberken

#5 , 05 feb 2015 16:37

We raden je aan om hiermee naar de dienst stedenbouw van jouw gemeente te gaan. Daar kunnen ze je met dergelijke vragen snel verder helpen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MarkiZN

#6 , 05 feb 2015 18:03

Ik woon in een gelijkaardige straat ttz aan een niet verharde weg zonder riolering met reeds 3 huizen en tussen huis 2 en 3 een onbebouwd perceel, de weg behoort tot de percelen waarop de huizen staan, dus huis 2 heeft recht van uitweg over perceel huis 1 en huis 3 over percelen huis 1 en 2. De percelen liggen wel in woonzone !! Het onbebouwd perceel mocht vroeger volgens de gemeente niet bebouwd worden omdat het niet aan een goed uitgeruste weg ligt .De voorwaarden voor een goed uitgerust weg zijn vatbaar voor interpretatie en kunnen door de gemeente versoepeld worden bvb verharding niet noodzakelijk omwille van landelijk karakter. Maar als de weg echter privé is, zoals bij mij en bij topic starter kan de gemeente niet afdwingen dat hij goed uitgerust moet zijn. De gemeente heeft dus onlangs gezegd dat er wel degelijk kan gebouwd worden op het stuk grond zonder de straat te verharden

VLAAMSE Codex Ruimtelijke Ordening
TITEL 4. Vergunningenbeleid
Art. 4.3.5. §1. Een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, “handel”, “horeca”, “kantoorfunctie”, “diensten”, “industrie”, “ambacht”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§3. In het geval de bouwheer instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, [of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt,] kan de stedenbouwkundige vergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de stedenbouwkundige vergunning voor de wegeniswerken is verleend.
(gew. dec. 16/7/2010)

Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§4. De voorwaarde, vermeld in §1, is niet van toepassing:
1. in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd
2. voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf
3. op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies

Besluit van de Vlaamse Regering inzake de minimale weguitrusting 17/11/2006 (b.s. 15/12/2006 )
wijz. bvr 5/6/2009 b.s. 26/8/2009
ART. 1. In dit besluit wordt verstaan onder
:
1° […]
2° gebouwengroep : minstens drie gebouwen of gebouwencomplexen, al dan niet aan dezelfde kant van de straat gelegen, die samen geen functioneel maar wel een ruimtelijk aaneengesloten geheel vormen.

ART. 2. Er kan in het geval van individuele aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning worden afgeweken van de eisen inzake minimale weguitrusting, vastgelegd in artikel 4.3.5, §2, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, behoudens voor het elektriciteitsnet, voor het bouwen van een woning, als aan al de volgende voorwaarden voldaan is :
1. de woning komt te liggen in een gebied dat bestemd is voor woningbouw, met uitzondering van woonuitbreidingsgebied voor zover dit gebied op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit deze bestemming heeft
2. de woning komt te liggen in een gebouwengroep
3. de woning ligt aan een openbare weg waar sinds 22 april 1962 minstens vijf vergunningen zijn verleend voor het bouwen, waarmee bedoeld wordt de nieuwbouw of herbouw van verschillende woningen. Een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kan gebiedsgericht voorzien in afwijkingen van het aantal verleende vergunningen
4. de grond waarop de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning betrekking heeft, ligt niet in een overstromingsgebied, aangeduid met toepassing van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.

ART. 3. De eisen inzake minimale weguitrusting, vastgelegd in artikel 4.3.5, §2, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, hebben geen betrekking op de private toegangsweg tot het commerciële, ambachtelijke of industriële gebouw of tot de woning voor zover deze private toegangsweg aansluit op een voldoende uitgeruste weg.

ART. 4. De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Nu is verkavelen nog iets anders , maar toevallig vandaag heb ik het onbebouwde perceel in mijn straat laten opmeten door een landmeter met het oog op splitsing. Volgens de notaris kan dit zonder verkavelingsvergunning maar de landmeter was terughoudender en normaal moet ik volgende week daarover uitsluitsel hebben. Ik heb echter voorlopig geen intenties om er op te bouwen, mogelijk moet ik alsnog een verkavelingsvergunning vragen als ik wens te bouwen.

MarkiZN

#7 , 05 feb 2015 18:21

hier staat het nog beter samengevat, geplukt van de indicator website

VLAAMS GEWEST - RUIMTELIJKE ORDENING

Makkelijker verkavelen… ?

