Verkoop bouwgrond - vruchtgebruiker mee tekenen?

Nico1984
Topic Starter

Verkoop bouwgrond - vruchtgebruiker mee tekenen?

#1 , 15 mar 2015 20:16

Beste,

wij gaan een bouwgrond te koop stellen. Mijn moeder heeft de "naakte" eigendom, terwijl mijn grootvader het vruchtgebruik heeft. Ik neem aan dat zowel mijn moeder als mijn grootvader schriftelijk akkoord moeten gaan met een eventueel bod op de bouwgrond of kan één van beiden beslissen om te verkopen?

Nadien zou het geld aan mij geschonken worden door mijn moeder. Ik neem aan dat, als mijn moeder nog 3 jaar leeft, er geen enkele vorm van successierechten of belastingen worden geheven? Dus als de grond € 150.000 zou opbrengen, dat dat integraal wordt geschonken? Of heeft de wet nog wat lekkers voorzien waar ik me niet van bewust ben?

Wederom bedankt voor feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 mar 2015 21:11

Het vruchtgebruik heeft natuurlijk ook een waarde die aan uw grootvader toekomt.
Indien uw grootvader tussen 75 en 80 is bedraagt dit 16 %. Boven 80 is dat 8 %.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 16 mar 2015 10:43

Opgelet, dit betreft enkel de waarde die door de fiscus gehanteerd wordt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

wanton

#4 , 16 mar 2015 18:55

Grootvader moet idd meetekenen en zijn deel officiëel ontvangen. Dit is afhankelijk van zijn leeftijd. Voor iemand van 75 jaar geeft de ministeriële tabel voor dit jaar 19.52 % , voor iemand van 80 jaar is dat 10.88 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”