verkoopovereenk als koper getekend - nu wachten op verkoper?

SOHO
Topic Starter

verkoopovereenk als koper getekend - nu wachten op verkoper?

#1 , 17 mar 2015 06:57

Wij hebben recent een bod uitgebracht per e-mail aan het immokantoor, geldend tot di 17/3 20u. De makelaar belde me na het ontvangen van de mail op met de vraag of ik geen hoger bod wilde uitbrengen omdat de verkopers het lager bod niet zouden aanvaarden. Aangezien de woning nog niet lang te koop stond konden we er ons in vinden.
De makelaar had ook al een onderhandse akte opgesteld - initieel aan vraagprijs - die door onze notaris werd nagelezen en beperkt aangepast.
We hebben dan in het immokantoor een nieuw bod gedaan en onze maximumprijs op de onderhandse akte gezet. De makelaar zou daarmee naar de verkoper gaan en die proberen te overtuigen, wat hem zeer haalbaar leek.

Pas na de ondertekening hebben we ons gerealiseerd dat de verkoper nu in principe lang kan dralen met het ondertekenen. Misschien wacht hij liever op een hoger bod. Is een onderhandse verkoopovereenkomst wel de juiste tool om een bod uit te brengen? En wat kan ik doen als de verkoper op zich laat wachten? Kan ik de deadline van 17/3 van mijn lager bod laten gelden? Zoniet, moet de akte verlijden na 3 maand na mijn ondertekening? Of is dat pas na ondertekening van beide partijen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 17 mar 2015 15:07

Beste

Heeft u ook het nieuwe bod gekoppeld aan een tijdsvoorwaarde of andere voorwaarde, zoals hypothecair krediet.

U zelf bent niet de opdrachtgever van de makelaar. U doet dus het bod dat u wenst en de makelaar moet uw bod maar voorleggen aan de verkoper. Hoe laag de makelaar het bod misschien ook vindt.

Begrijp ik het goed dat u een nieuwe onderhandse overeenkomst tekende?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

SOHO
Topic Starter

#3 , 17 mar 2015 15:23

Nee, er zijn geen opschortende voorwaarden in de onderhandse akte opgenomen. Bank zou OK moeten zijn. Het nieuwe bod hebben we rechtstreeks in de verkoopovereenkomst geschreven, maar de verkoper was hierbij niet aanwezig.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 17 mar 2015 16:05

U heeft dus een eenzijdig aanbod gedaan zonder enige beperking.

De koper kan hierop ingaan wanneer hij wilt.

Als het aanbod al enkele dagen tot weken geleden is, kan u nu wel een brief sturen waarin u terugkomt op het door gedane AANBOD, maar dat u daarop van de verkoper nog geen reactie mocht ontvangen. Vervolgens schrijft u dat als u binnen de week geen aanvaarding van het bod ontvangt, u dit bod als niet aanvaard zal beschouwen, waarna de partijen hun rechten weer hernemen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

SOHO
Topic Starter

#5 , 17 mar 2015 16:30

Super! Bedankt!

Het was ons niet duidelijk dat dit aanbod op die manier teruggetrokken kon worden.

Sirkii

#6 , 17 mar 2015 20:35

Wel aangetekend versturen met kopie per gewone brief en er naar verwijzen. Of ter plaatse gaan tegen ontvangstaftekening.

SOHO
Topic Starter

#7 , 18 mar 2015 04:59

Bedankt!

Update: de makelaar heeft gisterenavond telefonisch laten weten dat de verkoper het bod niet aanvaard. Ik ga ervan uit dat de makelaar ons aanbod echter achter de hand zal houden om eventueel op een later op terug te komen en plan dan ook binnenkort het aanbod in te trekken.

De onderhandse akte (aanbod) werd in het immokantoor opgesteld maar is gericht aan de verkoper van de woning. Moet ik de intrekking van het aanbod dan aan de verkopende partij richten of aan de makelaar, of beiden, en beiden aldus per aangetekend schrijven op de hoogte brengen?

Zelf langsgaan is een optie maar ik weet niet of ze in het immokantoor direct zullen tekenen voor ontvangst. Is e-mail icm fax ook een optie?

Kan de intrekking dezelfde dag ingaan?

sloeberken

#8 , 18 mar 2015 09:46

Stuur gewoon een AS naar de makelaar dat u bod tot die datum geldig blijft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 mar 2015 10:06

en er best inschrijven dat u telefonisch door de makelaar op de hoogte gebracht werd dat het bod niet aanvaard werd.

SOHO
Topic Starter

#10 , 19 mar 2015 18:35

Bedankt!

Terug naar “Kopen”