Dag allemaal
Wij zitten in een wat vervelende situatie, waar ik graag wat meningen over wil krijgen.
Wij hebben een compromis getekend voor een huis waar nog wat renovatie-/opfriswerken aan zijn zoals elektriciteit, isoleren, keuken, vloer, muren herschilderen/behangen, nieuwe badkamer,...
De zolder is een grote open ruimte dat nog niet geïsoleerd is. Het was de bedoeling binnen enkele jaren daar 2a3 kamers te maken. Aangezien er nog geen vensters in het dak zitten zullen wij genoodzaakt zijn enkele dakramen te laten plaatsen. De verkoper zei dat dit geen enkel probleem zou vormen en dat het dak nog in zeer goede staat is.
We verkregen deze week het bouwplan (weliswaar later dan mondeling afgesproken). Ik zag ik koeien van letters ter hoogte van het dak: ‘zwarte asbest cementleien’ staan op het plan. Ik begon het al meteen warm te krijgen als ik het woord asbest hoor, dan denk ik: weg ermee! De verkoper heeft ons niet vermeld dat het dak volledig bestaat uit asbest, meer nog het staat in de compromis:
De koper moet het hem verkochte goed aanvaarden in de aard, staat en gelegenheid waarin het zich bevindt, met alle zichtbare en onzichtbare gebreken, met alle eraanklevende, zo voor- en nadelige, zicht- en onzichtba¬re, durende en niet voortdurende erfdienstbaarhe¬den, vrij aan hem de voordelige uit te oefenen en zich tegen de nadelige te verzetten, doch dit alles ten zijner laste en gevaar, en zonder verhaal tegenover de verkoper doch enkel in de mate dat de verkoper daar geen kennis van had. De verkoper verklaart dat er, naar zijn weten geen verborgen gebreken, met inbegrip van huiszwam en asbest, aanwezig zijn in het verkochte goed.
Naar mijn mening: als het in drukletters op het bouwplan staat ben je als verkoper zeker op de hoogte dat er asbest aanwezig is. Ik kan er niet lichtjes over gaan aangezien hij wist dat we dakramen gingen plaatsen enz. Dit ging zeer schadelijk geweest zijn voor enkele mensen hun gezondheid! Ik ben dus zeer misnoegd en ben het vertrouwen in de verkoper kwijt, ook omdat we nadrukkelijk hebben gevraagd bij het tekenen van de compromis of er zeker geen asbest aanwezig is.
We hebben een voorschot betaald bij de compromis (aan de notaris). Onze notaris zegt dat wij de koop kunnen nietig verklaren om deze reden. Maar zijn er ook andere manieren om dit op te lossen? Wat zouden jullie doen? Onze notaris heeft zo een gelijkaardig geval nog niet meegemaakt en bekijkt ook de mogelijkheden. Een nieuw dak kost heel wat centjes waar wij zeker niet op gerekend hadden.