asbest

ymh
Topic Starter

asbest

#1 , 16 apr 2015 04:01

Dag allemaal

Wij zitten in een wat vervelende situatie, waar ik graag wat meningen over wil krijgen.
Wij hebben een compromis getekend voor een huis waar nog wat renovatie-/opfriswerken aan zijn zoals elektriciteit, isoleren, keuken, vloer, muren herschilderen/behangen, nieuwe badkamer,...
De zolder is een grote open ruimte dat nog niet geïsoleerd is. Het was de bedoeling binnen enkele jaren daar 2a3 kamers te maken. Aangezien er nog geen vensters in het dak zitten zullen wij genoodzaakt zijn enkele dakramen te laten plaatsen. De verkoper zei dat dit geen enkel probleem zou vormen en dat het dak nog in zeer goede staat is.

We verkregen deze week het bouwplan (weliswaar later dan mondeling afgesproken). Ik zag ik koeien van letters ter hoogte van het dak: ‘zwarte asbest cementleien’ staan op het plan. Ik begon het al meteen warm te krijgen als ik het woord asbest hoor, dan denk ik: weg ermee! De verkoper heeft ons niet vermeld dat het dak volledig bestaat uit asbest, meer nog het staat in de compromis:

De koper moet het hem verkochte goed aanvaarden in de aard, staat en gelegenheid waarin het zich bevindt, met alle zichtbare en onzichtbare gebreken, met alle eraanklevende, zo voor- en nadelige, zicht- en onzichtba¬re, durende en niet voortdurende erfdienstbaarhe¬den, vrij aan hem de voordelige uit te oefenen en zich tegen de nadelige te verzetten, doch dit alles ten zijner laste en gevaar, en zonder verhaal tegenover de verkoper doch enkel in de mate dat de verkoper daar geen kennis van had. De verkoper verklaart dat er, naar zijn weten geen verborgen gebreken, met inbegrip van huiszwam en asbest, aanwezig zijn in het verkochte goed.

Naar mijn mening: als het in drukletters op het bouwplan staat ben je als verkoper zeker op de hoogte dat er asbest aanwezig is. Ik kan er niet lichtjes over gaan aangezien hij wist dat we dakramen gingen plaatsen enz. Dit ging zeer schadelijk geweest zijn voor enkele mensen hun gezondheid! Ik ben dus zeer misnoegd en ben het vertrouwen in de verkoper kwijt, ook omdat we nadrukkelijk hebben gevraagd bij het tekenen van de compromis of er zeker geen asbest aanwezig is.
We hebben een voorschot betaald bij de compromis (aan de notaris). Onze notaris zegt dat wij de koop kunnen nietig verklaren om deze reden. Maar zijn er ook andere manieren om dit op te lossen? Wat zouden jullie doen? Onze notaris heeft zo een gelijkaardig geval nog niet meegemaakt en bekijkt ook de mogelijkheden. Een nieuw dak kost heel wat centjes waar wij zeker niet op gerekend hadden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 16 apr 2015 10:54

En je bent zeker dat de leien die er nu op liggen asbest bevatten? Want het is niet omdat het zo op het origineel plan staat dat het ook zo is uitgevoerd, of dat ze later niet vervangen zijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2015 11:38

Welk is het bouwjaar van de woning? Asbestleien worden al sedert 1998 niet meer gemaakt, noch geleverd, maar de term blijft wel nog bestaan in de volksmond. En zelf als er echte asbestleien gebruik zijn, heeft dit GEEN ENKELE invloed op de gezondheid van de personen die er wonen. Er is pas gevaar als de asbestvezels vrij komen in de lucht, en dat gebeurd enkel maar bij breuk of afbraak.

http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezo ... 012web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

k.b.

#4 , 16 apr 2015 12:03

Denk dat je met de verkopers rond de tafel moet gaan zitten ...

Wil je het huis niet meer dan verbreken jullie de overeenkomst ... en heb je mogelijks recht op eens schadevergoeding ...

Wil je het huis nog wel ... dan kan je proberen deze "minwaarde" vertaald te zien in de prijs ...

Zuiver technisch enkele opmerkingen ..

- Als er momenteel geen onderdak aanwezig ( dit wil zeggen dat je langs de zolderzijde de leien kan zien) is lijkt het haast onmogelijk om hier degelijk geisoleerde kamers in op te richten ... de leien moeten er dan ermoedelijk toch ooit af ( of je moet genoegen nemen met "minder goed" geisoleerd)
- Asbest in vaste vorm is eigenlijk niet schadelijk ...het gevaar zit hem in asbestvezels ( stof) dat men inademd en dat zich gaat vastzetten in de longblaasjes ... wettig gezien mag u niet zelf werken aan deze leien maar dient dit te gebeuren door hiertoe bevoegde dakwerkers ( en dat zijn er vrij veel)

Ik dacht dat er ook een procedure bestond om een "staaltje" ergens te laten analyseren om bevestiging te krijgen dat iets al dan niet asbesthouden is ...
even googelen
http://translab.be/diensten/particulieren/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag er eens prijs / info ... want een plan is natuurlijk één zaak , doch het is vooral de dakbedekking die hier moet bekeken worden.

k.b.

ymh
Topic Starter

#5 , 17 apr 2015 01:25

Alvast bedankt voor de reacties.

