Inbraakpoging in woning tussen overeenkomst en akte

maarten123
Topic Starter

Inbraakpoging in woning tussen overeenkomst en akte

#1 , 22 feb 2015 01:35

Beste allen,

Wij hebben een bestaande woning gekocht, de verkoopovereenkomst getekend,
bij bezoek dit weekend stellen we vast dat er inbraaksporen zijn aan de
veranda-deur aan de achterkant van de woning.

Wie contacteer ik, welke verzekering dekt dit en waaraan kan ik me verwachten?
Want technische gezien is de woning nog niet van ons (akte verloopt pas binnen 2,5 maanden)

Ik vermoed dat de woningpolis van de huidige eigenaar dit dekt,
maar als deze een bedrag uitkeert om dit te laten herstellen wil ik niet voorhebben dat de huidige
eigenaar dit in zijn zak steekt en wij met een verwrongen alu profiel blijven zitten..
kan dit gebeuren? en hoe dit vermijden?

alvast bedankt om me op weg te zetten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 22 feb 2015 10:33

De verkoper moet dit in orde brengen (via z'n verzekering als inbraak gedekt is anders uit eigen zak). Ga voor t verleiden van de akte effe kijken en vraag de notaris om bv 2000 € in bewaring te houden als t niet hersteld is om het te laten herstellen.

maarten123
Topic Starter

#3 , 22 feb 2015 12:57

Ok, bedankt

Reclame

j.demoor

#4 , 24 feb 2015 11:06

“Art.1583.Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

Tussen partijen is m.a.w. de authentieke akte geen vereiste voor de eigendomsovergang. Het is aan de eigenaar om de schade aan zijn eigendom te doen vergoeden,al dan niet via zijn verzekering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Milo72

#5 , 24 feb 2015 12:04

in de meeste compromissen staat wel een artikel dat de eigendomsoverdracht specifiek bepaalt, zodat art. 1583 niet meer geldt.
Bvb, uit voorbeeldcompromis van TestAankoop: "De koper zal evenwel slechts de eigendom van het goed verkrijgen door het ondertekenen van de notariële akte. "
Staat iets dergelijks in jouw compromis, maarten123 ?

En Sirkii: als je een akte gaat verleiden, zorg dat je vrouw niet jaloers wordt he ;-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”