Kunt u voortaan makkelijker bouwen in Vlaanderen… als uw bouwperceel ingesloten is en niet voldoende aansluiting geeft op een uitgeruste weg? Wat is er precies gewijzigd?

Even kaderen

In het ‘ruimtelijk ordeningsdecreet’ (artikel 100) staat dat - behalve voor landbouwgebouwen - er geen bouwvergunningen afgeleverd kunnen worden voor het bebouwen van percelen die niet gelegen zijn aan een zgn. uitgeruste weg. Als minimale uitrusting van de weg worden in dit artikel beschouwd: de verharding van de weg met duurzame materialen en de voorziening van een elektriciteitsnet.

Concreet wil dit zeggen dat ook al is een eigendom volgens het gewestplan gelegen in een woongebied, dat toch niet bebouwd of verkaveld kan worden als het gelegen is tussen andere percelen of als het enkel aansluiting geeft op een landweg zonder elektriciteitsvoorzieningen.

Wijziging 1

In een besluit van 17 november 2006 heeft de Vlaamse regering deze regeling enigszins versoepeld voor het bouwen van woningen.

Wat is er gewijzigd? In dit besluit heeft de Vlaamse regering bepaald dat indien het perceel dat men wenst te bebouwen in een woongebied ligt en indien het perceel al gelegen is in een ‘gebouwengroep’, er niet langer sprake hoeft te zijn van een ‘verharde’ toegangsweg. Een gebouwengroep is een groep van minstens drie gebouwen die gelegen zijn langs deze weg en die samen een ruimtelijk geheel vormen.

Let op! Het moet wel gaan om een openbare weg waaraan in het verleden wél bouwvergunningen verleend zijn. Meer nog, het moet gaan om minstens vijf bouwvergunningen sinds 22 april 1962 voor de bouw of de herbouw van bestaande woningen. Voor deze percelen valt dus enkel de vereiste weg dat de weg verhard moet zijn. De vereiste dat er elektriciteitsvoorzieningen moeten zijn, blijft dus gelden.

Voordeel? Met deze versoepeling wordt het mogelijk om tóch stedenbouwkundige vergunningen af te leveren voor bouwpercelen die gelegen zijn aan zand- of landwegen die voorzien zijn van alle nutsvoorzieningen, maar die in het verleden nooit verhard werden door de gemeente.

Wijziging 2

Verder wordt er nu bepaald (art. 3 van het besluit van 17 november 2006) dat de eisen inzake de minimale weguitrusting niet van toepassing zijn op de private toegangen tot het commerciële, het ambachtelijke of het industriële gebouw of tot de woning voor zover die private toegangsweg aansluit op een voldoende uitgeruste weg.

Onduidelijkheid. Het artikel spreekt enkel van een private toegangsweg tot een ‘gebouw’ en niet van een private toegangsweg tot een ‘perceel’. Wil dit dan zeggen dat het artikel enkel van toepassing is op reeds bebouwde percelen? Dit zou eigenaardig zijn vermits de vereiste van de minimale weguitrusting enkel geldt voor vergunningen voor nieuwbouw en niet voor ver- of herbouwingen.

Tip. Als dit echt zo is, wil dit zeggen dat de overheid door dit besluit geen stedenbouwkundige ver­gun­ningen meer zou kunnen weigeren voor achtergelegen, ingesloten percelen op basis van het argument dat het perceel niet gelegen is aan een uit­geruste weg. Een ‘private’ toegang is immers vol­doen­­de en de overheid zelf is niet bevoegd om te oordelen of zo’n ‘private toegang’ al dan niet be­staat.

Let op! Dit sluit niet uit dat de overheid de vergunning voor een bouw in de tweede bouwlijn kan weigeren indien dit naar haar oordeel strijdig is met de goede ruimtelijke ordening in de omgeving.

De Vlaamse regering heeft bepaald dat indien het perceel dat men wenst te bebouwen in een woongebied ligt en indien het perceel al gelegen is in een ‘gebouwengroep’, er niet langer sprake hoeft te zijn van een ‘verharde’ toegangsweg

enigma_bttf
Topic Starter

#8 , 06 feb 2015 09:27

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Denken jullie dat het nuttig is om een landmeter onder de arm te nemen? Kent hij de fijne kneepjes van deze wetgeving en ook van de stedenbouwkundige voorwaarden?

tira00

#9 , 06 feb 2015 09:49

Dacht dat Ts zei dat de percelen ingekleurd waren als landbouwgrond (bouwland).
Het zijn geen bouwpercelen.
Of ben ik fout?

Terug naar “Kopen”