pandsteller: wat houdt dit in?

bully007
Topic Starter

pandsteller: wat houdt dit in?

#1 , 27 apr 2015 22:36

Hoi,

Even kort toespitsen. Mijn vriendin heeft 1/3 appartement in bezit wegens een erfenis. Samen hebben wij een huis waar wij nu voor afbetalen.

Nu heeft de zus van mijn vriendin een huis gekocht (compromis alvast getekend) en is ze gaan zien voor een lening. Vermits ze met 3 akkoord zijn om het appartement te verkopen, rekent de zus natuurlijk op dit geld om mee haar huis te financiëren.

Nu heeft Argenta hen een aanbod gedaan om een deel te lenen, en 30.000 euro via een overbruggingskrediet van max. 2 jaar te doen. Nu moet blijkbaar mijn vriendin en de andere zus tekenen als pandsteller. Volgens hen is dit louter om ervoor te zorgen dat als het appartement niet binnen de 2 jaar verkocht is, Argenta de (openbare) verkoop ervan kan eisen.

Indien dit laatste correct is, dan zijn wij natuurlijk bereid om hen hiermee een handje te helpen, maar als blijkt dat door dit te tekenen mijn vriendin ook kan aangesproken worden bij betalingsachterstand, dan gaan we dit natuurlijk niet doen, met de nodige ruzies tot gevolg.

Dus eigenlijk kort de vraag, wat houdt pandsteller in? Het staat zo expliciet vermeld op het contract voor de lening. Bij de zus en haar vriend staat daarentegen duidelijk kredietnemer.

Alvast bedankt
Bram

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 28 apr 2015 20:46

de bank is bereid een overbruggingskrediet toe te staan met als onderpand het appartement uit erfenis. Indien er een staking van betaling (van de intresten ) zou zijn, of indien finaal het appartement niet verkocht zou raken - en de kredietnemers (de zus + man?) ook op geen nadere manier aanzuiveren - kan de bank het bewuste appartement openbaar verkopen.
Uw ega zal dus niet aangesproken worden bij betalingsachterstand, maar ze zal zich evenmin kunnen verzetten tegen gedwongen openbare verkoop. En de opbrengst van dergelijk verkopen zijn doorgaans lager.
Gezien het maar om een overbruggingskrediet van 30.000 euro gaat zou ze toch moeten kunnen onderhandelen om dit via een tijdelijk krediet te doen ipv overbruggingskrediet. dan wordt er geen hypothecaire waarborg genomen en hoeven de andere zussen niet betrokken te worden bij haar krediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”