1 huis, 2 KI's

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: 1 huis, 2 KI's

#16 , 07 mar 2015 11:35

[quote="giserkeZie mijn bericht 1043.
.[/quote]
Dat bericht is verdwenen. Telkenmale jij een nieuw bericht plaatst komt er een eenheid bij. Dus 1043 is nu al 1044 geworden, en zal verder blijven stijgen iedere maal dat jij hier iets schrijft. Beter datum en uur gebruiken om naar een ander item te verwijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

basejumper

#18 , 07 mar 2015 13:14

Ik weet niet of dit laten wijzigen een verstandige keuze is

- "Indien uit de feitelijke omstandigheden blijkt dat de twee onroerende goederen slechts één woning uitmaken" Het gaat hier om 2 verdiepingen van eenzelfde onroerend goed. Indien die allebei bewoond worden door eenzelfde gezin kan in de feiten aangetoond worden dat die als één entiteit gebruikt worden. Ik zou eerst toch even gaan praten met de plaatselijke controle personenbelasting of gewestelijk directeur. Mijn ervaring leert me dat er in dergelijke gevallen zelden moeilijk gedaan wordt.
- De kas op meerwaarde bij verkoop in de toekomst is aanzienlijker als u de theoretische mogelijkheid heeft om 2 appartementen te verhuren/verkopen dan als u er één onroerend goed van heeft laten maken. Die meerwaarde weegt mijns inziens op tegen het (onzeker) verlies van de surplus in woonbonus. Die surplus bedraagt 760 € per partner X 10 jaar X 40 % = 6080 €.

Dus :

1 : check eerst of de belasting er inderdaad een probleem van zou maken vooraleer u begint te wijzigen (want ok daar zijn kosten aan verbonden)
2 : weeg af of dat eventuele verlies van 6.080 € opweegt tegen de grotere verkoopbaarheid/verhuurbaarheid/meerwaarde van 2 appartmenten versus één huis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

club25
Topic Starter

#19 , 07 mar 2015 14:39

We gaan aankopen dus aan verkopen denken we direct nog niet. Als we het zo houden bij het oude,dan kopen we twee afzonderlijke eigendommen aan en bijgevolg geen enige woning. Dus eerst dossier indienen,dan 1 KI en dan pas aankopen.

basejumper

#20 , 08 mar 2015 12:14

Club 25,

Je hebt intussen antwoord gekregen van
- administratie belastingen
- Mava
- mezelf

waarbij 3 keer herhaald wordt "Indien uit de feitelijke omstandigheden blijkt dat de twee onroerende goederen slechts één woning uitmaken" er geen beletsel is om dit als enige, eigen woning te beschouwen.

Jij leest dat anders, en het is uiteraard jouw aankoop. Ik sluit bij deze mijn bijdrage.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”