De woning is gebouwd in de jaren 70, en de leien zijn zeker niet vernieuwt.
Het dak heeft een onderdak. Mij gaat het er gewoon om dat wij dakramen wouden plaatsen en door de asbestleien gaat dit niet tenzij we de asbest weghalen.
Nu heeft dit inderdaad geen gevolgen voor iemand zijn gezondheid. Ik heb inderdaad ergens gelezen dat je een staal kan nemen en dat zou ongeveer 50 euro kosten.

Ik denk dat we inderdaad best eens gaan samenzitten met de verkoper want, voor ons is dit een echte minwaarde.

sloeberken

#6 , 17 apr 2015 09:10

Kunstleien en asbestleien hebben een levensduur van 30 jaar, dus zijn ze zeker aan vervanging toe.

http://www.ond.vlaanderen.be/welzijn/we ... asbest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#7 , 17 apr 2015 09:42

Als je dakramen steekt, kan dakdekker de asbestleien op de plaats waar het raam moet komen, voorzichtig verwijderen, raam plaatsen, en dan dak terug bijwerken met asbestvrije leien. Ik vrees echter dat de andere leien g, gezien hun ouderdom zo wie zo zullen barsten als dakdekker er op zit of ze zelfs maar beroerd. Leien van 45 jaar oud zijn niet meer in een te beste staat. Zelfs voor een rechtbank zou je er geen vergoeding meer voor kunnen bekomen.
Een verborgen gebrek is het al zeker niet. Een deskundig iemand weet nu eenmaal dat een dak van die ouderdom enkel maar asbestleien kan bevatten , of dat nu al of niet ergens op een plan stond. Stond die tekst er standaard op, of was die naderhand bijgeschreven. Ik zie niet in waarom een architect destijds er specifiek Asbestleien zou op geschreven hebben, want er waren geen andere.

sloeberken

#8 , 17 apr 2015 10:07

Hier ook veel uitleg hoe je asbest leien kunt herkennen.

http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezo ... 012web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#9 , 17 apr 2015 10:46

Hier ook veel uitleg hoe je asbest leien kunt herkennen.

Met deze was ik u op 16.04 om 10.38 Hr een stapje voor.

MarkiZN

#10 , 17 apr 2015 16:49

Een dakbedekking in asbest is geen verborgen gebrek want ze is zichtbaar ( misschien met een beetje moeite maar toch). In het compromis staat de verkoper geen weet heeft van asbest is die mogelijks verborgen zou zijn

chantika

#11 , 17 apr 2015 20:40

Alvast bedankt voor de reacties.

De woning is gebouwd in de jaren 70, en de leien zijn zeker niet vernieuwt.
Het dak heeft een onderdak. Mij gaat het er gewoon om dat wij dakramen wouden plaatsen en door de asbestleien gaat dit niet tenzij we de asbest weghalen.
Nu heeft dit inderdaad geen gevolgen voor iemand zijn gezondheid. Ik heb inderdaad ergens gelezen dat je een staal kan nemen en dat zou ongeveer 50 euro kosten.

Ik denk dat we inderdaad best eens gaan samenzitten met de verkoper want, voor ons is dit een echte minwaarde.

Ook het onderdak kan asbest bevatten.

Als je dakramen steekt, kan dakdekker de asbestleien op de plaats waar het raam moet komen, voorzichtig verwijderen, raam plaatsen, en dan dak terug bijwerken met asbestvrije leien. Ik vrees echter dat de andere leien g, gezien hun ouderdom zo wie zo zullen barsten als dakdekker er op zit of ze zelfs maar beroerd. Leien van 45 jaar oud zijn niet meer in een te beste staat. Zelfs voor een rechtbank zou je er geen vergoeding meer voor kunnen bekomen.
Een verborgen gebrek is het al zeker niet. Een deskundig iemand weet nu eenmaal dat een dak van die ouderdom enkel maar asbestleien kan bevatten , of dat nu al of niet ergens op een plan stond. Stond die tekst er standaard op, of was die naderhand bijgeschreven. Ik zie niet in waarom een architect destijds er specifiek Asbestleien zou op geschreven hebben, want er waren geen andere.
Er waren wel andere. Natuurleien (zoals de naam doet vermoeden) een natuurproduct, gezien zij vervaardigd worden uit leisteen.

mava105

#12 , 18 apr 2015 10:25

[Er waren wel andere. Natuurleien (zoals de naam doet vermoeden) een natuurproduct, gezien zij vervaardigd worden uit leisteen.
Ik had het hier uiteraard over de kunstleiën, dus enkel diegene die je op het dak ziet liggen, of tegen een zijgevel ziet hangen in ruitvorm. Natuurleiën zijn onregelmatiger van vorm en veel duurder in aankoop. Ook niet iedere dakdekker kan natuurleien plaatsen.

Terug naar “Kopen”